הצעת החוק להפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה השבועי של ח"כ תמר זנדברג נפלה ברוב של 53 מתנגדים מול 26 תומכים

היום, רביעי 17.06.2020 הצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) להפעלת תחבורה ציבורית ביום במנוחה השבועי נפלה ברוב של 53 מתנגדים, בניהם חברי המפלגות כחול לבן, ש"ס והליכוד אל מול 26 תומכים מהאופוזיציה.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) תקפה את מפלגת כחול לבן ואמרה:

"הרבה פעמים שואלים אותנו מאז שקמה הממשלה, שכידוע אנחנו מתנגדים לה מאוד, שואלים אותנו: האם אתם לא רואים משהו טוב בחלק מהדברים? התחלפו שרים בחלק מהמשרדים, אולי כי סוף-סוף יש ממשלה תתחיל לעשות עבודה. אז לפעמים אני חושבת, אולי באמת יש בזה משהו. ובאמת, לפני שבועות ספורים נכנסה לתפקידה שרת תחבורה חדשה, השרה מירי רגב. הזדמנות להתחלה חדשה, שרה שאין ספק, כשרה חדשה, צורכי התחבורה של מדינת ישראל עומדים לנגד עיניה. ובכן, הבוקר התראיינה השרה ונשאלה על הצעת החוק הזאת, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת: מה עמדתך, השרה מירי רגב שרת התחבורה? אמרה השרה מירי רגב, אני חוזרת – שרת התחבורה – שהיא מתנגדת. חברות וחברים, אני חייבת להבהיר משהו, שרת תחבורה שמתנגדת להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, כמוה כשר בריאות שמתנגד להפעלת בתי חולים בשבת. יכול להיות שצריך להזכיר משהו לשרה מירי רגב, היא לא שרת הדתות, היא שרה התחבורה, והפעלת תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני. למעשה אחד האתגרים הגדולים ביותר של מערכת התחבורה הישראלית זה העובדה שהיא מושבתת בשבת. כל משפחה, כמובן שיכולה להרשות את זה לעצמה, שרוצה לנסוע בשבת צריכה לקנות אוטו, ואז היא נוסעת עם האוטו בשבת, אבל גם באמצע השבוע. זה דבר קריטי ועקרוני שמעכב את התקדמותה ואת קידומה של מערכת התחבורה הציבורית הישראלית. עכשיו, שאלו אותי: איך את משווה לבית חולים, בית חולים מציל חיים. חברות וחברים גם תחבורה ציבורית בשבת מצילה חיים. לפי הנתונים של עמותת אור ירוק, 40% מהתאונות הקשות והקטלניות שבהן מעורבים נהגים צעירים בגילאי 15 עד 24 מתרחשות בסוף השבוע. נתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מראים שבלילות ובסוף השבוע, שזה הזמנים שבהם התחבורה הציבורית מושבתת, יש עלייה בנפגעים ובהרוגים בתאונות דרכים. חברות וחברים, תחבורה ציבורית בשבת זה לא פינוק, זה לא נושא של סטטוס קוו, וזאת לא סוגיית דת ומדינה, זה צורך חיוני ובסיסי. איך אתם יכולים להסביר לכל כך הרבה מאזרחי המדינה ששישית מהימים בשבוע הם נמצאים בעוצר כפוי ללא יכולת לזוז, ללא יכולת ליהנות מחופש תנועה – ודווקא ביום המנוחה. מדינת ישראל זו המדינה היחידה שמשביתה את התחבורה הציבורית שלה דווקא ביום המנוחה של האזרחים, במקום שיוכלו לנסוע לים, לנסוע לבקר את ההורים. היה קשה להורים במשבר הקורונה בלי