שר הביטחון יעלון: "אנו מתייחסים באופן שווה למשפחות שכולות חד מיניות ולמשפחות שכולות הטרוסקסואליות. לא עולה על דעתנו שיהיה אחרת, ולא יהיה אחרת"

הבוקר (8.5.16) הוקם מאהל מחאה מול מעון ראש הממשלה, המוחה על כך שמשפחות שכולות להט"ביות לא מוכרות כמשפחות שכולות. המאהל משך אליו חברי וחברות כנסת שונים שהביעו את תמיכתם במאבק, ביניהם ח"כ רויטל סוויד, אשר הצעת החוק שהעלתה היא שעוררה את המחאה:"השכול מאחד את כולנו ונוגע בכל משפחה בחברה הישראלית, ולא יתכן שהמדינה תעשה הבחנה בנושא על בסיס נטייה מינית.״
כל התגובות מרוכזות כאן

היום, (8.5.16) הוקם מאהל מול בית ראש הממשלה, במטרה למחות על האפליה הקיימת כלפי משפחות שכולות חד מיניות. 
החוק הקיים קובע כי "אלמנה היא מי שהייתה נשואה לגבר, אלמן הוא מי שהיה נשוי לאישה וכן הורה שכול יכול שיהיה רק אחד מכל מין", מה שמותיר את המשפחות השכולות מהקהילה הלהט"בית בעלות זכויות חלקיות בלבד במקרה של אסון שכזה.

אילת נחמיאס ורבין, איל בן ראובן, מיקי לוי, עפר שלח

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון כתב בתגובה:

"בעקבות הפרסומים בתקופה האחרונה על מאבקם של מילואימניקים בני ובנות הקהילה הגאה, לפיהם הנופלים מביניהם יוכרו כמשפחות שכולות ובהמשך לפנייה של חבר הכנסת אמיר אוחנה בנושא, קיימתי הערב דיון בסוגיה עם העוסקים בדבר במשרד הביטחון, בהם מנכ"ל המשרד דן הראל וראש אגף משפחות והנצחה אריה מועלם.
במהלך הדיון עלה, כי אין כל הבדל בהכרה בשכול בין בני זוג מאותו מין לבין זוג הטרוסקסואלי, ולכן אין כל צורך בחקיקה.
אנו מתייחסים באופן שווה למשפחות שכולות חד מיניות ולמשפחות שכולות הטרוסקסואליות. לא עולה על דעתנו שיהיה אחרת, ולא יהיה אחרת. החוב המוסרי שלנו למשפחות השכולות, לאלמנים ולאלמנות וליתומים הוא עצום, והן יוכרו ככאלו בין אם מדובר במשפחה חד-מינית או במשפחה הטרוסקסואלית."

ח״כ רויטל סויד (המחנה הציוני), שיזמה והגישה את הצעת החוק להכיר בזוגות חד מיניים כהורים שכולים
״מסתבר שיש הבדל בין שכול לשכול, והממשלה מסרבת להכיר בזוגות חד מיניים שאיבדו את ילדיהם כהורים שכולים. רק לפני חודשים ספורים ציינה הכנסת לראשונה יום מיוחד למען זכויות הקהילה הגאה, כשכל זה היה מס שפתיים בלבד. הזדהות ודיבורים על זכויות לחוד ומעשים לחוד. גם בנושא שהוא חוצה מפלגות ומאחד את כל המדינה- שכול ואבל – הממשלה לא מתייצבת לצד הקהילה הגאה״.

לאחר שהצעת החוק שהגישה להכרה בזוגות חד מיניים כמשפחות שכולות ובבני זוג חד מיניים כאלמן ואלמנה, לא עברה בהצבעה במליאת כנסת – הצבעה שהתקיימה יום לאחר ציון "יום מיוחד לזכויות הקהילה הגאה" בכנסת- התעורר גל המחאה.

״השכול מאחד את כולנו ונוגע בכל משפחה בחברה הישראלית, ולא יתכן שהמדינה תעשה הבחנה בנושא על בסיס נטייה מינית. הממשלה אינה עושה דבר על מנת לקדם חקיקה למען הקהילה וכל זאת בשביל הישרדותה הפוליטית״.

