הצעת חוק הסכמים לנשיאת עוברים של מפלגת יש עתיד נפלה ברוב של 45 מתנגדים.

היום, רביעי 9.12.2020 עלתה להצבעה בקריאה טרומית במליאה הצעת חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד) (תיקון – הגדרת הורים מיועדים וביצוע הסכם מחוץ לישראל), התש"ף-2020 של מפלגת יש עתיד.

הצעת החוק נפלה ברוב של 45 מתנגדים אל מול 35 תומכים.

ח"כ עידן רול (יש עתיד-תל"ם) הציג את הצעת החוק ואמר:

"תראו, אחת הסיבות שנכנסתי לפוליטיקה הייתה כדי לקדם שוויון בפונדקאות, כדי לאפשר לזוגות גאים להקים משפחה. אבל היום אני מחויב לעשות דבר נוסף שלשמו נכנסתי לפוליטיקה, וזה לדבר אמת, וזה לפזר את ענני הפייק שלא פעם צצים להם פה בכנסת. אי-אפשר להשתמש בקהילה הגאה ובזכויות שלנו ככלי מיקוח וניגוח פוליטי. עשו את זה עם חוק ההמרה, שכבר חצי שנה כמובן לא ראה עדיין קריאה ראשונה. ועכשיו עומד פה חבר הכנסת איתן גינזבורג ומדבר על כמה חשוב להעביר חוק שלפני שעתיים הוא קידם בעצמו את פיזור הכנסת. עכשיו, צריך לקבל פה החלטה, כי לא איתן גינזבורג הוא זה שניגשים אליו כל פעם שמפיצים פה איזה פייק push, שאומר שכחול לבן הולכים לאשר פונדקאות. לא אתה זה שמקבל טלפונים מזוגות גאים שאומרים: רגע, עידן לעצור את התהליך, הולך אשכרה להיות פונדקאות בישראל; או רגע, עכשיו התחלנו ומצאנו פונדקאית, מה לעשות? חלומות של אנשים זה לא משחק, גם לא בפוליטיקה. רצונות של אנשים לממש את הזכות הכי בסיסית שלהם זה לא משחק. אני קורא פה התפארויות של כחול לבן וגינזבורג, ואני קורא את זה ב-N12: העברנו את חוק השוויון; אנחנו דוגלים בשוויון. חבל שלא דגלתם בשוויון כשנכנסתם לממשלת נתניהו. חבל שלא דגלתם בשוויון לפני כשהתחלתם לקדם את חוק פיזור הכנסת. צריך לקבל החלטות וצריך להיות ערכיים. אני אצביע בעד, ואני תמיד אצביע בעד חוק הפונדקאות. אבל אני מזהיר אתכם: אתם תפסיקו לעשות פוליטיקה צינית ומגעילה על הגב של אנשים שעבורם זו משאת חייהם. אני מקווה מאוד שאת התרגיל הזה, איתן, לא תעשו כמו שעשיתם עם חוק ההמרה וכמו שברור שעשיתם עם חוק השוויון. ואני פה להסביר לכם משהו. הציבור, והקהילה שלנו במיוחד, לא צריכים אותי. הם לא מטומטמים. הציבור לא מטומטם. הוא מבין שאי-אפשר לפזר כנסת ביד אחת וביד השנייה לדבר על החשיבות של הקמת משפחה. הוא מבין שאי-אפשר להיכנס לממשלה קיצונית שחוסמת כל סיכוי לפונדקאות והצהירה על זה שהיא תעשה את זה, ואז להגיד: אוי, כל כך חשוב לנו. לא. אין יותר אחד בלב ואחד בפה. די. נגמר. חאלס. שנתיים של פוליטיקה מגעילה, מלאת ספינים ומלאת רוע והכפשות. ועכשיו גם לסיום חייבים להרעיל את הציבור עם כל מיני שקרים? אם לא הולכת להיות פונדקאות, אל תרמו אותם שתהיה פונדקאות, כי יש אנשים שממש מחכים לראות מה הם יעשו. ואם לחסוך את הכסף ולראות איך אנשים שבעצמם עשו את התהליך הזה זה פשוט לא מכובד בעיניי. אז אני מבקש מכם: אל תשחקו עם הרגשות ועם העתיד של אנשים. וכאבא, שבעצמו עשה הליך פונדקאות, אל תשחקו עם החלום של אנשים להיות הורים. גם בפוליטיקה יש קווים אדומים לציניות, ואת מה שנתניהו עשה במשך עשרות שנים, אתם צמצמתם פערים לכמה חודשים. הדבר היחיד שהצטיינתם בו".

סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש (הליכוד) הציג את עמדת הממשלה ואמר:

"כבוד היושב-ראש, חברות וחברי הכנסת, קצת פרטים על איך התגלגלנו לנושא ההסכמים לנשיאת עוברים. בחודש יולי 2018 עברה בכנסת העשרים, בקריאה שנייה ושלישית, הצעה ממשלתית לתיקון חוק ההסכמים לנשיאת עוברים, המוכרת כחוק הפונקדאות. ההצעה נכתבה בתיאום מלא עם כל משרדי הממשלה הרלוונטיים. היא נידונה לעומק במהלך מספר דיונים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות. לפני תיקון החוק רק איש ואישה שהיו בני זוג רשאים היו לבצע הליך פונדקאות בישראל. מטרת תיקון החוק הייתה לאפשר גם לנשים, שאין להן בן זוג, והן סובלות מבעיה רפואית, לפנות לביצוע הליך פונדקאות בישראל. התיקון לחוק בוצע בצל הליך שהיה תלוי ועומד בבג"ץ, שדרש לאפשר פונדקאות גם לגברים יחידים או לזוגות חד-מיניים. ביום 27 בפברואר 2020 קבע בית המשפט העליון במסגרת פסק דין חלקי בבג"ץ כי הוראות חוק ההסכמים וכן הוראות חוק תרומת ביציות, ככל שהן קשורות אליו, המחריגות מתחולתן גברים יחידים ובני זוג מאותו מין, פוגעות בזכותם להורות ובזכותם לשוויון. משכך הורה בית המשפט העליון כי על הרשות המחוקקת לתקן את החוק בתוך שנה. הצעות החוק הפרטיות שלפנינו מבקשות להרחיב את מעגל הזכאים לפונדקאות באופן שכזה שכל זוג שרוצה להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים, או כל הורה יחיד, גבר או אישה, יוכל להתקשר בהסכם לנשיאת עוברים. עם זאת, לא ניתנה בהצעות החוק כל התייחסות לעובדה כי המדובר בנושא מורכב מאוד, אשר מורכבותו מצריכה הסדרה מפורטת, מדוקדקת והוליסטית, המתכתבת עם מכלול החוקים העוסקים ברבייה ובפריון ועם הוראות נוספות בחוק הפונדקאות עצמו. יצוין כי במסגרת התיקון לחוק בשנת 2018 הוספו לחוק מספר תנאים שמטרתם להגן ולשמור על הצדדים להליך, לרבות על האם הנושאת, וכן על הילד שייוולד, כגון הסמכת הוועדה המאשרת את ההליך לבדוק האם הצדדים המבקשים לבצע הליך פונדקאות עברו עבירות מין, או אלימות, או סחר בבני אדם; קביעת גיל מקסימלי לפונדקאות ולהורים המיועדים; הגבלת מספר הניסיונות להשתלת ביציות בגופה של הפונדקאית; מספר הליכי הפונדקאות שבהם הצדדים יוכלו להיעזר ועוד. לא ניתנה התייחסות מעמיקה להשפעה על נושאים אלו במסגרת הצעת החוק הפרטית. יתרה מכך, נדרשת הסתכלות מעמיקה, מתכללת ובין משרדית בין היתר לכלל הסוגיות הנוגעות לדבר ועולות אף מפסק הדין ומוזכרות גם בדברי ההסבר, כגון: האם במקרה כזה תותר רק פונדקאות אלטרואיסטית וכיצד מסדירים נושא זה. הצעות החוק שלפנינו נועדו להרחיב את מעגל הזכאים לפונדקאות, להרחיב את מעגל