שר התחבורה סמוטריץ' בריאיון אודות תחבורה ציבורית בשבת: "אני כואב את השחיקה בסטאטוס קוו".

הבוקר, שלישי 19.11.2019 התראיין שר התחבורה ח"כ בצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי) אודות היוזמה החדשה של ראשי ערים בגוש הדן למסד תחבורה ציבורית בשבת בתכוניתם של קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ב'כאן' רשת ב.

ש: כבר בסוף השבוע הקרוב שורה של ערים בגוש דן יפעילו תחבורה ציבורית במיזמים עירוניים בשבת שינועו ברחבי גוש דן. מעניין שזה קורה דווקא במשמרת שלך במשרד התחבורה?

"זה כואב מאוד. חולדאי מנצל פה פרצה קטנה בחוק. החוק מגדיר תחבורה ציבורית על בסיס פרמטר אחד בכלל וזה האם הנוסעים משלמים בעלייה או לא. אם הם משלמים זה תחבורה ציבורית ואחריות של שר התחבורה. ברור לכם שרישיון כזה ממני לא ניתן. חולדאי מממן את זה בחסות הרשות והנוסעים לא ישלמו וזה בעייני לא חוקי. אני כואב את השחיקה בסטאטוס קוו באופן חד צדדי בלי לנהל דיונים ואני כואב את חוסר האחריות שבסוף פוגע במרקם העדין ששני הצדדים בו משלמים מחירים. זה פוגע בזהות היהודית של מדינת ישראל. זה סוג של ניצול של תקופת דמדומים וחולשה של שלטון המרכזי".

ש: אתה יכול להבין אנשים שלא דתיים כמוני וכמוך שרוצים לנסוע בשבת?

"קודם כל בוודאי שאני יכול להבין ולכן אנחנו במשך כל שנות השבעים קיום שלנו במדינת ישראל מחפשים את האיזונים האלה וגם היום יש פתרונות ויש מוניות שירות אבל האם המענה הוא התשובה היא לא אבל האם זה מוצדק אז כן".

ש: אז אין לך מה לעשות כשר תחבורה מול זה?

"בעיתוי הנוכחי הזה אני יכול בעיקר לכאוב. לצערי מחולדאי אני מיואש. זה עקרונות של לשים אצבע בעין למישהו. אם חולדאי היה מחפש פתרון הוא היה מוצא אותו, יש מכרזים של מוניות שירות יש מענה אחר וניסינו גם להציע אותו אבל חולדאי החליט שזה הדגל שהוא נושא עכשיו. אני לא רוצה שנקבל ערים לדתיים וערים לחילונים".

ש: למה אתה לא מנסה להוביל תהליך של פשרות בין שני הצדדים?

"יש בהחלט דיאלוג כזה ומחפשים פתרונות, הנה נתתי דוגמא של מוניות השירות. בסוף צריך לזכור שמדינת ישראל היא מדינה יהודית והשבת הייתה מאז היווסדה ערך יסוד מאוד גדול. זוהי העמדה של מייסדי המדינה לדורותיה. אנחנו נפגשים חברי הכנסת במליאה ובוועדות ומאחורי הקלעים כל הזמן ונכון שאנחנו לא תמיד מצליחים להגיע להסכמות ולכן יש תהליכים דמוקרטיים".

לשמיעת הריאיון המלא יש ללחוץ כאן

גם ח"כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי) הגיבה לעובדה כי החל מהשבת הקרובה יפעלו שש מסלולי הסעות באזור גוש דן בשבת, וכתבה:

"ב-1992 התחיל לפעול אוטובוס השבת של מרצ. זה היה אקט סמלי ופוליטי, השתמשנו בו בקמפיינים שונים, לאורך שנים, כולל בבחירות השנה. אמרו לנו שאנחנו תמימים, הזויים, לא רלוונטים, שזה לא משפיע, לא יעבוד, ובכלל למי אכפת. אבל לא ויתרנו. בהתמדה ובנחישות נלחמנו. כשהייתי חברת מועצה בעיריית תל אביב – העליתי בפעם הראשונה הצעה שמועצת העיר תל אביב תתמוך בתחבורה ציבורית בשבת. ההצעה עברה. אמרו לי שהיא לא רלוונטית כי ממילא זה לא בסמכות העיר. באותה שנה מרצ עתרה לבג״ץ. אמרו לנו שאין סיכוי. מאז נציגי מרצ במועצות של יותר ויותר ערים הציעו הצעות דומות בערים שלהם. העלנו את הצעת החוק בכנסת וכשהיא נפלה שוב אמרו לנו שאנחנו לא משפיעים ולמה לטרוח. הלכנו שוב לבג״ץ, הפגנו ברחובות, שנה אחרי שנה בנחישות ובעקביות. מחר, תתרחש ברחובות תל אביב-יפו והערים הסמוכות היסטוריה. אוטובוסים יתחילו לנסוע בשבת בקווים סדורים וקבועים ברחבי המטרופולין, לאחר עבודה מאומצת ונרחבת של סגנית ראש העיר מטעם מרצ מיטל להבי, שגייסה את עיריית תל אביב-יפו וגם את הערים הסובבות. לא פשרות, לא ויתורים ולא התנחמדות הביאו את זה, אלא מאבק עקבי, נחוש ולא מתפשר. זה יום הסטורי לא רק ביחסי דת ומדינה, אלא בסדרי תחבורה מהפכניים שלראשונה ייתרו באמת את הרכב הפרטי ויקדמו אותנו לעבר תחבורה בת קיימא ומתקדמת. גאה להיות חוליה בשרשרת משנה מציאות. כבוד תל אביב, כבוד מרצ, ברכות ישראל".

 

שינוי גודל גופנים