תגובות במערכת הפוליטית לאור צעדה המחאה של התנועה המסורתית והרפורמית על אי יישום מתווה רחבת הכותל

בבבוקר יום רביעי ה- 2.11.2016 כ200 בני אדם בראשם רבני ורבניות הקהילות של התנועות המסורתית והרפורמית ,הנהגת ארגון נשות הכותל, ומספר רבנים מן הזרם האורתודקסי אשר ביקשו להביע הזדהות וסלידריות עם המאבק, צעדו משער האשפות אל רחבת הכותל, כשבידיהם ספרי תורה, במחאה על אי יישום מתווה הפשרה לרחבת הכותל אשר אושר על ידי ממשלת ישראל בחודש ינואר 2016. לפי המתווה שאושר, תוקם רחבת תפילה שוויונית בכותל המערבי עבור הזרמים הקונסרבטיבים והרפורמים. הצעדה הובילה לתגרות אלימות בין הצועדים לבין מאבטחי המתחם המתוחזק על ידי הקרן למורשת הכותל, וחרדים אשר היו במקום. בתגובה לאירועים אלו ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב ש: : "האירועים המצערים שהתרחשו היום ברחבת הכותל לא תורמים לקידום פתרון מוסכם להסדרי התפילה במקום", אמר ראש הממשלה. הדגשנו בפני מנהיגי הזרמים הלא אורתודוקסיים שזה הזמן להידברות ולא לחיכוך.  ההפרה החד-צדדית של הסטטוס-קוו בכותל פוגעת במאמצינו המתמשכים להגיע לפשרה".

בבבוקר יום רביעי ה- 2.11.2016 כ200 בני אדם בראשם רבני ורבניות הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות, הנהגת ארגון נשות הכותל, ומספר רבנים מן הזרם האורתודקסי אשר ביקשו להביע הזדהות וסלידריות עם המאבק, צעדו משער האשפות אל רחבת הכותל, כשבידיהם ספרי תורה, במחאה על אי יישום מתווה הפשרה לרחבת הכותל אשר אושר על ידי ממשלת ישראל בחודש ינואר 2016. לפי המתווה שאושר, תוקם רחבת תפילה שוויונית בכותל המערבי עבור הזרמים הקונסרבטיבים והרפורמים. הצעדה הובילה לתגרות אלימות בין הצועדים לבין מאבטחי המתחם המתוחזק על ידי הקרן למורשת הכותל, וחרדים אשר היו במקום. בתגובה לאירועים אלו ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב ש: "האירועים המצערים שהתרחשו היום ברחבת הכותל לא תורמים לקידום פתרון מוסכם להסדרי התפילה במקום", אמר ראש הממשלה. הדגשנו בפני מנהיגי הזרמים הלא אורתודוקסיים שזה הזמן להידברות ולא לחיכוך.  ההפרה החד-צדדית של הסטטוס-קוו בכותל פוגעת במאמצינו המתמשכים להגיע לפשרה".
 
עצם האירוע וכן תגובתו של ראש הממשלה עוררו תגובות מצד האופוזיציה והקואליציה, להלן לקט התבטאויות:

עליזה לביא (יש עתיד):
"אם באמת חפץ ראש הממשלה לדבר על איחוד וחיבור בין חלקי העם, הדבר הראשון שעליו לעשות זה ליישם את מתווה הכותל שהוא עצמו אימץ, החלטה שהתקבלה כבר לפני שנה אחרי עבודה ממושכת ורצינית, בשיתוף וברגישות. כל שצריך כעת הוא ליישם אותה ולא להמשיך ולדבר על "מאמצים לפשרה", שהם מריחה ומילים ריקות… המסמוס של מתווה הכותל, חוק המקוואות המבזה, דחייתם של גיורים של בכירי הרבנים האורתודקסיים בארה"ב ועוד שורה ארוכה של סוגיות, מעבירים מסר הרסני ליהודי העולם שממשלת ישראל פשוט לא סופרת אותם. מוטב לראש הממשלה שבמקום לגנות זרמים ביהדות, יקדם בהקדם את מתווה הכותל וישקיע משאבים לאיחוי הקרע חסר התקדים בין ישראל ויהדות העולם, במעשה ולא רק בדיבור."

דוד אמלסם (ליכוד):
"הביזיון שהיה היום בכותל פגע בי כיהודי. חייבים להסיר את החרפה באופן מיידי ולכן החלטתי לקיים סיור ודיון של ועדת הפנים ביום שלישי הקרוב בכותל."

אלעזר שטרן (יש עתיד):
 "היום הוא (ראש הממשלה נתניהו) האשים את ראשי הזרמים בהכשלת מתווה הכותל. אין חוק, אין משמעות לחוק ואין משמעות לאחדות העם היהודי. אצל ראש הממשלה אין חזון אלא רק שרידות. נתניהו מכיר בחשיבות האסטרטגית של הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות אבל שרידותו הפוליטית חשובה לו יותר מהעם והמדינה."

יהודה גליק (ליכוד):
"בבחירה בין מה יותר גרוע רפורמי שמחזיק ספר תורה או מי שדוחף רפורמי שמחזיק ספר תורה, יש לי דיעה ברורה,
הדוחף."

מיכל רוזין (מרצ):
"רק לפני שנה ראש הממשלה הצהיר בגאון כי תוקם רחבה שוויונית בכותל שתוקדש לקהילות הפלורליסטיות ובה יתאפשר להן להתפלל על פי דרכן, כולל תפילת נשים. הוא שידר לקהילות היהודיות בארה"ב שתם המשבר על הכותל, ולכן הם יכולים לחוש בנוח לבקר באתר ולהתפלל בו על פי צו מצפונם ויהדותם. מיד לאחר מכן קמו המפלגות החרדיות, שכבר נתנו את הסכמתן להסדר החדש, ואיימו להפיל את הקואליציה. מה נתניהו עשה? התקפל. על הדרך הוא גם אפשר למפלגות החרדיות לחוקק חוק עוקף בג"צ שמונע מרפורמים וקונסרבטיבים לטבול במקוואות תוך ששרים וסגני שרים השמיצו ואף הטילו ספק ביהדותם בכל פורום אפשרי… הפקרת זרמים מרכזיים ביהדות על ידי הממשלה למען צרכים פוליטיים ו"שלמות הקואליציה" נמשכת מזה שנים, אך ההסלמה של החודשים האחרונים היא כבר בגדר הפניית עורף, זלזול והתעלמות. המסר של הממשלה: אתם יהודים מספיק כדי להוות עבורנו לובי פוליטי בבית הלבן, אך אתם לא יהודים מספיק כדי להרגיש בבית במדינת ישראל."