יקבי ברקן מנעו מיוצאי אתיופיה לעבוד בייצור יין מטעמי כשרות. יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין:"קשה לי להאמין בקיומו של יהודי אחר שיסרב לשתות מיין שיצרו יהודים בני העדה האתיופית".

אתמול, שני 25.06.2018 פורסם בחדשות "כאן" כי החלטת מנהלתי יקב ברקן התקבלה לאור דרישת בד"ץ שמעניק כשרות ליין. האחראים במערך הכשרות, הטילו ספק ביהדותם של יוצאי אתיופיה ומשום שההלכה קובעת כי לאדם שאינו יהודי אסור לעבוד בייצור יין, העובדים יוצאי אתיופיה הועברו לתפקידים אחרים ביקב.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד) : "קשה לי להאמין בקיומו של יהודי אחר שיסרב לשתות מיין שיצרו יהודים בני העדה האתיופית. גזענות מבישה".

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי: "יהודים שהלכו ברגל שבועות וחודשים בכדי להגיע לישראל לא מספיק טובים בשביל למכור יין. אז גם מי שמפלה אותם לא מספיק טוב בשבילנו. לא קונה ממי שמשפיל יהודים שעלו מאתיופיה וקורא למשטרה לחקור ולטפל פלילית במי שפועל בניגוד לחוק שאוסר אפליה על רגע גזעי".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד): "כמי שאוהבת במיוחד את יין ברקן, אני מפסיקה החל מהיום לקנות ולשתות אותו עד אשר יתנצלו ויחזרו בהם מהאפליה המזעזעת כלפי עובדים ממוצא אתיופי שנאסר עליהם לעסוק בייצור יין רק בשל מוצאם. בושה".

 

ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) : "אני לא אקנה יותר יין מיקבי ברקן. זה לא שאני קוראת לחרם. לא אוהבת חרמות. אני פשוט מכירה את עצמי מספיק לדעת שבקניות לבישולי סוף השבוע, גם אם יין ברקן יהיה במבצע, הלב שלי לא יתן ליד שלי לקחת את הבקבוק מהמדף. זה אחרי ששלושה ישראלים, יהודים, ממוצא אתיופי – סולקו בידי ההנהלה מכל מגע עם היין או קרבה אליו. משל היו נושאי חיידקים של שחפת דבר ושחין גם יחד. בכניעה מוחלטת לרצות גחמה אכזרית של בד"צ העדה החרדית. אני יודעת שאנחנו חיים בעולם מורכב, שבו המגונה והמרושע עשוי להיראות לפעמים, תחת מיסוך מתאים והתרגלות איטית – טבעי והגיוני. אז בואו נעשה תרגיל קטן. נניח שהיינו רואים את זה בסרט מדע בדיוני: על מי שמוכרזים מסיבה עלומה טמאים, נאסר לבוא במגע עם האוויר שליד מזונם של האדונים. ברור שזה היה נראה כמו תיאור בדיוני, אפוקליפטי, של עולם הזוי ומדורדר.  אבל זה לא סרט מד״ב. זו המציאות המעוותת והגזענית שלנו. שלמרבה הצער, יש מי שמגנים עליה בחירוף נפש ובשכנוע פנימי עמוק. זוועה".

 

ח"כ פנינה טמנו-שטה (יש עתיד) : "מחרימים יהודים. כשהמדינה באמצעות משרד לשירותי דת שותקת כשפוסלים יהודים בגלל צבע עור, לנו אסור לשתוק. לצרכנים יש כוח, מובילים יחד חרם על יקבי ברקן ועל הבד"ץ".

 

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) : "כל פעם שאני שומעת על תופעה כזו אני תופסת את הראש ולא מאמינה, מה יהיה עם הגזענות העלובה הזו ובשם איזו יהדות פועלים האנשים הללו שמפלים אנשים אחרים רק בשל צבע עורם. אני סיימתי עם יינות ברקן, לא אקנה מהם ובכלל מציעה למשטרה לחקור כי הייתה כאן בהחלט עבירה על החוק".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) : "לפני חודשיים הייתה זאת ישראלית שנולדה באוקראינה שלא נתנו לה לטגן שניצלים בכרמיאל, היום מדירים ישראלים ממוצא אתיופי מעבודה ביקב. לא מדובר במקרה יחיד או קיצון. הרבנות הראשית שרוצה להפוך לוותיקן היהודי מקצינה כל הזמן ופוגעת במאות אלפי ישראלים עולים חדשים או ותיקים. איראן זה כאן.

 

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) : "ההתנהלות של יקב ברקן מקוממת. מפרסום של "כאן חדשות" עולה כי עובדים ישראלים יהודים ממוצא אתיופי הודחו מתפקידם כי הם לא 'מספיק יהודים' בשביל תעודת הכשרות הרצויה. "בואו, ביזנס זה ביזנס" אמר המנכ"ל. אבל לא. לא הכל זה רק ביזנס, ומעשים כאלה פוגעים בקהילה שלמה. כבר התרגלנו לראות גופים עסקיים שנכנעים לדרישות מוגזמות ומופרכות בענייני כשרות, אבל ההתנהלות של יקבי ברקן מפלה באופן חריג. הרחקת העובדים הישראלים היהודים ממוצא אתיופי ממגע עם היין הוא מעשה שמנוגד למוסר האנושי, ובוודאי שגם למוסר היהודי. ההסכמה של יקבי ברקן להפליה הגזענית הזאת אסור שתעבור בשתיקה. בעקבות הפרסום דרשתי לקיים דיון דחוף בוועדת הכלכלה שבכנסת, על מנת לוודא שמקרים כאלה לא יקרו שוב".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) : " אין כאן שום חומרה ארגאו. יש כאן מה שנקרא בהלכה "זקן ממרא" שבזמן שיש סנהדרין חייב מיתה. מי שיוצא נגד פסיקת הרבנות הראשית וכל גדולי ישראל שפסקו שיהודי אתיופיה הם יהודים לכל דבר ועניין הוא לא מחמיר ולא נעלים. הוא רשע גמור ויש לו מזל שאין לנו סנהדרין היום שיכולה לדון אותו כזקן ממרא".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) : "פסילתם של עובדים מסורים, יהודים יוצאי אתיופיה מייצור יין רק בגלל מוצאם מנוגדת לכל מוסר אנושי ויהודי. זה פשע בכסות של כשרות והלכה, ומיותר לציין שמנוגד לפסיקות גדולי הדור. לצערנו הדפוס הזה של סימון ופסילת יהודים, בארץ ובתפוצות מחלחל עמוק לתרבות של מערכות הדת בישראל. מי שקיבל בהכנעה פסילתם של רבני חו"ל, רשימות שחורות ובירורי יהדות בסיטונות, קם בבוקר היום עם פסילה של אחינו היהודים יוצאי אתיופיה כאן בארץ ישראל, פן יבואו חלילה במגע עם חבית יין. זו חרפה וקלון גם על היקב וגם על גוף שרואה בעצמו חותמת כשרות בישראל. נדרוש לדון בנושא בכנסת בדחיפות".