ביקורים של הילדים והנכדים. מי שאין לו אוטו מה יעשה? ריבונו של עולם זה באמת הדבר הכי הכי בסיסי שנמנע מאתנו כל כך הרבה שנים. עכשיו, אומרים לנו, העובדים, אנחנו לא רוצים שנהגים יעבדו. אגב, זה נכון, צריך באמת לשמור ולהקפיד על זכויות העובדים. דרך אגב, לא פחות ממה שצריך להקפיד על זכויות העובדים בתחנות הדלק ובחנויות שפתוחות בתוך תחנות הדלק, שמשרתות בשבת את בעלי הרכבים. אבל נהג שייסע ויסיע בשבת, ישרת מיליוני אזרחים שזקוקים לתחבורה הזו כמו אוויר לנשימה. אתם יודעים מה? אנחנו, כמרצ, יושב כאן חברי חבר הכנסת ניצן הורוביץ, אנחנו 20 שנה נאבקים על הדבר הזה בהצעות חוק, בעתירות לבית המשפט, בהפגנות. פעם אחרי פעם אומרים לנו: עזבו, זה לא יקרה, אין לכם סיכוי וכולי. לפני כמה חודשים, פתאום, ברחבי גוש דן, בהובלת עיריית תל אביב-יפו, ודרך אגב, בשותפות עם הרבה מאוד ערים, שבכולן היו מעורבים בזה נציגי ציבור ממרצ – צריך להזכיר כאן את מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב וחברים שלה מגבעתיים, מבת-ים, מחולון, מהמון ערים מסביב – התחילו להפעיל תחבורה ציבורית עירונית. אדוני היושב-ראש, ממפלגתך מאוד התרעמו וקראו לעצור את זה, וכתבו ליועץ המשפטי לממשלה ולמי לא. אבל מה? קרה משהו? השמיים נפלו? לא. פשוט קצת יותר אזרחים יכולים להרשות לעצמם ליהנות מיום המנוחה שלהם, ויש לי חדשות לכולנו: התחבורה הציבורית בשבת היא לא בכפייה. אין חובה לעלות על האוטובוס. מי ששומר שבת לא יעלה, לא ישתמש, אבל מי שלא שומר שבת? אין חובת שמירת שבת במדינת ישראל, גם לא במרחב הציבורי, גם לא בפרהסיה. אנחנו לא מדינת הלכה. אני רוצה את שתי הדקות שנותרו לי להקדיש לחברות ולחברים, גם שלי, במפלגת העבודה ובכחול-לבן. חברות וחברים, זה שש"ס ויהדות התורה נשלחו לכאן לקרוא קריאות ביניים, זה לא חדש, זה לא מפתיע. אבל יש כאן שתי מפלגות בקואליציה שהבטחות בחירות מרכזיות שלהן היו הפעלת התחבורה הציבורית בשבת. בני גנץ, בנאום הבכורה שלו, כשרק נכנס לפוליטיקה, ייחד פרק בנאום שלו לדבר הזה, ובצדק, וטוב עשה. דרך אגב, בעבר גם חברי כנסת חילוניים בליכוד תמכו בתחבורה ציבורית בשבת. זה נושא שנהנה מקונצנזוס כמעט חסר תקדים במדינת ישראל – 73% מהציבור תומכים בו ו-90% מהציבור החילוני, ולמעלה מ-50% ממצביעי הליכוד, דרך אגב. אבל כחול-לבן ומפלגת העבודה כבר התחייבו. התחייבות בחירות אחת כבר הפרתם וישבתם עם בנימין נתניהו בניגוד להבטחות שלכם אבל כאן יש לכם הזדמנות לגדל עמוד-שדרה, ולהראות באופן אמתי שיש משמעות למשפט הידוע והמאוס קצת, אני חייבת לציין, להשפיע מבפנים. אם יש משהו להשפיע עליו מבפנים, זה זה. כל כך פשוט, כל כך מתבקש, כל כך הגיוני, ויש לנו הזדמנות עכשיו, ברגע זה, להתחיל לגלגל את גלגלי האוטובוס, להתחיל להסיע את התחבורה הציבורית בשבת, כפי שמדינת ישראל זקוקה לה אחרי כל כך הרבה שנים. זה מתחיל מיד, בעוד 35 שניות. תצביעו בבקשה בעד, זה כל כך פשוט".

