הצעת חוק להתרת נישואין אזרחיים של ח"כ מיכל רוזין נפלה בקריאה טרומית ברוב של 55 מתנגדים אל מול 51 תומכים. ח"כ מיכל רוזין: "אנחנו מבקשות לתת זכות בחירה לישראלים

היום, רביעי 28.11.2018 נפלה בקיראה טרומית הצעת חוק שיפוט בענייני התרת נישואין (מקרים מיוחדים וסמכות בין-לאומית) (תיקון – התרת נישואין אזרחיים), התשע"ח–2017 של ח"כ מיכל רוזין (מרצ) ברוב של 55 מתנגדים אל מול 51 תומכים.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי הסמכות לדון בהתרת נישואין של בני זוג הכשירים להינשא בארץ אך בחרו להינשא בנישואין אזרחיים בחוץ לארץ, תהא מסורה לבתי המשפט לענייני משפחה. זאת, כדי לתת תוקף לרצון בני הזוג שלא להכפיף את יחסיהם למערכת השיפוט הדתית.

ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "לציבור בישראל מגיע שוויון, והציבור בישראל, מצביע לצערנו ברגליים. למעלה מ-300,000 ישראלים שלא יכולים להינשא בישראל, ועוד 200,000 שיכולים, ובוחרים שלא להינשא בישראל. חצי מיליון בני אדם במדינת ישראל לא רוצים להתחתן דרך הרבנות. ויותר מזה, סקרים שכוללים גם את הליכוד וגם את הבית היהודי מדברים על 70% מהציבור הישראלי שאומר, אנחנו רוצים שבמדינת ישראל יהיו נישואים וגירושים אזרחיים לצד נישואים וגירושים דתיים. כל אחד שיבחר, שיהיה רישום, כמו במדינות נורמטיביות, הגונות, מערביות, דמוקרטיות, שבהן יהיה רישום של נישואים וגירושים אזרחים ולצד זה – כל אחד יבחר. הרב בן דהן, אני רוצה להזכיר לך שדווקא בנושאים שבהם אין חוק, כמו למשל, ברית מילה, אתה רואה אחוזים מאוד-מאוד גבוהים של יהודים בוחרים בכך. אותו דבר אני מאמינה שיהיה אם נוריד מעול הישראלים את ממסד הרבנות. אני רוצה להזכיר לכם את שני המקרים האחרונים הקשים שבהם בית המשפט העליון אישר את ההחלטה של בית הדין הרבני שלא לאפשר לאישה לקבל חלק מרכוש בעלה בעת גירושים בגלל שבגדה, וגם משמורת שקבע בית הדין הרבני הגדול בהליך פלילי "זה היה מטומטם", אני מצטטת את השר. יש הליך מתקדם בעניינו של אב על עבירות מין חמורות שהוא ביצע בבתו, ובמהלך הליך הגירושים הוא מקבל משמורת על אותה ילדה כשיש נגדו גם הליך פלילי כמובן על פגיעה מינית קשה. אז האבסורדים האלה קורים חדשות לבקרים בבית הדין הרבני. אנחנו מבקשות לתת בחירה חופשית לישראלים, מדינה דמוקרטית, אזרחית, שוויונית. תנו לבחור. מי שרוצה, ימשיך להינשא בנישואים דתיים, זו זכותו ונגן על זכותו לעשות זאת. ומי שרוצה יירשם בנישואים אזרחיים כמו שניתן. ובוודאי ובוודאי אם המדינה מאפשרת להירשם בנישואים אזרחיים היא צריכה לאפשר גם להתגרש בגירושים אזרחיים".

 

שרת המשפטים ח"כ איילת שקד (הבית היהודי): "כיום יצירת מסגרת של נישואין מוכרת על פי חוק בישראל היא באמצעות נישואין בהתאם לדין הדתי ובהתאמה לדתם של בני הזוג. לצד מסגרת נישואים זו ולגבי מי שהם חסרי דת ואינם יכולים להינשא זה לזה לפי הוראות הדין האישי, נחקק בשנת 2010 חוק ברית הזוגיות לחסרי דת. הצעת חוק נישואין אזרחיים של חברת הכנסת מרב מיכאלי, מיכל רוזין ואחרים, מבקשת לקבוע כי בני זוג בני אותה דת שיינשאו בנישואין אזרחיים בחו"ל ולא נישאו גם בנישואים על פי הדין הדתי, יוכלו להתיר את נישואיהם בבית המשפט לענייני משפחה הדן לפי הדין האזרחי. הצעת החוק מבקשת ליצור שינוי מדיניות מהותי בנוגע למצב המשפטי הקיים כיום בישראל ונוגדת את ההסכמים הקואליציוניים הקובעים שלא לשנות את הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה אלא בהסכמת כל סיעות הקואליציה. מאחר שההצעה אינה מקובלת על סיעות הקואליציה עמדת הממשלה היא כי יש להתנגד לחוק".

חברי הכנסת שלא נכחו בזמן ההצבעה: ח"כ מירב בן ארי (כולנו), ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), ח"כ שרן השכל (הליכוד), ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני), ח"כ רחל עזריה (כולנו), ח"כ סאלח סעד (המחנה הציוני), ח"כ מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת), ח"כ עבד אלחכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת), ח"כ טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת), ח"כ סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת), יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת), ח"כ ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת), ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), חבר הכנסת יצחק וקנין (ש"ס).

 
לצפייה בהצעת החוק המלאה יש ללחוץ כאן