ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים קיימה דיון המשך בנושא בחינת מערך הכשרות בענף הבשר והעופות במדינת ישראל

ביום ג', 21 ביוני 2022, כ"ב בסיוון תשפ"ב, קיימה ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים קיימה ישיבת המשך בנושא בחינת מערך הכשרות בענף הבשר והעופות במדינת ישראל. יו"ר הועדה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה בפתיחת הדיון:

"נדהמתי לגלות שברשימת השוחטים שקיבלתי מהרבנות יש 31 שמות עם כפילות. כלומר, בן אדם אחד מחזיק בכמה חברות וזה עוד יותר מצמצם לנו את היבואנים. אם זה נראה כמו קרטל, ומתנהג כמו קרטל – זה כנראה קרטל. בהתחשב בעבודות שהשוק מאוד מצומצם – שאותו ייבואן שנותן כשרות מגבש צוותים גם לעצמו וליבואנים אחרים – הוא לא יעשה את זה יותר זול. אני חושבת שרשות התחרות צריכה להיכנס פה לבדיקה מאוד רצינית ולפתוח את זה. לא סוד שבמדינת ישראל יש הרבה תחומים שמתנהלים בשחור לכן ביקשתי מרשות המיסים להיות פה. מה ששמענו מעלה חשד להתנהלות פסולה, איך הכסף מועבר שם בחו"ל. זה מועדון סגור וכרגע ברשימה יש 600 אנשים שמורשים לצאת לחו"ל ומבדיקות שערכתי זה הרבה פחות. השוק הזה מגלגל מיליונים. אנשים חושבים פה שהם אוכלים כשר – ולפי מה שאני ראיתי זה רחוק מהמציאות".

ח"כ משה טור-פז (יש עתיד) התייחס לאפשרות של הכנסת גופי כשרות מחו"ל לישראל:

"אנחנו צריכים להבין כיצד מעורבות של גופי כשרות כאלה ואחרים יכולה להוזיל את מחירי הבשר בארץ. אם נישען על גופי כשרות מעולים שיש בחו"ל אולי נוכל להוריד מחירים ולחזק את הכשרות, אני יכול לספור את היבואנים בפחות מ-2 ידיים".

ראובן זרקי, שוחט בעבר הוסיף:

"אני מאוד מצטער שאני נמצא כאן ויוצא נגד המערכת שממנה יצאתי. אם את חושבת שלכל הרבנים בארץ אכפת מהכשרות – יש לך טעות. עבדתי בחו"ל ולמדתי שחיטה אצל שוחטים גדולים. ראיתי כשלים כבר אז בתור בחור בן 20 ונאמר לי 'שתוק אם אתה רוצה להמשיך לצאת לחו"ל  ואם תדבר אתה תימחק. יש שוחטים שלא אמורים לצאת לחו"ל בכלל כי הם מבוגרים. בן אדם בן 80, חולה, יוצא כראש צוות ואדם צעיר וראוי לא יוצא. אף אחד מהשוחטים לא רצה לבוא לפה כי הם מפחדים, ראוי שתהיה עין ממלכתית ושהמדינה תיזום ותפעיל בית ספר לשחיטה. צריך להפעיל מנגנון שיזרים עובדים חדשים וייתן דם חדש למערכת".

יו"ר הוועדה ח"כ יוליה מלינובסקי סיכמה את הדיון:

"מערך הכשרות נמצא בידיים של הזקנים שמה שמעניין אותם זה ההנאה האישית שלהם ומעטפות הכסף. צריך להביא אנשים שבאמת הכשרות, הדת והערכים חשובים להם ולא מעטפות הכסף. דורשת מרשות המסים לעשות בדיקה יסודית. מבקשת מרשות התחרות לבדוק איך אותה חברה היא גם יבואן וגם נותנת שירות? והאם אין פה חשד לתיאום מחירים? המשרד לשירותי דת מתבקש לבדוק באופן דחוף את הטענות שעלו כאן היום על התנהגות פסולה של רבנים לכאורה. אנחנו ניפגש בכנסת הבאה ונמשיך לטפל בנושאים האלו".