ח"כ יעקב אשר, בועדת הפנים והגנת הסביבה: "ה'בית היהודי' עושים מהרבנות- בית חרושת לג'ובים"

את הדברים אמר ח"כ אשר  בישיבת ועדת הפנים שהתקיימה היום (29/10/14) בנושא "מועצות דתיות- הרכבן והשינויים הצפויים". עוד הוסיפה ח"כ עליזה לביא "אני יושבת פה ולומדת איך הפוליטיקה השתלטה על הדת- אנחנו כולנו משחירים את פניה של היהדות".
הישיבה "מועצות דתיות – הרכבן והשינויים הצפויים"  התקיימה משום שפגה השנה מיום הבחירות המקומיות בה היה צריך להרכיב מועצה דתית., אך עד היום הורכבו רק 28 מתוך 132 מועצות. במהלך הישיבה סקר סגן השר לשירותי דת, אלי בן דהן את מצב המועצות הדתיות ומדוע לגישתו ישנם עיכובים במינוי הרשויות המקומיות. ח"כ מירי רגב, יו"ר הועדה, הפנתה האשמות לסגן השר בן דהן בכך שעיכוב הרכבת המועצות הדתיות משמש את מפלגת "הבית היהודי" לשם מינויים פוליטיים לדבריה: "גם שרון עשה מינויים פוליטיים- היום זה הבית היהודי שעושה מינויים פוליטיים, אין דין ואין דיין למרות בן דהן".
בנוסף, ראשי ערים ומועצות המקומיות מחו וסיפרו על הבעיות בהרכבת המועצות הדתיות בעירם. 

להלן עיקרי פרוטוקול הוועדה:

פרוטוקול מס' 391
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום רביעי, ה' בחשוון התשע"ה (29 באוקטובר 2014), שעה 9:00   

סדר היום:
מועצות דתיות – הרכבן והשינויים הצפויים, בהשתתפות סגן השר לשירותי דת ח"כ אלי בן- דהן

נכחו:
חברי הוועדה:
מירי רגב – היו"ר
דוד אזולאי
ישראל אייכלר
נחמן שי  
יעקב אשר
עליזה לביא
יעקב מרגי

מוזמנים:
סגן השר לשירותי דת אלי בן-דהן
משה דגן    –    סמנכ"ל בכיר לשירותי דת, המשרד לשירותי דת
עמוס צוריאל    –    ממונה בעל סמכות הכרעה, המשרד לשירותי דת
חגי אברהמי    –    ייעוץ משפטי, המשרד לשירותי דת
הרצל יחזקאל     –    יועץ סגן השר, המשרד לשירותי דת
מאור מויאל    –    ראש מטה סגן השר לשירותי דת, המשרד לשירותי דת
אבי בן משה    –    המשרד לשירות דת
איגי פז    –    משפטן, משרד המשפטים
עופר גואטה    –    ראש המועצה הדתית קדימה-צורן
נילי בן גיגי    –    חברת המועצה הדתית בירושלים
נתן נתנזון    –    ראש מועצה דתית מטה בנימין
שלמה תנעמי    –    יו"ר חבר המועצות הדתיות
יוסי בכר    –    ראש עיריית בת ים
עו"ד חנה כהן    –    יועצת משפטית של עיריית בת ים, עיריות ומועצות
שמעון ססי    –    עוזר ראש עיריית בת ים
שביט מס    –    ראש העיר קדימה-צורן, עיריות ומועצות
ורד פז    –    מנהלת לשכה ראש עיריית קדימה-צורן, עיריות ומועצות
אבירם דהרי    –    ראש עיריית קריית גת
יחיאל טועמי    –    מ"מ ר"ע אריאל, מחזיק תיק הדת
נפתלי כהן    –    סגן ראש עיריית קריית אונו
אל"מ חובב צברי    –    ראש מועצה מקומית קריית עקרון
יערה ישורון     –    חברת מועצה, מזכרת בתיה
עמי דהן    –    אביבים
גבריאל נעמן     –    ראש מועצה שלומי
שלמה עזרן    –    אופקים
שחר אילן    –    סמנכ"ל מחקר והסברה, עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון
ענת יונה עמדי    –    שתי"ל
מיכל סימוני כורך    –    שתי"ל
דוד דהאן    –    יו"ר ודובר הארגונים החברתיים בכנסת
רונית גל    –    דוברת ועדת הפנים והגנת הסביבה   

