ח"כ תהלה פרידמן בהשקת השדולה ליהדות ישראלית: "יהודית ודמוקרטית בדיבור אחד".

היום, שני 2.11.2020 נערכה בכנסת השקת השדולה ליהדות ישראלית בראשות חברות הכנסת תהלה פרידמן (כחל לבן) ומיכל קוטלר וונש (כחול לבן).

הכנס הראשון של השדולה עסק בדיכוטומיה הקיימת בחברה בין המושגים יהודית ודמוקרטית.

בין הנוכחים בשדולה: השר מיכאל ביטון (כחול לבן), שופט בית המשפט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין,  אשת התקשורת גל גבאי, הרבנית אסתי רוזנברג, מיקי גיצין מנכ"ל הקרן החדשה לישראל, הרבה תמר אלעד אפלבאום, שרה העצני כהן וח"כ לשעבר יהודה גליק.

בפתיחת השדולה הוקרנו דברי ברכה של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי ח"כ בני גנץ,

ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן) פתחה את הדיון ואמרה:

"אני חשבתי שאני מאמינה במדינה יהודית דמוקרטית. אני מחויבת מאוד למדינה יהודית ומדינה דמוקרטית. ל ו' החיבור אני פחות מתחברת. בשנים האחרונות יהודית דמוקרטית שלובים שניהם יחד. היהדות שלי היא דמוקרטית. יש יהודים ויש ישראלים ואנחנו או כאלה או כאלה יש יהדות ויש דמוקרטיה וצריך לבחור ביניהם. השדולה הזאת רוצה להניח את הרעיון שאומר לא צריך לבחור ביניהם. אין דיכוטומיה. זה שני ערכים ושני עולמות ובלעדי שניהם הנס הזה של מדינת ישראל לא יכול להמשיך להתקיים. יהודית ודמוקרטית בדיבור אחד".

ח"כ מיכל קוטלר- וונש (כחול לבן) אמרה:

"דווקא בעתם הזו שאנו מציינים את הרצח של יצחק רבין ובין ההפגנות לתפילות. נמנעו מהביטוי של מה זה אומר יהודית ודמוקרטית. המארג והפסיפס היהודי והדמוקרטי מחייב אותנו כן בבית הזה ליטול חלק להוביל ולהניע את התהליך של השיח. הקולות האלה צריכים להדהד גם סביב מקבלי ההחלטות. הצעת החוק הראשונה שהגשתי היה חור יסוד מגילת העצמאות. עיגון של המסמך המכונן הזה הוא חלק גדול מהמענה לאתגרים בינינו פנימה ובינינו לאחינו בתפוצות. אנחנו מתחילים פה תהליך ואנחנו לא יודעים איך הוא יגמר. אני חושבת שהנושא הזה מחייב אותנו להתחיל תהליך של פיוס שדרוש לחברה הישראלית מלמטה למעלה. התהליך הרב ממדי של פוליטיזציה וגם סביב הקורונה שנמשכת לכל מיני כיונים מגזריים ובסוף מדינת ישראל היא שתיקרע".

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה אמרה):

"אחת הקללות הגדולות ביותר שהביא לנו ראש הממשלה בנימין נתניהו זה הדיכוטומיה בין ישראלי ליהודי. במקום שבו קם העם היהודי ובנה לעצמו מדינה יהודית ופתאום מוצאת את עצמה שחלקה שכחה אולי מה זה להיות יהודי וגם יש כאלה שמחליטים מה תופס ומה לא תופס. בעייני יש דבר כזה יהדות ישראלית. לוח השנה שלנו זה לוח השנה העברי וזה הדבר שמייצג את היהדות הישראלית. הפרהסיה שלנו היא התרבות היהודית ולא בכדי חילונים וחילוניות לא מרגישים צורך ללכת לבית כנסת כי כשנכנסת שבת מרגישים את זה. המנהגים הם מרכיבים את היהדות הישראלית במיטבה. כמו שהרוב המכריע עושים ברית מילה הרי זה לא בחוק, אני משערת ומאמינה באמת שהרוב המכריע היו נישאים בנישואים כדת משה וישראל אבל המקום שבו מדינת ישראל נכשלת וההלכה היהודית נכשלת שחוק הלכתי נהפך לחוק במדינה. הרי הדת היא שונה ומשתנה בין המדינות השונות בעולם, היא תמיד ידעה לא להיות משטרת היהדות אלא אופציות. זה דבר נורא שקורה ליהדות הפוליטית שמתקיימת במדינת ישראל שמשליכה על יחסינו עם התפוצות. יש פה שתי הלחמות שתצטרכנה להיעשות כדי שאנחנו נתגבר על השסע הנוראי שנפער בין כביכול יהודי לישראלי. הראשון זה הפוליטי והדבר השני הוא מסובך יותר וזה חינוך ממלכתי אחד משותף לכולם. לא יכול להיות שיש חינוך ממלכתי שמלמד ערכים עדכניים דמוקרטיים ומה שקשור לתרבות היהודית מלמד רק את התנ"ך. חשוב מאוד שילמדו כטקסטים משנה גמרא ואת ארון הספרים היהודי. הנכסים האלה הם חלק מהכלים שלנו למשא ומתן במדינה הזו. לעומת זאת בבתי הספר החרדים לא לומדים את לימודי החול של הפילוסופיה ומחשבת המדינה. וכך נוצר פער שמייצר שיח של חרשות וחרשים. כאן נכנס מקומה של היהדות הישראלית".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר:

"בסוף אותנו חינכו ואני מחנך את ילדי ככה שהתורה לא השתנתה במשך השנים. אם משהו היה משתנה כנראה שלא הייתי פה עכשיו. הראייה הכי גדולה לכך היא שמגיע יהודי אתיופי ויהודי מאירופה עם אותה התורה ואותן תפילין. היהדות החרדית לא חיפשה לכפות את דעותיה על האחר. אני כן חושב שהמדינה כן מפלה לאורך הדרך את הציבור שממנו אני מגיע. הציבור החרדי עוד לפני קום המדינה ביקש אוטונומיה בחינוך שלו. אני את הילדים שלי צריך לחנך את הילדים של בקרוונים נוטים לנפול בעוד אני רואה מוסדות חינוך אחרים מפוארים. תמיד צריך לשמור על המסורת עתיקת היומים כי היא זו ששמרה עלינו במהלך השנים".

שינוי גודל גופנים