עבר במליאה: תיקון לחוק איסור הונאה בכשרות

המליאה הצביעה כעת (22.7) על התיקון לחוק איסור הונאה בכשרות-שהגיש ח"כ יואב בן צור.
התיקון מבקש למנוע מיזמי כשרות אלטרנטיביים ולפי החוק יחול איסור על שימוש במילה "כשר" על כל הטיותיו שלא במסגרת הרבנות.
ח"כ בן צור אמר במליאה כי "באמצעות התיקון נוכל לוודא כי כל מי שרוצה לאכול כשר אחכן יאכל כשר".
 ח"כ עליזה לביא שיצגה את מתנגדי התיקון לחוק אמרה במליאה כי "אנו ניצבים היום בפני עוד אחת מההחלטות ההזויות מבית היוצר של הקואליציה הנוכחית. למה לא לראות את המצוקה ההולכת וגוברת נוכח מצב הרבנו".
תוצאות ההצבעה: בעד-49 נגד-34 נמנע- 1

מליאת הכנסת אישרה את הצעת חוק איסור הונאה בכשרות (תיקון – הבהרת מצג כשרותי אסור), התשע"ה–2015 של ח"כ יואב בן צור, והצעה דומה של חברי הכנסת משה גפני אורי מקלב.
מוצע להגדיר את המונח "כשר" בחוק איסור הונאה בכשרות, התשמ"ג–1983, כך שיכלול כל מצג או סימון המעידים כי נשמרים דיני הכשרות לרבות מצג או סימון במצבים בהם לא נעשה כלל שימוש בביטוי כשר, לא צוין במפורש כי תעודת ההכשר נתנה על-ידי הגורמים המוסמכים לתת את התעודה ואף אם צוין במפורש כי לא נתנה תעודת הכשר.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תכליתו של חוק איסור הונאה בכשרות, תשמ"ג-1983, הוא להגן על צרכני הכשרות בישראל ולמנוע את הונאתם. תכלית זו מושגת באמצעות הקביעה בחוק שמצג כשרותי לגבי בית אוכל או מצרך הוא אפשרי אך ורק אם ניתנה לבית האוכל או למצרך תעודת הכשר מטעם הגורם המוסמך. המחוקק הגן על צרכני הכשרות בכך שהעניק בלעדיות לגורמים המוסמכים על פי החוק לקבוע האם בית האוכל או מצרך מזון אכן כשר.

בבוקר ההצבעה, הצטלם ח"כ ינון מגל שהצביע בעד ההצעה לסרטון שעשו חברי "השגחה פרטית- כשרות קהילתית" ואמר כי "אני מחויב לפעול לפי החלטות הקואליציה ולצערי אני אצביע בעד חוק הכשרות היום. למרות שאני חושב שהוא מאוד בעייתי, אני תומך בעמדה של הרב לייבוביץ' וחושב שצריך להפריט את הנושא של הכשרות בארץ, כדי שיותר מקומות יהיו כשרים, יהיו נגישים. אני חושב שהרבנות צריה להשאר כרגולטור מלמעלה, להכשיר ולתת אישורים למי יכול לתת כשרות או לא.אבל אז כל רב שהוא אורתודוכס ויכול לתת כשרות, יוכל לנהל את הדבר הזה- ואז יהיו גם מחירים יותר נמוכים וגםיותר בתי עסק שיהיו כשרים".

להצעת החוק המלאה, לחצ/י כאן
לידיעה מאתר הכנסת, לחצ/י כאן 
לדבריו של ח"כ ינון מגל שהצביע בעד ההצעה, לחצ/י כאן