מועצות דתיות – הרכבן והשינויים הצפויים, בהשתתפות סגן השר לשירותי דת ח"כ אלי בן-דהן

היו"ר מירי רגב:
חברים, בוקר טוב לכולם. אני פותחת את ועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון בסוגיית מועצות דתיות – הרכבן, המינויים הצפויים. אני מודה לסגן השר בן דהן שהגיע לכאן בשבוע פתיחת המושב הסוער שכבר התחיל בכנסת. זה מושב חורף, זה מושב תקציב, מושב ארוך, מושב עם הרבה מאוד נושאים שמן הסתם יצופו, וכבר צפו. מן הסתם, חוק הגיור שמעניין אתכם. יש לי הרבה מה להגיד עליו, כולל ביקורת גדולה על בנט ועל בן דהן על כך שחוק הגיור הוציא את הרבנות הראשית.

סגן השר לשירותי דת אלי בן-דהן:
רק לא על ראש הממשלה ועל יריב לוין, שמתם לב.

היו"ר מירי רגב:
נכון. בסופו של דבר, מי שחתום על חוק הגיור ועל החלטת המציעים זה בנט ושרת המשפטים. אני חושבת שבנט היה צריך לעשות כל מה שניתן כדי שחוק הגיור יהיה בשילוב הרבנות הראשית. מעולם לא זלזלנו כך ולא פגענו במעמד הראשון לציון. כידוע לך, אני לא מש"ס ואני גם לא מתפקדת לש"ס וגם לא לבית היהודי.


אני יהודייה מסורתית. יש לי כבוד לראשון לציון, יש לי כבוד לרבנות הראשית. אני חושבת שהיה צריך בכל סוגיית הגיור להכליל את הרבנות הראשית. אני גם בעד להטיב ולהקל, אבל אני לא בעד לשים איקס על הרבנים הראשיים. אני חושבת שזו היתה טעות גדולה של הבית היהודי ואני גם מקווה שתשלמו על זה מחיר.


אנחנו נפתח את הדיון שלנו הבוקר בנושא המועצות הדתיות. כידוע לכם, יש כ-151 מועצות דתיות.

סגן השר לשירותי דת אלי בן-דהן:

132.

היו"ר מירי רגב:
132 מועצות דתיות גם בערים וגם במועצות אזוריות. המועצות הדתיות מורכבות מהרכבים של מועצת העיר, מהרכבים של נציגי השר ורב ראשי של אותה רשות. כמובן כשיש הסכמה אז בוחרים מועצה ויש הרכב עם יושב ראש מועצה. כשיש הסכמות כמובן שיש הרכב של מועצה דתית עם יושב ראש מועצה דתית. כשאין הסכמות ועוברת שנה, על-פי החוק מרגע שנבחר ראש עיר או מרגע של בחירות מקומיות אחרי שנה בעצם יש סמכות לשר למנות שני מינויים: אחד בשכר ואחד שאינו בשכר, גם כשזה לא על דעת ראש העיר.

נשאלות כאן כמה שאלות שבעטיין ביקשתי את כבוד סגן השר בן דהן לתת סקירה כאן: ראשית, כמה הרכבים לא מונו? מדוע לא מונו? מה השר עשה יחד עם סגן השר כדי שימונה המינויים, ההרכבים? כיצד מתכוונים למנות את אותם שני מינויים? אחרי שאני אשמע תשובות אבקש את התייחסות היועמ"ש. דיברתי הבוקר גם עם ארז. יש לי כל מיני כיווני מחשבה אבל אני לא אפתיע הכול בתחילת הדיון. בואו נשמע קודם כל את בן דהן ואז נמשיך הלאה. רשמתי גם להתייחסות את מר שלמה תנעמי יושב-ראש ארגון המועצות הדתיות, כמובן השלטון המקומי. ביבס ביקש שאתה תייצג אותו. גם השלטון המקומי לא אוהב את המהלך שנעשה כרגע, ונשמע גם חברי כנסת.


סגן השר לשירותי דת אלי בן-דהן:

על-פי חוק שירותי הדת היהודיים תוך שנה מיום הבחירות ברשות המקומית יש חלון זמן של שנה שבו ניתן לבחור הרכב למועצה דתית. הרכב המועצה הדתית מורכב משלוש רשויות: 45% של נציגים שנבחרים על-ידי הרשות המקומית, 45% נציגים שנבחרים על-ידי שר הדתות ו-10% נבחרים על-ידי הרבנים המקומיים או הרב המקומי – תלוי כל מקום אם יש רב אחד, יש שניים, וגם זה נקודה שצריך לשים לב אליה.