את עמדת הממשלה הציג סגן שר התחבורה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שאמר:

"שרת התחבורה אמרה בקולה: שהיא לא תיתן להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. זה דבר נאה לשמוע משרת התחבורה. אני מוסר בשם הממשלה: אנחנו נחיל דין רציפות על הצעת החוק. הצעת החוק שלך באה לפגוע בסטאטוס קוו הקיים. לא היה בעבר תחבורה ציבורית בשבת ולא תהיה. הציבור יותר ויותר רוצה לשמור שבת. ממשלת ישראל מתנגדת ליוזמות חקיקה שיש בהן פגיעה בסטאטוס קוו בנושאי דת ומדינה. הממשלה גם אומרת בהצעת חוק הזו – ראשית, היא לא עומדת בקריטריונים חוקתיים, שזה יותר טכני, מכיוון שאת מבקשת לקחת סמכויות, ולא בכדי, משר התחבורה, שאת יודעת את זה שבג"ץ דחה אותך בכל העתירות ואמר לך שעל שר התחבורה יש וחובה להתחשב במסורת ישראל, בחוק, בחקיקה. ואת מתקנת היום להעביר את הצעת החוק לסמכות של שר המשפטים, שהוא יקבע מתי אפשר להפעיל את התחבורה הציבורית בשבת. אבל לא צריך להגיע בעניין הזה, מעבר לזה שיש הרבה ליקויים טכניים, אבל זה לא העיקר. העיקר הוא גם, אני אציין מה שהסוף אומר, בתשובת הממשלה, כי שרת התחבורה היא המופקדת על פי דין על תחום הסדר התחבורה הציבורית, ומכאן על המדיניות התחבורתית בישראל, לרבות התקנת תקנות בדבר אופיה של התחבורה הציבורית בישראל". בחלוקת הסמכויות האלה, זה לא עומד בתנאי אחד. אבל בסופו: ממשלת ישראל, עתה כבעבר, מתנגדת ליוזמות חקיקה שיש בהן לפגוע בסטטוס קוו רב השנים בענייני דת ומדינה. ועכשיו באופן הפרקטי, זה לא רק פגיעה בסטטוס קוו. את מנסה עכשיו לפגוע בזהות היהודית שיש למדינה. במה אנחנו מדינה יהודית? את אומרת: בכל העולם זה קיים. בכל העולם יש הרבה דברים שקיימים ואצלנו לא קיימים. אצלנו יש יום כיפור. יש עוד מדינה שיש יום שבתון כללי?".

בתגובה לדבריו אמרה ח"כ זנדברג:

"במקום שנמשיך את ההתנצחות, אני רוצה להציע את הדבר הבא: עד שהכנסת תצביע על תחבורה ציבורית שבת, נקדם חקיקה שאוסרת על שימוש ברכבי השרד בשבת. לך (מקלב) זה לא מפריע כי אתה שומר שבת, אבל השרה מירי רגב והבת שלה והשר אשכנזי ואחרים – לא יוכלו להשתמש ברכב שלהם בשבת."

ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) אמר לאחר ההצבעה:

"צר לנו ובושה שמפלגת ימינה עושה ברוגז עם הקב"ה ועם שבת המלכה ולא באה להצביע זה חילול השם וערך שמירת השבת הוא מעבר לשיקולים פוליטיים יבשים שהם כועסים על ביבי. אני בטוח שהם לא שאלו לפני את הרבנים שלהם על היעדרותם מהצבעה חשובה זו .ציבור המצביעים שלהם בוודאי מתבייש בהיעדרם מההצבעה על שמירת השבת . ועוד הם נקראים "הבית היהודי".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הגיב על נפלית החוק ואמר:

"תחבורה ציבורית בשבת היא אסון דווקא עבור אלו שאינם שומרי שבת. מה נשאר ליהודי כזה מהאווירה השבתית? השקט שבחוץ, המנוחה. אלו שרוצים להפעיל אוטובוסים וקניונים בשבת הופכים את העובדים שלהם לעבדים שלא זכו למתנת השבת. העשירים ועובדי המגזר הציבורי השובתים בשבת יוצאים לשופינג ולטיולים ובכך גוזלים את זכות מנוחת השבת של השכירים החלשים העובדים בשבת כעבדים. והתורה אמרה: "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך".

כאמור, הצעת החוק נפלה בקריאה טרומית ברוב של 53 מול 26 ולא תקודם.