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) כתבה:
"הגעתי היום למאהל הזיכרון הגאה מול בית ראש הממשלה בירושלים ופגשתי שם צעירים שנאבקים למען הכרה בשכול של בני ובנות זוגם. הצעירים והצעירות האלה – פטריוטים, אוהבי המדינה, חיילים וחיילות שנלחמו וממשיכים להילחם למען המדינה שלנו, מבקשים את הדבר הבסיסי ביותר – שוויון בפני החוק. גם בחובות אבל גם בזכויות. גם בחיים וגם במקרה של מוות.
השוויון הזה הוא די פשוט ובר השגה וכדי להגיע אליו צריך רק מעט אומץ פוליטי. אני מצפה משר הביטחון וממשלת ישראל לעמוד מאחורי המילים היפות לקהילה ולגרום לזה לקרות. ערב יום הזכרון, לקהילה הגאה המשרתת בצה״ל מגיע יותר מסתם דיבורים.
עדכון (21:00): שמעתי עכשיו על החלטתו החשובה של שר הביטחון יעלון להשוות את זכויותיהם. שמחה עם הקהילה בהישג המאבק הזה.
מילואימניקים ומילואימניקיות גאים דורשים שוויון"

חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) כתב:
"הגיע הזמן לתקן עוול היסטורי בלתי נסבל. לא יתכן שהמדינה תמשיך להפלות בחוק בין חללי צה״ל בגלל נטייתם המינית. חייל שהולך לקרב חייב לדעת ללא צל של ספק שאנחנו כמדינה וכחברה נהיה שם בשביל משפחתו ובן זוגו אם חלילה יקרה הגרוע מכל. לא יתכן שחייל או חיילת יהיו מספיק טובים כדי למות למען המולדת אך לא כדי שהמולדת תכבד את נטייתם המינית ואת בני זוגם ותתייחס אליהם כמו שהיא מתייחסת לכל אלמן ואלמנה אחרים בחוק.
בגלל שהממשלה מתנגדת לתקן את העוול והצביעה נגד החוק, התאגדה לה חבורה של מילואימניקים גאים שהחליטו להפסיק לשתוק ולדרוש שוויון בסיסי בחוק. ביקרתי אותם היום במאהל שהקימו מול בית ראש הממשלה וכקצין בצבא ובמשטרה וכאח שכול בעצמי אני גאה לצרף את שמי לעצומה הדורשת לתקן את העוול הזה. די לאפליה בין דם לדם של האנשים היקרים שנפלו במערכות ישראל."

חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני) כתב:
"לקראת יום הזיכרון הגיע הזמן לצעוק – חייב להיות שוויון זכויות גם בשכול!
הבוקר עליתי לירושלים למאהל המחאה הגאה שהוקם מול בית ראש הממשלה בירושלים.
הגעתי כדי להביע תמיכה וכדי לנסות לשים סוף לאפליה החקיקתית אשר מתבצעת במדינת ישראל.
למי שלא יודע סעיף ג׳ בחוק חיילים שנספו במערכה קובע שאם לזוג חד מיני נהרג ילד בקרב או בפיגוע רק הורה אחד ייחשב שכול.
להגדרת המונח ״שכול״ יש השלכות כלכליות וסמליות למשפחה – למעשה היא מבטלת את ההורות של אחד מבני או בנות הזוג.
לחוק הנוראי הזה אין מקום בספר החוקים של מדינת ישראל בשנת 2016.
אנשים שנשלחים לשדה הקרב אמורים להרגיש בו שווי זכויות גם אם חלילה נפלו בו.
כולי תקווה שבפעם הבאה כשהצעות חוק צודקות מסוג זה יעלו לדיון בכנסת לא ניתקל בהתנגדות פוליטית שלא מאפשרת לחסל את העוול המשווע המתקיים היום -כיאה למדינה דמוקרטית, ליברלית ושוויונית.
אעשה את כל אשר ניתן כדי לשנות את החוק!"

בנוסף לח"כ מיקי לוי שחתם על העצומה, חתומים עליה גם ח"כ אילת נחמיאס-ורבין, ח"כ איל בן ראובן וח"כ עפר שלח.
להצעת החוק שהגישה ח"כ סוויד לחצו כאן