כאשר אין הסכמה בין שלושת הרשויות שהזכרתי יש ועדת שרים שעומד בראשה ראש הממשלה, שר הפנים ושר הדתות. בקדנציה הזו ועדת השרים עדיין לא התכנסה. אינני יודע אם היא תתכנס גם. זה המצב החוק בכל אופן.


מה נעשה עד היום? עד היום מונו 28 הרכבים ובמהלך השבוע הקרוב ימונו עוד עשרה הרכבים נוספים. אנחנו מגיעים ל-38 הרכבים שימונו.


בנוסף, מונו על-פי בקשת הרשות המקומית 12 ממונים. דהיינו, שראש הרשות ביקש לא למנות הרכב אלא למנות ממונה. לרוב מדובר בממונים שכבר כיהנו קודם וראש הרשות מבקש להמשיך הלאה.

יש לנו ארבעים ממונים שמכהנים היום וסביר להניח שגם ימשיכו הלאה – או שכן או לא. בכל אופן, זה ארבעים ממונים, ויש עוד בתהליכי עבודה.

יש לנו 32 רשויות מקומיות שמסיבות שונות ראש הרשות לא ענה לפניות שלנו. אני רוצה להסביר, אולי לא הסברתי. בחודש ימים מיום הבחירות, קצת יותר, אנחנו שולחים מכתב לרשות המקומית, לראש הרשות שנבחר, לרב המקומי, ומודיעים לו שיש לו פרק זמן של שנה להרכיב הרכב. אנחנו נותנים לו את הכללים איך מרכיבים הרכב, מה הן הדרכים, וראש הרשות צריך לעשות את הפעולה הראשונה שלו. בדרך כלל, שלושה חודשים לאחר מכן או ארבעה חודשים אנחנו שולחים, אם הרשות לא עשתה שום דבר, גם מכתב שני. יש מקומות שגם שלחנו מכתב שלישי שבו התרענו בפני ראש הרשות שהוא לא עשה כלום. יש לנו 32 רשויות שבכלל לא ענו, לא פנו, לא דיברו, לא אמרו. אנחנו קוראים להן מנותקי קשר. מה ייעשה איתן – עוד נדבר על זה.

יעקב מרגי:

כבוד השר, כשאתה אומר "מנותקי קשר", לא ענו למכתב הראשון שלך או לא ענו לדרישות?

סגן השר לשירותי דת אלי בן-דהן:

לא ענו לא למכתב הראשון, לא לשני ולא לשלישי, וגם לא לטלפונים.

אני רוצה להסביר מה הן הסיבות שתהליך הרכבת המועצה הדתית מתעכב.

היו"ר מירי רגב:

רגע, אבל לפני כן נתת סקירה לגבי המספרים. לא נתת סקירה בכמה רשויות אין הרכב בגלל אי- הסכמה בין השר לבין ראש המועצה או הרשות. האם יש כאלה?

סגן השר לשירותי דת אלי בן-דהן:

יש כמה כאלה.


היו"ר מירי רגב:

64 מינויים לבית היהודי זה לא רע. מינויים לא רעים. פעם שרון היה עושה מינויים פוליטיים, היום זה עבר לבית היהודי. אין דין ואין דיין, מה רע?

יעקב אשר:

גם הוועדה לפיטורי רבנים. הם יפנו עוד כמה ג'ובים.

היו"ר מירי רגב:

אין דין ואין דיין למרות בן דהן – איזה יופי. תראה איזה כייף? תחשבו על זה אנשי הרבנות, הדתות. תיכף השלטון המקומי יציג את זה.


סגן השר לשירותי דת אלי בן-דהן:

אני לא מוכן להאשמות האלה. אם לא תיתני לי לדבר אני הולך. אם אתם לא רוצים לשמוע – – – מירי, אני לא מוכן לזה. אם את לא רוצה לשמוע אותי אז תגידי שאת לא רוצה לשמוע אותי. בשביל מה הבאת אותי? אני לא מוכן.

