שר המשפטים אוחנה מקדם חוק אימוץ ללהט"ב ואומר: "אם ההורים הם בני אותו המין או לא זה איננו שיקול רלוונטי".

אתמול, רביעי 7.8.2019 שר המשפטים אמיר אוחנה החליט לפרסם תזכיר חוק האימוץ השוויוני  עבור להט"ב  להערות הציבור.

תזכירי חוק מופצים על ידי משרדי הממשלה היוזמים הצעת חוק. זה שלב מקדמי לפני פרסום הצעת החוק באופן רשמי בקובץ "הצעות חוק הממשלה" (לעיתים זמן רב קודם לכך). התזכיר כולל טיוטה ראשונה של הצעת החוק, בתוספת דברי הסבר מפורטים אודות מטרותיה של החקיקה המוצעת, והוא נועד לדיון ראשוני בהצעת החוק, במסגרת הממשלה, משרדיה וגורמים המייעצים לה. דרך אתר התזכירים מופצים התזכירים לכלל הציבור אשר נרשם לאתר.

במסגרת ההצעה יבוטל סעיף 3 לחוק, הדורש כתנאי סף זוגיות של "איש ואשתו", כך שלמעשה טובת הילד תקבע ללא אפליה, תוך התחשבות במסוגלות ההורית – ולא במין ההורים.

שר המשפטים ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד):

"אני מודיע הערב על פרסום תזכיר חוק האימוץ להתייחסויות הציבור. לפני כשנתיים, כשמשרד הרווחה הודיע לבג"צ כי לא יאפשר אימוץ של זוגות להט"ב, יצאתי למרד קואליציוני, במסגרתו לא הצבעתי עוד עם הקואליציה. שילמתי על כך מחיר כשיו"ר הקואליציה אז השעה אותי מוועדת החוץ והביטחון, הוועדה החשובה ביותר שכיהנתי בה. בכך הפכתי לח"כ הראשון בכנסת ה-20, ולמיטב ידיעתי גם היחיד, ששילם מחיר על תמיכתו בלהט"ב. בסופו של דבר ולאחר שיחות רבות שהיו לי עם רה"מ, עם שר הרווחה ועם גורמי המקצוע במשרד, הודיע משרד הרווחה על שינוי מהותי בעמדתו וחזר בו מהעמדה המפלה – כך שהמבחן יהיה מסוגלות הורית, כפי שצריך להיות, ולא מין ההורים. אימוץ ילדים הוא חסד שיש לברך עליו. ילדים זקוקים לחום, אהבה, חינוך, גבולות וצרכים חומריים. אם ההורים הם בני אותו המין או לא – זה איננו שיקול רלוונטי, כפי שמוכיחים עשרות רבות של מחקרים. השיקול המרכזי והמוביל צריך להיות כזה ששם את טובת הילד והמסוגלות ההורית במרכז. תזכיר החוק כולל מספר סעיפים, אך בעיקר, כפי שהגשתי בהצעת החוק המקורית עוד כח"כ – הוא מוריד מסעיף 3 את התנאי שהזוג המאמץ יהיו "איש ואישה". אני מבקש להודות לכל השותפים למהלך החשוב והצודק הזה, לוועדת גרוס על המלצותיה המקצועיות, לגורמי המקצוע בייעוץ וחקיקה, ולחברי שר הרווחה חיים כץ שהיה קשוב אז כהיום. כהורה, יחד עם אלון בן זוגי לאלה ודוד שיחגגו הסופ"ש את יום ההולדת הרביעי, אני גאה שזכיתי שזה יהיה תזכיר החוק הראשון שאני מפרסם כשר משפטים. אפעל כדי שלא יהיה האחרון בעניינים אלה".

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הדמוקרטי) הגיבה על הפרסום וצייצה בחשבון הטוויטר האישי שלה:

"‏אוחנה למד מהר מנתניהו איך משקרים ציבור. הוא יודע שאי אפשר לקדם חוקים בזמן בחירות, אבל זה לא מפריע לו להבטיח לקהילה הגאה חוקים שאין לו שום כוונה לקיים. אמיר, בפעם הבאה במקום לנסות לבלבל את הקהילה הגאה פשוט אל תפילו את החוקים שתומכים בה. שמחתי לעזור".

יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ' :

"אמיר אוחנה חושב שכולנו מטומטמים. אין הסבר אחר לעבודה בעיניים שהוא מציג כ"יוזמת חוק האימוץ". הרעיון עצמו מצוין, אבל אוחנה בעצמו יודע שאי אפשר להעביר חוק כזה בתקופת מעבר בין בחירות, ושבממשלה של הליכוד ואוחנה עם ״השותפים הטבעיים״ סמוטריץ׳ ודרעי וליצמן, אין לה שום סיכוי לעבור. זאת הצעה שנכתבה כדי להישאר על הנייר. יש לזה שם באנגלית: Pinkwashing. ככה קוראים לזה כשהשמרנים שפועלים נגד הקהילה הגאה, ומונעים ממנה זכויות, מחליטים פתאום לעטוף את עצמם בדגלי גאווה כדי להיראות מתקדמים וליברליים. באינסטגרם ובעיתונים הם יצטלמו בלי סוף. אבל במציאות, הם יקברו את הזכויות שלנו בלי לחשוב פעמיים. אמיר אוחנה לא באמת שם על הקהילה הגאה. לכן הוא ממשיך לשבת בממשלה כיסא ליד כיסא עם רפי פרץ, שר חינוך הומופוב שתמך בטיפולי המרה, או עם מוביל מצעד הבהמות בצלאל סמוטריץ'. לכן הוא פוגע בבית המשפט, זה שמגן על זכויות הקהילה, ונותן להומופוביה ולאפליה להמשיך לחגוג. אמיר אוחנה הוא פחדן. הוא יודע שממשלה ימנית-חרדית לא תתן לו בחיים לקדם שום חוק למען הקהילה הגאה. במקום להילחם בהם באומץ, הוא מנסה לעשות על כולנו סיבוב ולגנוב עוד כמה קולות מחברי הקהילה שעדיין מאמינים לו, ולסדר לעצמו עוד ג'וב סביב שולחן הממשלה. אנחנו לא מפחדים. "המחנה הדמוקרטי" ילחם באומץ למען זכויות הקהילה הגאה בישראל. למען ההומואים והלסביות, הטרנסים והביסיות, כל הקשת הגאה. כי אנחנו מאמינים באמת בזכות של כל אחד ואחת לאהוב. אנחנו לא מפחדים מהומופובים ולא מסתנוורים מפינקוושינג. אנחנו ניאבק בלי פשרות כדי שחברי הקהילה יקבלו באמת את הזכויות שמגיעות להם, ולא רק הבטחות חלולות. זאת התחייבות".