ח"כ פרידמן בדיון על מוסדות החמ"ד: "האם התוסף התקציבי בין מוסדות החמ"ד לממלכתי נובע מההעדפה סמויה?".

היום, שלישי 1.12.2020 התכנסה ועדת משנה לחינוך דתי , התחדשות וזהות יהודית בראשות ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן) לדיון בנושא התייעלות תקציבית ושקיפות במוסדות החמ"ד.

הדיון עסק בשורשי הבעיה – מוסדות קטנים, ולעתים לא תקניים, המובילים לכך שההורים משלמים יותר והתלמידים מקבלים פחות.

בחטיבות ביניים ובתיכונים בחינוך הממלכתי לומדים פי 2 תלמידים בממוצע לשכבה מבחינוך הממלכתי דתי. לעתים הדבר נובע בגלל פיזור גאוגרפי ומיעוט דתי, אולם פעמים רבות הדבר נובע מריבוי מוסדות דתיים באותו איזור\עיר שההבדל היחיד ביניהם הוא רמת הדתיות ולא תוכן הלימודים.

בתחילת הדיון, מרכז המידע והמחקר של הכנסת הציג מחקר בנושא לפיו בטווח של עשרים שנים היה גידול של כחמישים אחוז במספר התלמידים. ככל שעולים בשכבות הגיל, השיעור של התלמידים בחינוך הממלכתי דתי קטן בכשלוש אחוזים. כמו כן, התקצוב הממוצע של התלמיד הוא גדול יותר, גם אם מודדים את זה לפי גודל כיתה.

יו"ר הועדה ח"כ תהלה פרידמן פתחה את הדיון ואמרה:

"התלמידים מקבלים פחות כשהבית ספר קטן, אני ארצה שנדבר קצת על החלטות מדיוניות: איך נבדק פיזור דמוגרפי, סמל, אישורים, שעות פרופסונאליות, שמשתמשים בהם. מוקד השיח הוא המדיניות. מופעל על אנשי משרד החינוך לחץ פוליטי הרבה מאוד פעמים. מבינה את מורכבות התמונה. המיקוד שלי בדיון הזה הוא בשאלת גודל המוסדות. אני יודעת שמופעל על אנשי משרד החינוך לחץ פוליטי המון פעמים כדי להקים מוסד כזה או אחר ועדין הציפיה שלנו שיתנהלו לפי האינטרס האזרחי הרחב. האם התוסף התקציבי נובע מההעדפה סמויה או פשוט שעל פי הכללי שנקבעו בזמנו על ידי משרד החינוך וחלים היום, מגיע למוסדות החמ"ד תקציב גדול יותר?".

דודי מזרחי, מנהל אגף בכיר תקציבים במשרד החינוך אמר:

"ההשקעה של מדינת ישראל בחינוך הדתי בתיכון בוודאי היא יותר מאשר בתי ספר מאוכלוסיות אחרות. ביסודי וביחדות ביניים התופעה קצת שונה, אבל בסה"כ יש יותר תקצוב".

ח"כ בצלאל סמוטריץ (ימינה) אמר בתום הדיון:

"אני מברך על הקמת הוועדה ודיון. נקודת המוצא היא שהמצב הוא רע וכואב. חשוב לשים את זה על סדר היום. תודה וזה חשוב. גם כהורה וגם כשליח ציבור: צריך להיזהר מפטרנליזם. אנחנו מדינה דמוקרטית ולפעמים תחרות יכולה להביא להרבה פיצולים . המערכת בנויה שהיא מיישרת מודלים תקציבים בצורה שהם צריכים לעודד אנשים שיכולים לשאת בעול. העובדה שהציבור הדתי כל כך חשוב לו החינוך. יש עדיפות לחינוך הממלכתי, חמ"ד צריך להיות יותר קשוב. אצל רוב המוסדות לא רוצים להקים בצורה אקסקלוסיבית. זה אירוע מאוד מורכב וכל הצדדים צריכים להיות יותר פתוחים ולהתגמש. בתי הספר האליטיסטים הם לא האירוע המשמעותי. הפריסה של האוכלוסייה הדתית משפיעה. הפרדה מגדרית היא משפיעה. גם בבתי ספר גדולים דתיים מדינת ישראל לא מכירה את התקציב בנוגע להפרדה המגדרית. יש בתי ספר קטנים בגלל פיזור האוכלוסייה. תוספת של שעות קודש והנושא של השתתפות הרשויות המקומיות בתקציב.  אני חושב שהבעיה המרכזית היא שאין היום יוזמה של חמ"ד להקמה של בתי ספר. אם החמ"ד יהיה מעורב בתכנון העיר, אז המציאות תהיה אחרת , צריך להסתכל על זה בראייה מרחבית יותר. זה יראה אחרת אם נסדר את זה מראש. לומר מילה טובה למנהלים במוסדות חמ"ד. יש כאן המון סוגיות של ביצה ותרנגולת. צריך לבנות מראש  בתי ספר ממלכתיים בהכנה מראש. האוכלוסייה הדתית היא 16 אחוז מהאוכלוסייה והיא מאוד מבוזרת. אין ברירה- הם מקימים בתי ספר לא חוקיים ואז להתחיל להיות בעייתי. זה שמקימים בבתי ספר רבים באזורים בהם יש הרבה דתיים זה מזערי הבסיס זה בית ספר ממלכתי ולכן מקימים בתי ספר לא חוקיים- פיראטיים".

שוש נגר, מנהלת מנהל החינוך הדתי במשרד החינוך אמרה:

"אין מה להשוות בין החינוך הממלכתי לחמ"ד. הפיזור של האוכלוסייה, המגוון של בתי הספר- דומה לביתי ספר ממלכתי (אנטרופוסופי/ דמוקרטי). לא תמיד הכל נמדד במספרים שאנחנו חושבים שנכון לתת להם מענה. וועדה עליונה מאשרת רק במקרים שהיא רואה את זה מקום נכון. פיצול מוסדות בנים ובנות- אנחנו לא מאפשרים פיצול מוסד למקומות שהם קטנים. לא פחות מ300 תלמידים . אנחנו על המשימה הזאת".

יו"ר הועדה ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן) סיכמה את הדיון ואמרה:

"צריך לחבר את מרכז המידע והמחקר של הכנסת יחד עם  משרד החינוך ולראות בצורה שקופה למה יש פערים בין בתי הספר התיכונים".

לצפייה בוועדה יש ללחוץ כאן

 

 

שינוי גודל גופנים