ביום שבו עוברת שנה הרכב המועצה הדתית פוקע. אין לו יותר סמכות וההרכב – רואים אותו כמתפטר והוא לא יכול לתפקד. מה שאנחנו עשינו בשבועות האחרונים, אנחנו ממנים מינוים זמניים לחודשיים כדי שהרכב המועצה הדתית ימשיך לתפקד. מי הם הממונים הזמניים? לרוב זה ראשי המועצות הדתיות הקיימות שאנחנו מאריכים את מינוים בחודשיים או מקומות שבהם ראש המועצה הדתית מסיבות שונות לא יכול לתפקד אנחנו ממנים את מזכיר המועצה שהוא עובד המועצה הדתית עם חשב מלווה שיוכלו לחתום על הצ'קים, לשלם את השכר ואת ההתחייבויות של המועצה הדתית. אני חוזר עוד פעם על מילותיי, אין שום מינוי פוליטי שנעשה בשבועות האחרונים אז תוריד את זה מהראש.

אנחנו מקווים שבמהלך החודשיים האלה ראשי הערים שנרדמו ולא עשו פעילות או ראשי הערים שלא השלימו את כל מה שהיו צריכים להשלים, אנחנו מאמינים שבחודשיים הללו, לפחות רובם, ישלימו את הדברים, ועוד מעט אסביר מהו ההליך, ההליך הוא מאוד מסובך בעייתי, ואז נוכל למנות הרכבים ונשלים אותם. אם נראה צורך אולי נאריך בעוד חודשיים.

אנחנו נותנים מינוי. זה נקרא ממונה זמני אחרי שאנחנו מקבלים את הסכמת הרשות כדי שלא יהיה מצב שבו עיר תישאר ללא מועצה דתית שיכולה לתפקד, שלא תוכל לשלם את ההתחייבויות שלה, שלא תשלם שכר לעובדיה, ושירותי הדת ימשיכו להינתן ברצף.

היו"ר מירי רגב:

היועץ המשפטי לממשלה, אני רוצה להבין משהו. מבחינת החוק אחרי שנה מועצה מתפרקת ואמור להתמנות ההרכב החדש. מרגע שלא מונה ההרכב החדש יש את החודשיים כפי שהסביר כאן סגן ..
אני רוצה להסביר עכשיו למה ההליכים נמשכים זמן רב. דבר ראשון, מצריך תהליך של רישום. הליך הרישום הוא הליך בירוקרטי שלוקח זמן. יש טפסים שכל מי שרוצה להיות חבר במועצה הדתית צריך למלא אותם. לצערנו הרב, בדרך כלל כמעט ולא קורה מצב שבו רשות ממלאת את הטפסים כראוי. לא מצרפים אישורים נוספים. נבדק הנושא של רישום פלילי לגבי כל אחד ואחד מחברי המועצה. לכן, התהליך לוקח זמן.

סיבה שנייה, יש מקרים שבהם ראשי רשויות מעבירים הרכב ללא ייצוג לאופוזיציה. אנחנו לא יכולים לקבל הרכב כזה ולכן אנחנו מחזירים אותו לראש הרשות כדי שימנה גם נציגים לאופוזיציה.

סיבה שלישית, אין ייצוג לנשים. לא מוקמת היום מועצה דתית אחת בישראל בלי שיש בה ייצוג לנשים.


סגן השר לשירותי דת אלי בן-דהן:

כפי שאמרתי, אנחנו מקפידים על כך שלפחות תהיה אישה אחת. יש כבר היום חלק ניכר מהמועצות הדתיות שיש בהן יותר מאישה אחת, שתי נשים, אפילו שלוש נשים בהרכב. אני רוצה לציין שהרוב הגדול של המועצות הדתיות זה חמישה אנשים בלבד. זה לא גוף ענק. הרוב הגדול זה חמישה אנשים, יש חלק שבעה. יש שתיים או שלוש מועצות דתיות שיש להן 11 איש בלבד וזה במקום הכי גדול בארץ, נדמה לי בירושלים. כל השאר הממוצע הוא, כפי שאמרתי, חמישה עד שבעה אנשים.

הסיבה הרביעית שאנחנו מתעכבים בהרכבת מועצה דתית זה שראש הרשות לא מעוניין לקדם את התהליך. כפי שאמרתי, 32 ראשי רשויות אפילו לא ענו לא למכתב השני ולא למכתב השלישי שלנו בעניין.

