הוקמה השדולה ליחסי עם דת ומדינה בכנסת. ח"כ עליזה לביא: "השדולה תפעל להחזרת היהדות הביתה, לחברה הישראלית"

מטרת השדולה לדון במקומה של הרבנות הראשית בתוך החברה הישראלית והעלתה את השאלות הבאות: כיצד ניתן לייצר אלטרנטיבה ראויה לרבנות שתענה על הצרכים הקיימים בשטח? האם ניתן לנתק בין שירותי הדת והממסד הרבני לבין החברה הישראלית? מהו מקומה של הממשלה וחברי הכנסת בשינוי הסטטוס קוו הקיים?
בכנס הקמת השדולה בראשותם של ח"כ רחל עזריה וח"כ אלעזר שטרן השתתפו חברי הכנסת רחל עזריה, אורן חזן וקסניה סבטלובה. 

להלן עיקרי הדברים שנאמרו בהשקת השדולה (21/10/15) בכנסת:

ח"כ עליזה לביא: "השדולה תפעל להחזרת היהדות הבייתה, לחברה הישראלית. הגיע הזמן להחזיר לציבור את השליטה בשירותי הדת. אסור לקיבעון בנושא דת ומדינה להמשיך. הוא מדרדר אותנו אחורה. אנחנו במגמת הקצנה, יותר ויותר אנשים בוחרים שלא להינשא דרך הרבנות, לא לעבור גיור כהלכה ולא לקבל את סמכותה. במקום שהרבנות תהיה שותפה לכלל אזרחי ישראל, היא מתמקדת רק בקבוצות ייחודיות. אפשר לעשות ולתקן ולומר מחדש את הדברים שאומרים הרבנים קוק והרצוג – בתוך עמנו אנחנו חיים".

ח"כ אלעזר שטרן: "לצערנו הרב הקשר בין היהדות למדינה בשנים האחרונות מרחיק אנשים, לא מהדת, אלא מהיהדות. יהדותה של מדינת ישראל ושירותי הדת חייבים לתת מקום של כבוד גם לאלו שאינם מקפידים בקלה כבחומרה. לצערי הרב במציאות הפוליטית השוררת במדינת ישראל ובהרכבה הנוכחי של הרבנות הראשית, אין סיכוי. אנו רואים ביהדותה של ישראל, תנאי הכרחי לקיומנו כאן במזרח התיכון. לאור זאת אין לנו בררה אלא לפעול על מנת לאפשר לכל אחת ואחד להנות מיהדות מתחשבת. נעשה כל שביכולותינו כדי להקים ולעודד שירותי דת בתחומים השונים. אלו שיקרבו ולא ירחיקו".