הצעת חוק שיפוט בתי דין רבניים (תיקון נישואין בנציגויות זרות בשטח ישראל) של ח"כ קוז'ינוב נפלה ברוב של 45 מתנגדים

היום, רביעי 9.12.2020 עלתה להצבעה במליאה בקריאה טרומית הצעת חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין) (תיקון – נישואין בנציגויות זרות בשטח ישראל) (הוראת שעה), התשפ"א–2020 של ח"כ אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד).

הצעת החוק מבקשת לאפשר לזוגות מסורבי חיתון להתחתן בנישואים קונסולריים בנציגויות הזרות בארץ. מוצע לקבוע את התיקון כהוראת שעה עד לתום תקופת ההכרזה על מצב החירום מכוח חוק סמכויות מיוחדות.

הצעת החוק נפלה ברוב של 45 מתנגדים אל מול 38 תומכים.

ח"כ אנדריי קוזינוב (יש עתיד- תל"ם) הציג את הצעת החוק ואמר:

"אני אתחיל מהסיפור של שירה ואלכס שהחליטו להתחתן אבל אלכס הוא מסורב חיתון והדבר הזה נגרר. הם היו צריכים להתחתן בחו"ל ובמדינות בחול הופכות מירוקות לאדומות כל שבועים לכן זה בלתי אפשרי לתכנן את זה. יש כ10 אלף איש שבמשך 25 שנה מתחתנים מחוץ לארץ. יש עוד סיפור על זוג שמנהל הליך פונדקאות באוקראינה ונמנע מהם להביא ילד לעולם כי הם מוכרים בציבור ולא נשואים. אני לא בא לפורר את הסטאטוס קוו אלא מציע כהוראת שעה שמסורבי חיתון יוכלו להתחתן בשטח שגרירויות זרות בישראל. צריך לפתור את הבעיה הזאת עד סוף הקורונה. עד שנת 95 ניתן היה לחתן בשגרירויות ומשרד פנים היה מקבל את זה. בשנת 95 כאשר רבין ופרס זיכרונם לברכה שלחו מכתב לשגירויות להימנע מהנישואים האלה כי המעמד המשפטי שלהן לא ברור. מה שגרה בשנת 92 זה שזוג התחתן בשגירויות ביקשה והאישה ביקשה מעמד אזרחות. יש הבדל בין לדחות אירועי לדחות את הנשואים עצמם. יש עשרת אלפים זוגות שכל שנה מתחתנים בחו"ל וכרגע אנחנו לא יודעים מתי הקורונה תיגמר ולהגיד להם לחכות שנה וחצי זה פשוט לא אנושי. שמעתי את סגן שר הפנים שאומר שיחכו אז אפשר לחכות בהרבה מאוד דברים אבל למה שיחכו? בדיוני ועדת הפנים שדנו שם בנושא הזה משרד המשפטים אם אינני טועה מודעים לבעייתיות מבחינת זכויות האזרח כי אי אפשר למנוע מאנשים את הזכות הבסיסית הזאת. עד היום הייתה אפשרות להתחתן בחו"ל והיום אין זה. ישב אתמול זוג שהסביר שהוא לא יכול להינשא בישראל וישב שם נציג משרד הפנים ואמר להם מה הבעיה תטוסו לדובאי. אז למה שלא נעביר את כל התרבות, הגיוס לצה"ל והמיסים לדובאי. אני קורא לחברי הכנסת אל תמנעו מהציבור הגדול הזה את הזכויות שלהם. אני לא בא לפגוע ברבנות ולהכריח את הרבנות להכיר בהם כיהודים אלא רק להכיר בנישואים האלה. מה ההבדל בין מישהו שטס לצ'כיה להתחתן למישהו שהתחתן בשגרירות נורבגיה".

שר לשירותי דת יעקב אביטן (ש"ס) הציג את עמדת הממשלה להצעת החוק ואמר:

"שמעתי את הדברים. מחר בערב עם ישראל ידליק את הנר הראשון של חג החנוכה. בתלמוד מובא מהי חנוכה? אמוראים שואלים מה זה חנוכה? ואז הגמרא עונה שמצאו פח קטן של שמן והוא לא יספיק ליום אחד ודלק שמונה ימים. אנחנו יודעים שהייתה אימפרייה אדירה שרצתה לכלות את עם ישראל. אלא מה? בניגוד לבבלים ולפרס ומדי ולמצרים ולכל העמים, הם לא ביקשו להרוג את עם ישראל במלחמה של צבא. היוונים גזרו גזרות איך לחסל את העם היהודי כי הם הבינו שבכוח צבאי אי אפשר לחסל אותו והחלו לגזור עליהם גזרות כמו לא להינשא. ואז הצבא של יהודה המכבי הצליח להביס את אימפריית היוונים וראה שיש לו עוד מאבק בבית שהיו אנוסים ושמעו ליוונים והתחתנו עם יווניות ולא שמרו על המורשת. התנתקו מכל אותם דברים. קם יהודה המכבי ואמר מה אני עושה עם האחים שלי בתוך הבית שלי? בסוף המכבים מצליחים להדליק נר כי אנחנו בינינו צריכים להדליק אור שיגביר את האהבה והאחדות בינינו. תדעו לכם שלא רק בדור הזה, גם אחרי היוונים הייתה להם מטרה אחת. אסור לקרוע את העם הזה.  היום מחכים לבית משפט העליון לגיור שאם הוא יתקבל הוא יהיה קרע בעם. צריך לשמור על האחדות של העם שמתחתנים לפי היהדות שלנו וההלכה היהודית. ברגע שאנחנו יהודים אנחנו צריכים להתנהג כמו יהודים לפי תורת ישראל ואותה אני לא יכול לשנות פסיק אחד. אסור לנו בבית הזה לעקור את המזוזה שמאחדת בינינו. אני אומר לכם יותר, יש נציגויות דיפלומטיות של מדינות חוץ שנמצאות בשטח הריבוני בישראל ואל להם לנהוג שלא לפי החוק במדינת ישראל. החוק חל בכל מקום שהוא חלק משטחה של מדינת ישראל כולל השטח של הקונסוליות. אין שום מקום לשינוי בהוראות בפקודת הנישואין והגירושין. מדינת ישראל היא מדינה יהודית גאה והמקום היחיד בעולם שהיהודים יכולים להינשא לפי דתם ללא חשש וללא בעיות של יוחסין. קברניטי המדינה לארוך השנים מאז הקמתה הכירו בצורך לשמור על הסטאטוס קוו והמרקם והשמירה של ייחוס העם היהודי. זה הדבק שמחזיק אותו כעם יהודי לאורך שנים. המשרד לשירותי דת מתנגד להצעות החוק הללו שמתנגדים לחוקי המדינה".

ח"כ אנדריי קוזינוב (יש עתיד- תל"ם) הגיב לדברי השר ואמר:

"אדוני השר אני רק לא מבין בין מלחמת המכבים לאזרחים היום. האם האזרחים האלה הם היוונים שצריך להילחם בהם בכל דרך ודרך? אני שמעתי על קירוב לבבות וקבלת האחר  ובמקום לקרב את האזרחים האלה, אזרחים נאמנים לכל דבר ועניין אתם אומרים להם כממשלה שהם לא שווים ולא יכולים לממש את זכותם. כל מי שמצביע נגד הוא לא מחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית אלא רק מרחיק את האנשים האלה שרוצים להקים פה בית ומשפחה גם אם הם לא יהודים לפי ההלכה הם מעבירים את הנר הזה של המסורת מדור לדור".