סיבה חמישית – במועצות דתיות אזוריות לא ניתן ייצוג הולם לכל המושבים או למושבים הגדולים. ניתן ייצוג עודף למושבים מסוימים, שני נציגים ממושב, ומושבים אחרים לא מקבלים ייצוג בכלל. תפקידנו הוא לדאוג לכך שיהיה ייצוג הולם שמתאים לחתך של האוכלוסייה בכל המושבים או הקיבוצים.

סיבה שישית – אי התאמה של המועמדים להיות ראש המועצה הדתית. אנחנו דורשים בכל הרכב שיהיו לפחות שני אנשים שהם ראויים על-פי מסמכים ועל-פי ניסיון העבר שלהם להיות ראש מועצה דתית. זה אומר שהם צריכים להוכיח שהם ניהלו תקציב לפחות בגודל התקציב של המועצה הדתית אליו הם מועמדים להיות ראש הרשות, הם ניהלו כוח אדם בסדר גודל של כוח האדם של המועצה הדתית.

יש עוד סיבה נוספת. יש מספר מקומות שבהם הרבנים המקומיים לא משתפים פעולה ולא מקבלים את ההרכב ולא מסכימים איתו, ולכן הם מעכבים את מינוי הנציג שלהם ואין לי דרך כמובן לכוף אותם. יש מספר מקומות מועט שבו יש שני רבנים ויש מחלוקת בין שני הרבנים כי לשני הרבנים ביחד יש נציג אחד ויש שני רבנים וכל אחד רוצה נציג אחר ועל זה יש ויכוחים. כשיש ויכוחים אנחנו לא יכולים למנות את ההרכב. גם זו אחת הסיבות שצריכים להגיע לוועדת השרים.

הסיבה האחרונה – יש מספר מקומות בארץ שעדיין השנה מיום הבחירות לא הגיע. למשל, בית שמש שהיו בה בחירות מאוחרות, מועצות אזוריות שהבחירות בהן היו חודשיים או שלושה אחרי הבחירות שהיו בכל המקומות האחרים, ולכן יש עדיין מספר של רשויות שהשנה לא הסתיימה וממילא מי שמכהן כראש המועצה הדתית ממשיך.

..
שביט מס:
..

אני רוצה קצת רקע כללי כדי להכניס אותנו לעוד כמה נתונים שסגן השר פסח עליהם אולי. הבחירות לרשויות המקומיות לחלק גדול מהרשויות המקומיות התקיימו ב-22 באוקטובר 2013. קרי, כמעט לפני שנה. ב-27 בנובמבר 2013, לפחות אנחנו בקדימה-צורן, קיבלנו את המסמך הזה מהמשרד לשירותי דת שהנושא שלו הוא חידוש הרכב המועצות הדתיות.

המקרים ברשויות המקומיות, לפחות הרשויות שאנחנו מכירים, שבהם לא מונה למרות שראשי הרשויות טוענים שיש הסכמה לגבי ההרכב, ואני אומר רק חלק שאנחנו יודעים, מדובר על קריית שמונה, אילת, אלפי מנשה, תל מונד, קדימה-צורן, שלומי, אפרת, קרני שומרון, קריית מוצקין, צפת, נס ציונה, ויש עוד רשויות שיש הסכמה. ראשי הרשויות הגישו מסמכים של לפחות שישה נציגים שאנחנו צריכים. אני יכול להגיד על המקרה שלנו. אנחנו היינו אצל סגן שר ממש עוד בינואר 2014, דיברנו איתו לגבי כל ההליך. המועצה אצלנו נתנה ייצוג הולם לכל הסיעות, יש לנו שש סיעות. לכל סיעה יש נציג ברשימה. בסופו של דבר, מה שקרה זה שלמרות שאנחנו העברנו את הרשימה שמקובלת על הרשות המקומית, מקובלת על הרב, עונה לכל הקריטריונים, בחר המשרד להתעלם מהרשימה לחלוטין.

היו"ר מירי רגב:

ברור, מישהו חשב אחרת? את זה אני רוצה לקבל, כולל הרשימה, והיועמ"ש אתה – – -. מינויים פוליטיים לא יהיו תחת המשרד הזה.

..

