סנקציות כלכליות חדשות לטובת האוכלוסייה הדתית והחרדית

הבוקר, 7/1/16, נחשפו בעיתון "כלכליסט" שלושה צעדים כלכליים שהולכים להינקט לטובת האוכלוסייה החרדית והדתית במדינה.
ראשית, הוחלט כי תועבר תוספת כספית של 36 מיליון שקלים לקצבאות האברכים לטובת ביטוחי חיים. בנוסף, ח"כ סלומינסקי דורש כי ינתנו הנחות בביטוח חובה על רכבים לשומרי שבת ולבסוף -חוק השבת של ח"כ זוהר.

כל הפרטים וההתבטאויות,כאן

 הבוקר, 7/1/16, פורסמו באתר "כלכליסט" כי המפלגות החרדיות והדתיות פועלות לשם הגדלת התקציב לאוכלוסיות אותן הן מייצגות, ובממשלה נענים לדרישה.

המדינה תגדיל את קצבאות האברכים כדי שיוכלו להפריש מקצבתם עלות חודשית לכיסוי ביטוח חיים.

קצבאות האברכים, שקוצצו בהנהגת שר האוצר הקודם יאיר לפיד, הוכפלו לאחרונה וכעת נוסף להם סכום של כ-36 מיליון שקלים עבור כיסוי ביטוחי לכ- 120 אלף אברכים.
התוספת התקבלה לאור דרישת מפלגת יהדות התורה, כי המדינה תהיה זו שמממנת את הביטוח. זאת לאחר שאתמול, 6/1/16, פורסם כי כוונתו המקורית של סגן שר האוצר יצחק כהן מש"ס (יוזם המהלך אודות הביטוחים) היתה כי התשלום יופרש מתוך קצבת האברכים המתקבלת היום. שר הבריאות יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, שניהם מיהדות התורה, הביעו התנגדות למימון מתוך הקצבאות והודיעו כי הם דורשים שסגן השר כהן יביא תוספת תקציבית – דרישה שכאמור נענתה לבסוף.
בימים אלה מתקיימים דיונים בין ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי במטרה לבחון מאילו תקציבי משרדים בראשותם יועבר המימון. 

כרגע, לפי ההבנות האחרונות, מדובר על תוספת של 25 שקלים לקצבת האברכים הקיימת היום, כאשר בתמורה, במקרה פטירה, משפחת אברך תקבל סכום של חצי מיליון שקל שישולם בקצבה חודשית במשך 15 שנה.

כהן עמל על המהלך בשיתוך שר החינוך נפתלי בנט, ובמסגרתו האוצר צפוי לפרסם בקרוב מכרז שיקבע מי החברה שתספק הביטוחים.

בנוסף, ניסן סלומינסקי העלה דרישה כי דתיים וחרדים ישלמו פחות על ביטוח החובה לרכב

בתקופה האחרונה מקודמת רפורמה להוזלת ביטוחי החובה לרכב ע"י משרד האוצר, אך כעת עומד לפתחה עיכוב נוסף. 
יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ ניסן סלומינסקי ("הבית היהודי"), דורש שתינתן הנחה נוספת למי שרכבו מושבת יום אחד בשבוע, והודיע שידחה את ההצבעה עד שהנושא ישולב ברפורמה.

הרפורמה בהנהגת אגף שוק ההון קובעת פרמטרים סדורים לפיהם חברות הביטוח יוכלו להעניק הנחה בתעריף החובה. בדיון שנערך בנושא ביום שני, טען סלומינסקי כי השבתת הרכב ליום אחד בשבוע מפחיתה שביעית מהסיכון השבועי.

 נציג האוצר השיב לסלומינסקי כי לא ידוע לו על מחקרים שנעשו בנוגע להשפעה של השבתת רכב ליום אחד בשבוע, ובתגובה אמר סלומינסקי כי"לא נצביע על הרפורמה. נמתין למחקר של משרד האוצר".

בפועל, מה שביקש סלומינסקי הוא להעניק הנחה לשומרי השבת. 
ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) התייחס לכך: "אני מתנגד להנחה של יום בשבוע כי זה ידפוק את החילונים", צעק. "מספיק לנו חוקי השבת של מיקי זוהר".

זאת בעוד ח"כ אורי מקלב ("יהדות התורה") אמר כי"השבתה של יום בשבוע מקובלת בביטוח מקיף, אין סיבה שזה לא יהיה גם בביטוח חובה", אמר. "בואו נאפשר לחברות להעניק את ההנחה אם ירצו".  משה גפני הוסיף כי "אדם שנוסע פחות, עושה פחות תאונות. לא ייתכן שנהג שנוסע פחות ימים ישלם כמו אדם שנוסע שבעה ימים".

חלק מחברות הביטוח אכן נותנות הנחה סמלית בביטוח המקיף לנהגים דתיים. דרישתו של סלומינסקי לעכב את הרפורמה משחקת ישירות לידיהן של חברות הביטוח שלא מעוניינות בה.

כך אמר סלומינסקי אתמול ל"כלכליסט": "נניח ששנינו נוסעים מהכנסת לנתניה, אני בשעה ואת בשעתיים. עשינו אותו מספר קילומטרים, אבל הפוטנציאל שלך לעשות תאונה גדול יותר כי את יותר זמן על הכביש. כך אם אני לא נוהג יום בשבוע. לא צריך מחקר בשביל זה, צריך היגיון". לדבריו, הפרמטר לא יסייע רק לדתיים: "יכול להיות שיש הרבה עובדי מדינה שלא נוסעים לעבודה באחד מימי השבוע. אבל נכון שהציבור הדתי פחות על הכביש, פחות גורם לתאונות, אז מגיע לו".

וכך נכתב ב"כלכליסט" על חוק השבת:

"מחבר כנסת חדש ואנונימי הפך ח"כ מיקי זוהר לכוכב עולה במפלגתו. רכז הקואליציה בוועדת הכספים ידע כבר בדיוני התקציב לגרוף את הקופונים הנכונים, כשהשיג הטבות מס ליישובים שהצביעו יותר לליכוד. "הרעיון הוא הכרת הטוב", הסביר. אבל את שיא האזכורים בתקשורת, שאותם הוא מקפיד לבדוק, השיג בשבועות האחרונים עם קידום הצעת חוק השבת."

בנוסף נכתב כי "למעשה, ועדת השרים קבעה שהחוק לא יקודם עד שוועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, שדנה בפעילות עסקים בשבת, תסיים את פעולתה. הוועדה מונתה לאחר ששר הפנים לשעבר סילבן שלום והשרה לשוויון כלכלי גילה גמליאל סירבו לעסוק בנושא הנפיץ."

לעדכונים האחרונים בנוגע לחוק השבת לחצו כאן , לתגובות חברי הכנסת על הנושא לחצו כאן.

והכתבה המלאה, על כל האירועים, באתר "כלכליסט" נמצאת כאן. 

שינוי גודל גופנים