הצעת חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי (תיקון – ביטול החוק), של ח"כ יוסף ג'בארין נפלה ברוב של 51 מתנגדים.

אתמול, רביעי 15.7.2020 הצעת חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי (תיקון – ביטול החוק), של ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) נפלה ברוב של 51 מתנגדים אל מול 19 תומכים.

הצעת החוק מבקשת לבטל את חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. אל הצעת החוק הוצמדו שתי הצעות חוק נוספות של חברי כנסת מהרשימה המשותפת וח"כ תמר זנדברג (מרצ).

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) עלה להציג את הצעת החוק במליאה ואמר:

"חבריי חברי הכנסת, אנחנו שנתיים – כמעט שנתיים – לחקיקת החוק הגזעני והבזוי הזה. חוק הלאום הוא פצע פתוח בגופו של הציבור הערבי, ובכלל הוא פצע פתוח בגופה של החברה בישראל. עבור הציבור הערבי זה חוק שבא לומר לנו שאנחנו בעצם אזרחים סוג ב', ואולי גם סוג ג'; וזאת כשאנחנו חיים במולדת שלנו, תושבי המקום הילידים. ולכן אני אומר לחברי הכנסת שעמדו מאחורי החוק, יכול להיות שזה הזמן להציל את המוסריות שבתוככם. להציל את המוסריות, ולהפיל את החוק הגזעני והבזוי הזה. ואני גם רוצה להגיד לכם: תחוקקו חוק שיאמר שהמדינה הזו היא רק מדינה יהודית, והשפה הרשמית היא רק השפה העברית; וחוק שמתייחס אל האזרחים הערבים – שהם מחוץ לאזרחות השוויונית בתוך המדינה; חוק שמדבר על זכות להגדרה עצמית רק לעם היהודי, כאילו שאין עם אחר, העם הפלסטיני; חוק שמדבר על ההתיישבות. אני מדבר על שוויון לכלל האזרחים, ואני מדבר על שוויון בין יהודים לפלסטינים. מקומו של החוק הזה הוא בפח האשפה של ההיסטוריה. ולכן אני מבקש מחברי הכנסת, במיוחד מהאופוזיציה, להצביע נגד החוק הבזוי הזה כדי להדגיש את הדחייה שלו".

השר דוד אמסאלם (הליכוד) הגיב להצעת החוק, הציג את עמדת הממשלה ואמר:

"לפני שנתיים חוק הלאום עבר בכנסת, ואני כיהודי ישראלי הרגשתי גאווה גדולה. במישור האישי שווי זכויות וחובות, ועל כך אין עוררין. זה לא משנה אם אתה יהודי, ערבי, או צ'רקסי או דרוזי. אבל במישור הלאומי יש זכויות רק ללאום אחד, זה הלאום היהודי בארץ ישראל".