גבריאל נעמן:

בוקר טוב, חברים. הגעתי משלומי וקצת התעכבתי בדרך. היה מאוד חשוב לי להגיע לישיבה הזו כי כל מה ששמענו כאן זה שום דבר ממה שתשמעו על שלומי. בחודש 11 שנת 2013 קיבלתי מכתב מכבוד סגן השר עם הנחיות מאוד מאוד ברורות איך למנות את החברים, חמישה חברים, לפי סדר, לפי החוק, לפי התקנות, לפי הכול. שאלתי אחד לאחד. בחודש ינואר, ב-29 לינואר, ישיבת המליאה קיבלה את ההחלטה שלה והעבירה שמות, כולל נציג של הבית היהודי, לסגן השר, ובקשה מאוד אישית לסגן השר למנות את הרכב המועצה הדתית כי כבר עשר שנים אין לנו הרכב מועצה דתית מסיבות כאלה ואחרות, כולל עם הבעיות של הרב המקומי.

… זה לא רק בשלומי זה בכל המדינה, אגב. זה מגמה מאוד מאוד ברורה של הבית היהודי וגם לפגוע בנציגי הליכוד, וכן הלאה, וכן הלאה.

ב-29 לחודש העברתי את המכתב לשר עם כל ההרכבים. השר הזמין אותי לישיבה. השאלה היחידה שהיתה לו לשאול בנושא של הרכבים זה מה קורה עם שכרו של הרב אלחרר, הרב המקומי של שלומי, שירד על-פי החלטת בית המשפט לחצי משרה. אמרתי: אין כסף לשלם לרב. גם הרב לא עושה שום דבר בשלומי, לכן משרתו תישאר ב-50% משרה. מרגע זה כמובן מחול השדים, לא תקום מועצה דתית עד שלא יהיה פתרון ועניין לרב. אני כבר אומר לכם שהרב לא יעלה לחצי משרה והרב הזה צריך להפסיק לכהן בשלומי. הלוואי וכבוד השר כן יפעל על-פי מצפונו.

בסופו של יום, מכתבים אחרי מכתבים, כולל השר בנט וכן הלאה, ועם מכתבים שכתובים באופן אישי לכבוד סגן השר – חברים תכנסו את ועדת השרים כי אין הסכמה. זה הנוהל, זה החוק.


דוד אזולאי:

גברתי היושבת-ראש, אני לא רוצה להתייחס להרכבים כיוון שאני חושב שיש פה שלושה ראשי ערים שהציגו את הדברים בצורה הראויה ביותר, ואולי אלה הן הדוגמאות הקלאסיות למה שקורה עם כל ההרכבים של המועצות הדתיות.

אני בכל זאת רוצה להתייחס למספר נקודות שלא קשורות להרכבים, ברשותך. אנחנו קיימנו כאן בוועדה דיונים בעניין הבלניות. אני רוצה מהמקום הזה בדיון הזה לזעוק את זעקתן של הבלניות. לצערי הרב, למרות כל מה שנאמר כאן הבלניות, עדיין לא מקבלות שכר, למרות הדיונים גם בוועדה של – – –

אני מאוד מודה לך ואני מסתפק בזה. אני גם מבקש דבר נוסף וזה שתהיה ועדה פנייה של ועדת הפנים לראש הממשלה שהוא יושב ראש ועדת שרים לנושא הרכבי מועצות דתיות שיתחיל לכנס את ועדת השרים על מנת להתחיל למנות.

זה מריח לא טוב, בלשון עדינה אני אומר את הדברים האלה. לא יעלה על הדעת שעדיי מועצות דתיות יושבות במבנים ישנים. לדוגמה, בראשון לציון העירייה עברה למבנה מפואר רב קומות. המועצה הדתית שנותנת שירות ל-150,000 איש עדיין שוכנת באיזה מבנה רעוע, עלוב, מסכן. אחר כך יש פלא למה לאזרחים יש טענות כלפי שירותי הדת היהודיים? איך יתנו שירות דת כאשר לא מתחשבים בדברים האלה וכאשר משקיעים כסף בשטויות ובדברים העיקריים לא משקיעים?

היועץ המשפטי, כדי שאתה לא תטעה כי היועצים המשפטים של משרד הדתות הטעו כמה פעמים את בן דהן,

עליזה לביא:

גברתי היושבת-ראש, אני מודה לך על הדיון החשוב הזה. אני יושבת פה הרבה זמן כדי לדבר משום שהנושא הזה חשוב לכולנו. שירותי הדת במדינת ישראל הולכים אחורה ולא הולכים קדימה בכלל. יש הרבה מאוד צרכים חדשים והורגלנו לחשוב בקונוונציות מקובלות לגבי מה זה שירותי דת ומי אמורים להיות שירות הדת, אבל מי גם מודר מהם שנים רבות, ועוד לפני שאני מדברת בכלל על עניין גברים-נשים.