שרת התחבורה ח"כ מירי רגב (מפלגת הליכוד) התייחסה הבוקר בתוכניתו של ישי שנרב 'נכון להבוקר' בגלצ לתחבורה ציבורית בשבת ואמרה:

"בנודע לתחבורה ציבורית בשבת אין לי שום כוונה לשנות את הסטאטוס קוו. לשבת יש ערך סוציאלי וחברתי לא רק לאנשים דתיים, גם לנהגים ולמפעילים מגיע חופש. אני לא בעד שבירת המשחק של שבעים ושתיים שנה. תחבורה פרטית זו סוגית אחרת ואני לא מתעסקת איתה. תחבורה ציבורית בשבת אני מתנגדת".

ח"כ עידן רול (מפלגת יש עתיד- תל"ם) הגיב לדבריה וכתב:

"‏שרת התחבורה מירי רגב הודיעה עכשיו ב‎גל"צ שלא תאפשר תחב"צ בשבת. אבל כחול לבן התחייבה לחוקק תחב"צ בשבת במשך שלוש מערכות בחירות. האם תפרו גם את ההבטחה הזו לבוחרים?".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) צייץ:

"תחבורה ציבורית בשבת היא צורך קיומי בסיסי עבור אלו שאינם מחזיקים ברכב פרטי או שאינם מסוגלים לנהוג. אלו בעיקר המוחלשים והקשישים עליהם נגזר סגר מוחלט בן 24 שעות מדי שבוע. כחלק ממכירת החיסול הכללית, גם את ההבטחה בנושא זה הפרו אנשי כחול-לבן".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד- תל"ם):

"למירי רגב יש אוטו, גם בשבת. שרת התחבורה מירי רגב הודיעה היום שהיא מתנגדת לתחבורה בשבת. אני רוצה לציין את הברור מאליו: למירי רגב יש אוטו. גם בשבת. אם היא רוצה לבקר את אמא שלה, היא נכנסת לאוטו ונוסעת. הנה משהו יפה על מירי רגב: היא באמת קשורה לאמא שלה, מרסל. אין לי ספק שאם אמא שלה תתקשר ותגיד לה שהיא מרגישה טיפה לא טוב, השרה רגב מיד תסע אליה. תחבורה ציבורית בשבת אינה מותרות ואינה הפרה של הסטטוס קוו. הרי יש מוניות ומיניבוסים בשבת. יש גם מכוניות בכביש. הרמזורים פועלים. אנשים נוסעים לים או לבקר את המשפחות. יש למעשה רק שתי אוכלוסיות שאינן נוסעות בשבת בישראל – דתיים, ואנשים שאין להם אוטו. צעירים, אנשים עם מגבלה פיזית, קשישים עם בעיות כלכליות. הדתיים נמנעים מנסיעה בשבת מבחירה, לאחרים פשוט אין ברירה. אם סבא עשיר רוצה לבקר בשבת את נכדיו, הוא נכנס לאוטו או למונית, ונוסע אליהם. אם סבא עני רוצה לבקר בשבת את נכדיו, אין לו איך לעשות זאת. זכות הבחירה נשללת ממנו, למרות שהוא לא פוגע באף אחד. החוק שהונח על שולחן הכנסת, שמטרתו לאפשר תחבורה ציבורית בשבת, אינו נסיון לייצר עוד סיבוב של חילונים-נגד-חרדים. בגירסה של יש עתיד החוק אפילו עושה כל מאמץ לשמור על אווירת השבת המיוחדת בישראל. מדובר במיניבוסים חשמליים שאינם מרעישים ומזהמים, הם ייסעו כמובן רק באיזורים חילוניים, אפילו התשלום יבוצע רק בצאת השבת. זה לא חוק שעוסק בדת, אלא בזכות בסיסית של כל אזרח: לנוע בחופשיות גם אם הוא אינו עשיר".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד- תל"ם):

"בסיכומו של יום במליאת הכנסת אפשר לסכם ש‎מפלגת כחול לבן פשוט ויתרו על כל עיקרון או הבטחת בחירות שנתנו לציבור הבוחרים שלהם. הם הצביעו נגד תחבורה ציבורית בשבת, בעד ראש ממשלה עם כתב אישום ונגד זכויות לעצמאים. איך אמר בני גנץ? אלה היו עקרונות נכונים לשעתם".

 

שינוי גודל גופנים