דיון סוער בוועדה המיוחדת לשוויון בנטל סביב שאלת אופיין של הסנקציות שיוטלו על חרדים שלא יתגייסו לצה"ל

דיון סוער התקיים היום (19.11) בוועדה המיוחדת לשוויון בנטל כאשר במוקד עמדה שאלת הסנקציות שיוטלו על חרדים שיסרבו להתגייס. המחלוקת העיקרית הייתה בנוגע לאופי הסנקציות, כאשר חלק  מהנוכחים והנוכחות הביעו תמיכה בסנקציות כלכליות וחלק בסנקציות פליליות.
מי שהובילה את התמיכה בסנקציות הכלכליות ותקפה את אלו הפליליות, היא יו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד מסיעת "הבית היהודי". מנגד, היה זה ח"כ עופר שלח מסיעת "יש עתיד" שהוביל את התמיכה בסנקציות הפליליות. 

לטענת יו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד, אין שום בעיה חוקתית להטיל סנקציות כלכליות על מי שיבחר שלא להתגייס: צמצום הדיור הציבורי, קיצוץ בסיוע בשכר דירה, מניעת הקלות בארנונה ועוד. ח"כ שקד אף אמרה: "מה הרעיון לחוקק חוק אם יודעים שלא יאכפו אותו. הרי כולם יודעים שאם יטילו סנקציות פליליות אף אחד לא ישלח משטרה צבאית לבני ברק או לירושלים".

מנגד, טען ח"כ עפר שלח שאסור לשנות את הצעת החוק שהמליצה עליה "ועדת פרי", לפיה יש להטיל סנקציות פליליות. ח"כ שלח הסביר שגם היום החוק מגדיר את מי שאינו מתגייס כעבריין שחייב ללכת לכלא, והבעיה היא שהמדינה לא אוכפת אותו. 

כמו כן, במהלך הדיון הועלו טענות נוספות רבות, להלן חלק מהן:

ח"כ משה גפני מסיעת "יהדות התורה":"אם יגדירו את לומדי התורה שאינם מתגייסים כעבריינים, הוא באופן אישי יקרא לכל החרדים שלא להתגייס. באופן זה נעצור את תהליך גיוס החרדים שמתרחב גם ככך באופן מדורג. תשע חיילים מתוך עשרה לא מחרפים את חייהם, זה אומר שהם לא תורמים לביטחון המדינה ? כך גם החרדים שלומדים תורה, הם מגנים על העם היהודי. מי שלומד תורה הוא חלק מצבא ההגנה לישראל. סנקציות פליליות יובילו לבכייה לדורות, זה יעצור את התהליך המדורג שבו חרדים שאינם לומדים מתגייסים לצבא".

נציג צה"ל בדיון, תא"ל גדי אגמון: "בעשור הקרוב חלק משמעותי מאוד ממחויבי הגיוס לצה"ל יהיו חרדים. אם המדינה לא תפעל לקידום גיוסם של החרדים בשנים הקרובות כל מודל צבא העם יהיה בסימן שאלה".

ח"כ אריאל אטיאס מסיעת "ש"ס": "החוק הזה מאוד דורסני משום שהוא עתיד להטיל סנקציות על פרטים בודדים בחברה החרדית רק בגלל שכחברה, החרדים לא יעמדו במכסות שהגדירו להם".

בנוסף, שר המשפטים בדימוס, פרופ' דניאל פרידמן, טען כי לא נכון להטיל סנקציות כלכליות על חרדים שלא התגייסו רק משום שהם חרדים. את הסנקציות נכון להטיל על כל מי שלא מתגייס גם אם הוא חילוני או חרדי. באופן הזה ניתן להתגבר גם על הקושי החוקתי. 

לידיעה בנושא באתר הרשמי של הכנסת, לחץ/י כאן