האימהות הנושאות, ואף בהצעת החוק של חבר הכנסת גינזבורג, להסדיר את נושא האפשרות לביצוע פונדקאות מחוץ לישראל באמצעות חברות תיווך שיוכרו על ידי שרי הבריאות והמשפטים, וכן הקמת ועדה מייעצת, שתפקידה לייעץ לשרים בנוגע לחברות התיווך ולאשר מרפאות מחוץ לישראל, אשר במסגרתן נעשה הליך פונדקאות בישראל. הלכה למעשה מבוקש להרחיב את מעגל הזכאים להליך של פונדקאות גם לגברים ללא בת זוג, לתקן את הגדרת קרובת משפחה בחוק, באופן שלא תיחשבנה כקרובות משפחה ותוכלנה להיות אימהות נושאות להורים מיועדים. עמדת גורמי המקצוע במשרד היא כי יש לתת את הדעת ולהביא לידי ביטוי בסעיפי החוק את האפשרות ליישמו ללא פגיעה בנשים הנזקקות לפונדקאות מסיבות רפואיות. בשנים האחרונות התקבלו בוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים כ-100 תיקים בכל שנה, בשנתיים האחרונות כ-80, שמשמעותם כי 100 פונדקאיות וזוגות או נשים יחידניות המגישות הסכם לאישור הוועדה. בשנה האחרונה, בשל מגפת הקורונה דווקא חלה עלייה משמעותית של 30% של זוגות שפונים להליך בארץ. הרחבת מעגל הזכאים למאות פונים נוספים בכל שנה מחייבת פיתוח תשתית של כוח-אדם ומשאבים כדי לתת מענה. בעת חקיקת החוק בשנת 1996 הייתה הערכה שהחוק ייתן מענה לכמה עשרות זוגות בשנה. מקרי קצה של בעיות רפואיות. בנוסף, בשל העלייה הצפויה בביקוש, יש להיערך לקביעת סדר קדימויות מקצועי במתן האישורים, שכן לגבי הנשים המטופלות קיים שעון ביולוגי והארכת משך ההמתנה לאיתור פונדקאיות עלול לפגוע ביכולתן להשיג היריון מביציותיהן שלהן. מוצע לשקול פיקוח ו/או הגבלה על התשלום לפונדקאית. קיים חשש כי עקב הגידול בביקוש תהיה נסיקה בתשלום לפונדקאיות, דבר שיכול לייצר גם אפליה על רקע כלכלי. כמו כן קיימת הגבלה על מספר ילדים שניתן להביא לעולם באמצעות פונדקאות. הגבלה זו מתייחסת היום רק לזוג עולה, אם מיועדת יחידה. האם זוג גברים יהיו זכאים כל אחד להולדה של מספר מקסימלי של ילדים גנטיים? המשמעות כי זוג גברים יוכלו לבצע מספר כפול של תהליכי פונדקאות לעומת זוג של גבר ואישה. תיקון החוק צריך להיעשות תוך הבאה בחשבון של כלל ההיבטים וההשלכות המעשיות של השינוי, תוך בחינה של כל ההליך באופן שהרחבת מעגל הזכאים לא תפגע בתכליתו הבסיסית של החוק. לכן מבחינה משפטית הדרך היא לקדם הצעת חוק ממשלתית, ההולמת את פסיקת בג"ץ. ולכן אני רוצה לומר בצורה מאוד פשוטה: הממשלה מתנגדת להצעת חוק זו מסיבה מאוד פשוטה. הייתה פה גם הצעה של חבר הכנסת עידן רול בנושא העלאת סל הבריאות, וגם שם אנחנו התנגדנו, מכיוון שאמרנו שההצעה הזאת חייבת לבוא בדרך המלך, דרך חקיקה ממשלתית. יש פה יותר מדי מורכבויות".