וועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה דיון בנושא חיים משותפים בישראל

ביום ב', 17 לינואר 2022, ט"ו בשבט התשפ"ב, לרגל יום הולדתה ה-73 של הכנסת בסימן -"מגוון דעות כנסת אחת", קיימה וועדת החינוך, התרבות והספורט דיון בנושא חיים משותפים בישראל. בדיון השתתפו נציגים ונציגות מארגוני החברה האזרחית, שהציגו בפני חברות וחברי הכנסת את פעילותם.ן לחינוך מקרב ומאחד.

את הדיון פתחה נציגת רשת מוסדות החינוך מיתרים:

"אצלנו לומדים כולם ביחד דתיים, חילונים ומסורתיים. התלמידים לומדים לשחות ביהדות ובדמוקרטיה. אני באופן אישי עברתי את שתי מערכות החינוך. תמיד אני אומרת שהמרחק בין האולפנה שלי, אולפנת בני עקיבא לבין התיכון שבו למדתי המרחק הוא 15 ק"מ. אבל המרחק האמיתי הוא כמו בין שני יקומים נפרדים. הניסיון האישי הוביל אותי למסקנה שחייבים לשנות משהו במערכת החינוך הישראלית."

חה"כ ענבר בזק (יש עתיד) שיתפה את סיפור משפחתה:

"אני בת לאבא שחזר בשאלה. גדלתי בבית שהיו לי מצד אחד סבים חרדים ומצד שני סבים חילונים. אני חונכתי בחינוך של השומר הצעיר שזה הדבר הכי רחוק מהחינוך החרדי. עד כדי כך שאין בית כנסת בקיבוץ וכל נושא החינוך הוא יהודי מאוד ואת כל המסורת חווינו מהצד החקלאי שלה זה הערכים שאני קיבלתי בבית. גדלתי בבית שכיבדו את שני הצדדים. ידעתי שיש את הצד החרדי של המשפחה והצד החילוני. ולימדו אותנו מגיל מאוד צעיר לכבד את אלה ואלה. תמיד הייתה לי תחושת החמצה שבחינוך שקיבלתי לא העבירו את הערכים של הדת, כי היינו בחינוך בגוון מאוד מסוים. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד לא טובה של העם היהודי. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מקוטבת ויש שסע מאוד עמוק. במקום שמערכת החינוך שלנו תעודד את ההבדלים בואו נעודד מערכת חינוך שלא מטשטשת את ההבדלים אלא שמלמדת להכיר את הצד השני."

חה"כ משה (קינלי) טור פז הוסיף מניסיונו בתחום החינוך:

"מדובר בנושא שהוא בנפשי לא רק כשאיש חינוך אלא כמי שחושב שהאתגר החברתי מס' 1 בישראל היום הוא החיים המשותפים. אין מקום יותר טוב ממערכת החינוך כדי להתמודד עם האתגר הזה. מערכת החינוך שלנו היא סגרגטיבית ביותר ויש בה ארבעה זרמי חינוך גם אם בחוק זה לא בדיוק כתוב כך. אנחנו עוסקים בחינוך חרדי, ערבי, דתי וחינוך חילוני. מסקרים שעשינו הראו ש-95% מהתלמידים לא יפגשו ילד מזרם חינך במהלך לימודיהם. בעצם הילדים אומרים שמערכת החינוך מפרידה בינם לבין ילדים אחרים. החיבור בין דתיים וחילונים הוא חשוב ביותר ובמידה מסוימת הוא תנאי יסוד לכל השאר."

יו"ר הכנסת חה"כ מיקי לוי (יש עתיד) בירך:

"אנחנו מציינים את יום הולדתה ה-73 של הכנסת בסימן של כנסת אחת ומגוון דעות. וועדת החינוך היא אחת מהוועדות שלקחו על עצמן לקדם את החשיבות של הסולידריות, ערבות הדדית וסובלנות שהם תנאים הכרחיים לקיומה של חברה חפצת חיים."

נציגת משרד החינוך:

"שרת החינוך הציבה את החינוך לשותפות כיעד משרדי כאשר משרד החינוך עומד עד הקיץ הקרוב להגיש תכנית מסודרת שמקדמת את החינוך לשותפות בכלל מערכת החינוך."

מ"מ יו"ר הוועדה חה"כ אלון טל (כחול לבן) סיכם:

"הוועדה מברכת על מגוון הדעות ועל הפסיפס הישראלי. לכל אחד יש את הזהות שלו והמגוון תורם לכולם. כולנו יודעים שדעות קדומות, גזענות וחוסר סובלנות זו תוצאה מחשיבה רדודה. החשיבה ביקורתית ששמענו עליה היא חשובה. בעיקר לראות את האחר, להכיר את השכנים, להסתכל בעיניים ולהגיד כולנו באנו מספינות שונות אבל אנחנו באותה סירה. בואו נחיה יחד ונחיה בהרמוניה."