השר לשירותי דת מתן כהנא בוועידת החינוך של מקור ראשון: "שנים כולם פחדו לגעת בנושא הזה ולתקן את מערך הכשרות של מדינת ישראל, אני שמח שנפלה בחלקי הזכות לעשות את זה."

יום ראשון, 7 לנובמבר 2021,  ג׳ בכסלו תשפ״ב, השתתף השר לשירותי דת מתן כהנא בוועידת החינוך של מקור ראשון ומרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא. בראיונו לעיתונאי יאיר שרקי התייחס השר לרפורמת הכשרות ולמגמה שמוביל בשירותי הדת בישראל.

יאיר שרקי החל את הריאיון בשאלה, "האם שירותי הדת מקדשים שם שמיים?"

בתשובתו השר כהנא התייחס לתדמיתן של שירותי הדת בישראל:

"שנכנסתי להיות השר לשירותי הדת הגדרתי לעובדים שלי בשיחת הפתיחה שתפקידנו הוא לחזק את זהותה היהודית של המדינה. לצערי היום זה לא המצב אבל לא בצדק. כל מי שנפגש עם העובדים שמספקים שרותי דת בסוף רוצה לחזור ורואה שהם עושים קידוש שם שמיים ענקי, המצב נוצר בגלל איזו שהיא תדמית שנובעת מדברים אחרים. אני חושב שמי שכבר מגיע לצרוך את שירותי הדת מאלה שנותנים את שירותים במועצות הדתיות וגם ברבנות מקבל שירותי דת טובים. בהמון סקרי דעת קהל הם אפילו מקבלים ציונים מאוד גבוהים."

שרקי בתגובה הציע פתרון לבעיית התדמית של שירותי הדת, "אולי במקום רפורמת כשרות היינו קמפיין יח"צ של הרבנות הראשית וזהו. לא לשנות את המצב הקיים אלא רק למתג אותו מחדש."

השר השיב והתייחס למצב הכשרות בישראל,

"אנחנו עוד נטפל גם ביחסי ציבור של כל מי שנותן שירות בין אם זה המועצות הדתיות ובין אם זה הרבנות. אני חושב שעושים שם עבודה טובה, אבל יש גם דברים שבהם שאנחנו מאוד לא טובים והמצב של הכשרות במדינת ישראל מאוד קשה. הצביעו על זה דוחות של מבקר המדינה, דוחות פנימיים של הרבנות ופסקי דין של בגץ. שנים כולם פחדו לגעת בנושא הזה ולתקן את מערך הכשרות של מדינת ישראל, אני שמח שנפלה בחלקי הזכות לעשות את זה."

לאחר תשובתו של השר שאל שרקי על תמכתם של הרבנים ברפורמה, "אתה יוצא לרפורמת הכשרות בלי הרבנים שאף אחד מהם לא נותן גב לאחת המפכות הגדולות שידעה מדינת ישראל בשירותי הדת."

השיב השר:

"חשוב לי להדגיש שלעולם אני לא אגע בהלכה, אני כשר לשירותי הדת מתעסק בבירוקרטיה שמאחורי הדברים ובדברים האלה אני כן מתכוון לטפל. גם לפני מספר שנים שהיה את חוק צהר בעניין הנישואין ופתיחת המועצות הדתיות לרישום לנישואין בכל הארץ, הייתה התנגדות גורפת מצד לצד והיום כולם מודים שזה דבר גדול ומאוד מוצלח. גם לתוכנית הכשרות שלי יש גב שאני מרגיש מאוד נוח ללכת אתו.

באופן כללי תמיד האנשים שבעד הם קצת יותר שקטים והאנשים שנגד מביאים לידי ביטוי בצורה יותר קולנית את התנגדותם. פונים אלי הרבה מאוד רבנים ומביעים תמיכה גדולה בתכונית הכשרות שלי ומביעים תמיכה בזה שאני בא להסדיר סוף סוף את הדברים. אני חושב שבמערך הכשרות היה עד היום חילול שם שמיים מאוד משמעותי ואני חושב שגם אחרי שאני יישם את התוכנית הכשר יהיה יותר כשר."

אתה אומר אני רוצה להגביר את האהבה לדת אבל יכול להיות שאתה כלי לאלה ששונאים את הדת.

"אני לא חושב שאלה שאני הולך איתם יד ביד הם שונאים את הדת חס ושלום אני חושב שיש להם כעס גדול איך שהדת המיוצגת בשנים האחרונות במדינת ישראל. אני פועל כדי לחזק את הרבנות הראשית לישראל, לחזק את זהותה היהודית של מדינת ישראל ואני משוכנע שהדברים הם בכיוון הזה."

שרקי שינה את נושא השיחה מרפורמת הכשרות לרפורמה בגיור, "אתה מתכנן איזו שהיא רפורמה בגיור שממה שקראתי בהסכמים הקואליציוניים שמפריטה את הגיור הממלכתי ונותנת לכל אחד מרבני הערים בישראל לגייר זה נכון?"

השר סירב לפרט על הרפורמה בגיור.

"תוכנית הגיור שלי עדיין לא בשלה לצאת לפרסום. אנחנו עוד עובדים עליה בשילוב ובשיתוף עם גדולי רבני הציונות הדתית."

וחזר להתייחס לרפורמת הכשרות.

 "תוכנית הכשרות נותנת לרבנות הראשית כלים שעד היום עוד לא היה לה. היא מגדירה אותה כזאת שקובעת את הסטנדרט מה זו כשרות. לשרות הרבנות הראשית יהיה גוף פיקוח עם שיניים, סמכויות ויכולת לשלול כשרות לבתי עסק ולגופים נותני כשרות.

נכון יש את מסלול שלושת הרבנים זה מסלול שלכל אורך הדרך הצהרתי שאני לא אוהב אותו כאדם ממלכתי שרוצה לחזק את הרבנות אני מעדיף בלעדיו. היות שלא זכיתי לשיתוף פעולה מצד החלק ברבנות שעוסק בכשרות לא הייתה לי ברירה אלא להשאיר את המסלול הזה.

אני לא קונה את הבכי של חברי, חברי הכנסת מהסיעות החרדיות. שנים הם פועלים לקעקע את מעמד הרבנות הראשית ולפגוע במעמד הרבנות הראשית. פתאום עכשיו שהזזנו אותם ממקומות הכוח שלהם שהם חושבים שרשומים על שמם בטאבו אז הם פתאום נזכרים להגן על הדבר הזה."

בסיום דבריו השר הוסיף להתייחס גם לנושא הגיור.

"יש פה עניין עקרוני, אני חושב שאנחנו בציבור של הכיפות הסרוגות מבינים שיש לנו אחריות כלפי מה שקורה במדינת ישראל. יש פה היום מעל 500 אלף אנשים מזרע ישראל שעל פי ההלכה אינם יהודים אני חושב שאנחנו צריכים לחזר בכדי להביא אותם להתגייר בגיור על פי ההלכה ולהיות יהודים על פי ההלכה זה התפקיד שלנו וזו האחריות שלנו."