בשירותי הדת במדינת ישראל צריכים לעשות שינוי. הרפורמה שאתם מדברים עליה היא לא רק במינויים פוליטיים. אני יושבת פה ומקשיבה ומבינה איך למעשה הפוליטיקה השתלטה על שירותי הדת במדינת ישראל. הגיע הזמן שכולנו נבין מה זה התפקיד של המועצות הדתיות.

אדוני סגן השר, אני מברכת אותך על הפעילות שלך ועל היוזמה שלך וגם על כל העניין שלך וההקשבה שלך.


יחד עם זאת, היום פועלות 132 מועצות דתיות כמו שאתה יודע, ולמעשה מתוך ה-944 החברים בהן יש לנו רק 29 נשים חברות במועצות הדתיות. בכל הפוליטיזציה הזאת שנעשית כאן בהקשרים, בנטוורקינג, ובכל תן לי ואתן לך, שימוש של רבנים בהגדלת משרה כדי לאייש חבר כזה או אחר, נשים באיחור של שנות דור לגבי כל מה שקשור לעניין הזה של שירותי הדת במדינת ישראל.

אדוני, מי כמוך יודע שכשבונים עיר חדשה, לפני בית כנסת, למשל, מבחינה הלכתית בונים מקווה. המקוואות במצב גרוע. המקום של שכר הבלניות שנים הולך אחורה. מישהו יכול לעשות סמינריון על הפער בין משכורת של רב עיר לבין משכורת של בלנים. אדוני, זה שמים וארץ ואתה יודע את זה. אין להן הסכמי שכר. הן נאלצות לעבור ממקווה למקווה כדי שלא תהיה קביעות ולא כלום. זה לא הזנחה של קדנציה אחת, זו לא אשמתך, אבל אדוני, הגיע הזמן שכולנו נבין מה צריך להיות המקום של שירותי הדת במדינת ישראל ולא להבין שזו אסופה של ג'ובים – זה לא המצב. כולנו משחירים את פניה של היהדות. זה לא עניין מפלגתי, זה לא עניין אידיאולוגי ולא פוליטי, זה עניין של העתיד שלנו כאן. הגיעו לכאן עולים חדשים שלא מכירים מה זה שירותי דת ולא יודעים. איפה אנחנו במקום הזה?


יעקב אשר:

גברתי היושבת-ראש, אני חושב שנעשה פה עוול לאג'נדה שתמיד אומרים שהליכוד זה ג'ובים ודברים מהסוג הזה. תאמיני לי, הליכוד עוד לא עשה 10% ממה שהחברים המקצוענים האלה שמדברים על מקצוענות עושים תחת המעטה הזה של המקצוענות. אנחנו רואים את זה לאורך כל הדרך בכל מיני דברים שקורים. אתן דוגמה מתקציב שהיה מתקצב תלמידי חו"ל שבאים לארץ ללמוד כאן והבית היהודי בא להיאבק עבור אותם חרדים שהפסיקו להם את התשלום הזה. מכל הפשרה, בסופו של דבר, יצא שהתקציב יישאר, אבל יעשו קריטריונים שיהיו רק טובים למי שהוא במקרה דתי לאומי ולא חרדי עם השקפת עולם אחרת. כולנו יודעים את ההבדל בין גנב – – –

סגן השר לשירותי דת אלי בן-דהן:

אני רוצה להשלים את התמונה. למרות שהיה פה דיון כמעט שעתיים, ואני רוצה שיירשם בפרוטוקול, עם כל הכבוד לכל ראשי הרשויות שהיו כאן, אף אחד, אף אחד, לא הראה על מינוי פוליטי אחד, אחד, שנעשה על-ידי. כשיהיה אחד תבואו לדבר איתי, אחד. מתוך 132 לא היה מינוי פוליטי אחד ואני עומד על כך על כל מילה.


