חיילים וחיילות של פיקוד העורף, התבקשו לחבוש כיפות וללבוש חצאיות במסגרת ביקורם בבתי ספר ממלכתיים דתיים. ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "פניתי הבוקר לשר הביטחון בשאילתה דחופה בדרישה לקבל תשובות"

היום, שני 02.06.2018 פורסם בעיתון "הארץ" כי מפקדים בפיקוד בעורף, ריתקו חיילים וחיילות שסירבו לחבוש כיפה או ללבוש חצאית לטובת הדרכה בבתי ספר בחינוך הממלכתי- דתי.

ח"כ מוסי רז (מרצ): "הפעם אלה חיילים וחיילות מפיקוד העורף, שבמסגרת תפקידם ביקרו בבתי-ספר ממלכתיים-דתיים, שם התבקשו לחבוש כיפות או ללבוש חצאיות. כשהם סירבו (דמיינו שהיו מבקשים מהם לענוד צלב או לחבוש חיג'אב), הם קיבלו שבת. התייחסותו היחידה של שר החינוך למופעי הכפייה החוזרים ונשנים האלה הייתה "הדתה שמדתה". ההתנשאות הזו כל-כך עמוקה, שהוא אפילו לא רואה שהילדים והילדות, בני ובנות הנוער וההורים שממשיכים להתלונן על אירועים שונים – קיצוניים יותר ויותר – בסה"כ מבקשים שיכבדו אותם ואת אמונתם. זה כמעט מופרך שהחילוניות היא אסקופה נדרסת בכל מפגש עם מערכת החינוך הממלכתית-דתית ואפילו בתוך הממלכתית ובינתיים, שר החינוך ממשיך להזרים כספים לעמותות דתיות של הבית היהודי ולאפשר להן להטיף לילדים ולילדות שלנו. האמת היא שהוא בטח חושב שהוא עושה לנו טובה. ומילה עבור המבקרים האוטומטיים: חיבור למסורת וליהדות צריך להיעשות מתוך רצון וכבוד של שני הצדדים. יש הבדל בין לימוד וחיבור ליהדות לבין דרישה לחבוש כיפה או ללבוש חצאית כדי שבני-נוער לא יראו אנשים בלעדיהם; יש הבדל בין לימוד של המסורת היהודית לבין הטפה לסממנים יהודיים ריקים מתוכן. מסורת יהודית מתוך חיבור, כבוד ורצון – כן; כפיית צניעות, כשרות או שבת – לא. נגיד את זה שוב ושוב, עד שתבינו: אנחנו לא עגלה ריקה. כל ניסיון שלכם לכפות עלינו ערכים מנוגדים לאורח חיינו ייתקל בהתנגדות".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ): "בית ספר אינו בית כנסת, וצה"ל אינו רשאי לכפות על חייליו לאמץ סממנים דתיים בניגוד לאורח חייהם. במידה והכותרת הייתה הפוכה ומתייחסת לחייל דתי שאולץ בפקודה להוריד כיפה – המדינה והממשלה הייתה סוערת, ובצדק. אך כשמדובר בפגיעה ברגשותיהם של הציבור החופשי – דממה. הניסיון להדיר מעיני תלמידי בית הספר הדתי, אורח חיים חילוני, מיותר ופוגעני כלפי אותם החיילים והחיילות, שחויבו בפקודה לפעול בניגוד לאמונתם וצו מצפונם.  דובר צה״ל הכחיש, אך העדויות של החיילים שרותקו שבת עדיין מהדהדות. לכן פניתי הבוקר לשר הביטחון בשאילתה דחופה בדרישה לקבל תשובות והתחייבות ברורה שצה״ל, בניגוד לפקודות הצבא, לא יכפה זאת על חייליו באמצעות ענישה".

ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני): "מה אתן יודעות, מסתבר שחובת שירות בצה"ל כוללת חובת חבישת כיפה ולבישת חצאית. כפיה דתית מפורשת על מי שבאו למלא חובת שירות צבאי. חייב לוודא שהצבא מבין שזה לא יכול לקרות שוב. גם לחיילות וחיילים חילונים יש זכות לחופש דת ולרגשות".


ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני): "להכריח חייל לחבוש כיפה או חיילת ללבוש חצאית זו הדתה והיא פסולה ובלתי מתקבלת על הדעת בצה״ל ובכל מקום אחר. אני קוראת לפיקוד העורף לבטל את העונשים המגוחכים ולמשרד הביטחון – לשים סוף לכפיה הדתית".