בנט: "מי שרוצה להוביל את העם היהודי ואת מדינת ישראל- אינו יכול להרשות לעצמו עמדה טהרנית, חד מימדית."

הדברים התפרסמו בשבוע שעבר (18/12/15) במוסף השבת של עיתון "מקור ראשון" במסגרת טור דעה שכתב שר החינוך, נפתלי בנט בעקבות ביקורו בבית ספר קונסרבטיבי בארצות הברית.

"כשר התפוצות אני עושה הכל כדי לפגוש כל יהודי, קרוב כרחוק. והאמת – הרחוק חשוב בעיני אף יותר מהקרוב. החינוך היהודי, ולא משנה מאיזה זרם, הוא שישמור עלינו כעם." כתב בנט, והוסיף:"מה אנחנו עושים למניעת היחלשות הזהות היהודית וההתרחקות מישראל, שתוצאותיהן הן איבוד של אלפי בנים ובנות לעם היהודי?מכל מקום, כבר עכשיו ברור מה לא לעשות: לא להרבות פירוד, לא להרחיק אנשים, לא לדחות אחרים."

להלן עיקרי הדברים מתוך טור הדעה:

"כשר התפוצות אני עושה הכל כדי לפגוש כל יהודי, קרוב כרחוק. והאמת – הרחוק חשוב בעיני אף יותר מהקרוב. החינוך היהודי, ולא משנה מאיזה זרם, הוא שישמור עלינו כעם.
בדור הקודם, מדינת ישראל היתה האתגר של העם היהודי. בדור הזה העם היהודי הוא האתגר של מדינת ישראל.

מעת לעת אנחנו חייבים להביט החוצה ולראות נכוחה את תמונת המצב העגומה של התרחקות צעירי העם היהודי מזהותם היהודית, מעמם ומישראל. העם היהודי מאבד אלפים מבניו ובנותיו מדי חודש, בנים שעוזבים אותו ומתנתקים ממנו. בגלל אדישות, בגלל חוסר הזדהות וניתוק מהשורש היהודי שלהם.

 מה אנחנו עושים למניעת היחלשות הזהות היהודית וההתרחקות מישראל, שתוצאותיהן הן איבוד של אלפי בנים ובנות לעם היהודי? מכל מקום, כבר עכשיו ברור מה לא לעשות: לא להרבות פירוד, לא להרחיק אנשים, לא לדחות אחרים.

לפני שבועיים ביקרתי בבית ספר קונסרבטיבי בארה"ב, שמחנך לזהות יהודית חזקה ולקשר לישראל. כשר החינוך של ישראל אני יכול לומר כי חינוך יהודי, גם בארץ, הוא המפתח לעתיד העם היהודי.    

גם את העובדות כדאי לדעת: שיער האורתודוקסים בעולם היהודי מחוץ לישראל עומד על כעשרה אחוזים. רוב היהודים בעולם, ולא רק בארה"ב, גדלו בבית רפורמי או קונסרבטיבי.נוסף על כך, לרבים רבים מבני עמנו בתפוצות, הרפורמים והקונסרבטיבים הם הגשר היחיד לקשר כלשהו לעם היהודי. אתם מוותרים עליהם? רוצים להרוס את הגשר? אני לא!

מי שרוצה להוביל את העם היהודי ומי שרוצה להוביל את מדינת ישראל אינו יכול להרשות לעצמו עמדה טהרנית, חד מימדית. בבית המדרש אפשר וצריך לייצג ולהציג את העמדה הזו, להתווכח עליה ולעמוד עליה. בזירת המעשה, הביצוע והפוליטיקה חשוב להיות ממלכתיים, משתפים, ורק מתוך כך – מובילים.

חוסר המודעות לאתגר הגדול שניצב לפתחנו והמחשבה כי היהודים שאינם חיים בישראל אינם חלק מאיתנו הם חלק מהבעיה. אנחנו חייבים להיות מודעים, להפנים את האתגר ולעבוד ביחד.

אני מתאמץ להוביל, יחד עם שותפינו הנוספים בממשלה ובעם היהודי, השקעה משמעותית משותפת בחשיפה ובחיבור של צעירים בעם היהודי לישראל ולזהותם היהודית. לדעתי זו השקעה אסטרטגית, שכן יהודי התפוצות הם נכס למדינת ישראל- בעלייה, בהסברה, במאמצי לובי ובתמיכה בכל התחומים המשפיעים על דעת הקהל והמנהיגים בעולם.

זו גם משימת הדור, להיאבק בניתוק ולפעול לחיבור העם היהודי למורשתו, לעמו, לארצו ולמדינתו. אין משימה כבדה וחושבה ממנה בימינו." – דברי בנט.