השרה לבני הצהירה כי היא תומכת בתחבורה ציבורית מצומצמת בשבת, אבל נמנעה בהצבעה לגבי חוק המבקש לאפשר תחבורה מסוג זה. קראו מה הסיבה לכך בידיעה

בישיבה מיוחדת של השדולה "התחדשות יהודית" יחד עם שדולת "עם, דת ומדינה" שהתקיימה ביום שני (30.6) הצהירה שרת המשפטים, ציפי לבני כי היא תומכת בהפעלת תחבורה ציבורית מצומצמת ביום שבת, כחלק מחזונה של שני ימי מנוחה שבועיים.
אולם, בהצבעה שנערכה ביום ראשון (29.6) בעניין הצעת חוק המבקשת לאפשר תחבורה ציבורית מצומצמת בשבת, בחרה לבני להימנע וההצעה לא התקבלה. 
פנינו ללשכתה של לבני והיא הסביר מדוע בחרה לא לתמוך הצעת החוק.

ביום ראשון (30.6.14) נערכה בכנסת ישיבה משותפת לשדולת "התחדשות יהודית" בראשות ח"כ רות קלדרון מסיעת יש עתיד וח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג יו"ר סיעת העבודה יחד עם שדולת "עם, דת ומדינה" בראשות ח"כ אלעזר שטרן מסיעת התנועה וכן גם ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג. הדיון עסק בעיקרו בנושא "שבת ישראלית".
בנוסף לחברי השדולה השתתפו בדיון גם שרת המשפטים, ציפי לבני יו"ר סיעת התנועה, השר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך מסיעת הבית היהודי, סגן שר החינוך אבי וורצמן מסיעת הבית היהודי וח"כ עבר בר-לב מסיעת העבודה.

במהלך הישיבה השרה לבני דיברה על חזונה, לפיו יונהגו יומיים של מנוחה בשבוע –
"לכבד את השבת הוא לא טובה שאנחנו עושים למאה שערים או לבני ברק. סילבן שלום גייס אותי כשהייתי יו״ר האופוזיציה ליוזמת יום מנוחה נוסף, שיאפשר לכולם לנסוע לטייל ברחבי הארץ, למסע קניות או לבילוי בים או במסעדה. דיברתי איתו הבוקר וסיכמנו: הולכים ביחד ובכל העוצמה על יומיים מנוחה בשבוע – שבת וראשון. כך נשמור על הסמליות והאופי המיוחד של השבתות והחגים שלנו שלהם גם ערכים סוציאליים, אבל נאפשר יום מנוחה שבו הכל פתוח, הכל נגיש ובא לציון גואל".

כמו כן, התייחסה לבני גם לנושא התחבורה הציבורית בשבת ואמרה "אני חושבת שגם בשבת, בין אם הוא יום אחד או יומיים, מקומות הבילוי במילא צריכים להיות פתוחים. אני מאמינה שגם תחבורה ציבורית מסוימת צריכה להיות, לא כמו כרגיל במשך השבוע וגם לא אולי אוטובוסים עושי רעש, אלא באלמנטים קצת יותר מצומצמים אבל כן צריך לאפשר אותם למי שלא יכול להשתמש ברכב הפרטי שלו וזה לאותם מקומות בילוי שאנחנו רוצים לאפשר בהם. הקביעה צריכה להיות בעיני קביעה של הממלכה עם התאמות שכל עיר תוכל לעשות התאמות מסוימות במסגרת הכוללת הזאת".

כזכור, יום לפני הדיון הנ"ל נערכה הצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה בנוגע להצעת החוק של חברי סיעת מרצ לאפשר תחבורה ציבורית מצומצמת ביום שבת. הצעת החוק נדחתה ע"י חברי הוועדה כאשר לבני נמנעת.

מדוע אם כך, למרות תמיכתה של השרה לבני בהפעלת תחבורה ציבורית מצומצמת ביום שבת, היא בחרה להימנע ולא להציע בעד הצעת החוק של סיעת מרצ?

פנינו ללשכתה של השרה לבני ולהלן תגובתה:
"אני לא מתנגדת לתחבורה בשבת, אבל כן אתנגד למי שרוצה להפוך את השבתות והחגים שלנו לסתם עוד יום של חול. בעבר תמכתי בהצעות חוק לתחבורה ציבורית בשבת אבל כאלה שהציעו הסדרים מידתיים, שפותחים תנועה למקומות בילוי אבל בלי לפגוע בצביון המיוחד והמשפחתי והחשוב של השבת. אני גם בעד הסדרים לתחבורה שלא יפגעו דווקא בשכבות החלשות – כי רבים, בוודאי נהגים, ובמיוחד אלו ממעמד כלכלי נמוך יותר היו נאלצים לצאת לעבודה ולא היו זוכים לסוף שבוע בחיק המשפחה. גם להם מגיע יום מנוחה אמיתי. אז לסיכום: צריך תחבורה בשבת, אני בעד. אבל לא בחוק גורף שנוסע במהירות מופרזת, אלא בהסדרי תחבורה שמכבדים את סמליות השבת והחג וגם מאפשר לצעירים ומשפחות להגיע למקומות בילוי, מינימום פגיעה בחלשים – האיזון החשוב הזה לא היה בהצעה שהוגשה לוועדת השרים".

כמו כן, גם ח״כ ניצן הורוביץ מסיעת מרצ ואחד מיוזמי החוק התייחס לדחייתו ע"י וועדת השרים לענייני חקיקה ואמר כי ״הממשלה אטומה לצרכי הציבור. משרד התחבורה חייב להשתחרר מהכפייה הדתית ולאפשר תחבורה ציבורית מסודרת גם בסופי שבוע. זה שירות חיוני בעל חשיבות חברתית וסביבתית גדולה: אפשרות תנועה לכל מי שאין לו מכונית או לא יכול לנהוג, וצימצום תאונות הדרכים. ההתלהבות בשטח מאוטובוס השבת של מרצ מוכיחה עד כמה השירות הזה נחוץ.״

לידיעה בנושא ההצבעה בנוגע לחוק בוועדת השרים לענייני חקיקה באתר מכון "על משמר הכנסת" לחץ/י כאן