אני אקצר מאוד. אמרתי – אחד, לא הוצבע על אף מינוי פוליטי אחד. דבר שני, אני רוצה להסביר שיש היום למעלה מ-40 ראשי מועצות דתיות ממונים שמונו על-ידי השר מרגי, ואני מברך אותו. הוא הצליח. אבל תדעו, זה 40 אנשים. מה הבעיה בממונים? הבעיה בממונים שלצערי הרב בטעות, לא משרד המשפטים ולא משרד הדתות, לא קצבו את כהונתם. לפני למעלה משלושה חודשים אני מבקש: בוא נמצא מנגנון לקצוב את כהונתם של ממונים. יש ממונים שממונים כבר עשרים שנה ועשר שנים ושמונה שנים ותשע שנים, ואין לי שום דרך – – –


צריך לדעת, וזה ראשי הערים, לצערי, טועים, ש-45% שממנה שר הדתות אכן אני נוהג שאני נותן לראש העיר להמליץ בפניי. אבל ראש העיר צריך להבין, אני לא חייב לקבל את המלצתו. זה מקור הכעס של ראשי ערים. הם בטוחים שהם נתנו רשימה של 45% שאני חייב לעמוד דום, וזה גם תשובה שלך לעמי. עם כל הכבוד לך, ראש המועצה הדתית שלך שמינה את 45% שלי, לא דיבר איתי מילה, לא שאל אותי מילה, לא החליף איתי מילה. הוא החליט מי יהיו הנציגים שלי ועכשיו הוא כועס למה אני רוצה להחליף אותם. באמת זה פוליטיקה נפלאה, פוליטיקה שלא קיימת בשום מקום. לא דיבר איתי מילה, מילה הוא לא דיבר איתי. הוא הכתיב לי מי.

דיברה כאן חברת הכנסת לביא. אני רוצה להסביר. יש שתי רפורמות שהן באמת רפורמות אדירות בנושא המועצות הדתיות: האחת, צמצום מספרן. שנית, באמת למנוע את כל מה ששמענו כאן בשעתיים האלו, את כל העסקים הפוליטיים, למנות ראשי מועצות דתיות במכרזים שיהיה בהם נציגות בכירה גם לרשות המקומית. לצערי, שתיהן מעוכבות כרגע במשרד האוצר. שר האוצר קיבל ממני מכתב לפני יומיים שבו אני מבהיר לו שאם הדבר הזה לא ייעשה אז אני אמשוך את ידי מהרפורמה ואנחנו נמשיך להתבוסס במציאות הקשה הזו.

הדבר האחרון, אני רוצה שהדברים יהיו ברורים, אין שום פעולה בנושא הרכבי מועצות דתיות שאיננה עוברת תחת עינה של הלשכה המשפטית במשרד, ורק לאחר שהיועץ המשפטי של המשרד או סגנו מאשר את הפעולה אנחנו מבצעים אותה.


היו"ר מירי רגב:

אני לא אראה לך אחד, אני אראה לך הרבה יותר מזה רק מחמשת המקרים שנאספו פה והמכתבים שנשלחו מהמשרדים שלכם. לא יכול להיות שהתניה להרכב שיאושר יותנה במינוי פוליטי של הבית היהודי, אין מצב כזה, אין מצב כזה. תעשו את זה? תעשו את זה לפחות בשקט מתחת לשולחן – "חשומה" איך שאומרים אצלנו בעדה, בושה. לפחות אם אתה רוצה לעשות את זה תעשו את זה בשקט. לא יכול להיות מצב כזה, לא יהיו פה מינויים פוליטיים. אנחנו צריכים להגיע למצב שכל ההרכבים יאושרו בדיוק כמו שאנחנו עושים עם ועדות קרואות. שר הפנים היה יכול למנות מלא אנשים לוועדות קרואות, אבל אמרנו: לא, אנחנו חברה דמוקרטית. אנחנו רוצים שאנשים יבחרו את עצמם, יבחרו את המנהיגים שלהם. כך צריך להיות גם במועצות הדתית. יש הרכבים – 45% אתם מקבלים, 45% העיר מקבלת, ועוד 10% הרב. עם זה צריך לנצח. במקום שאין התפקיד שלכם ללחוץ שיהיה ולא לגרור את זה שנגיע לדד-ליין ואז נעשה את זה.

מה שכן אני מעריכה, ואני מברכת על כך, שסגן השר ביוזמתו האריך את השנה. אחרי השנה שהחוק פג, האריך את זה לחודשיים כדי לאפשר להגיע להסכמות.

אבל זה לא מספק אותי כי אם בחודשיים האלה לא יגיעו להסכמות אז ימונו המאתיים איש מהבית היהודי.

חברים, הבנתי מה היה פה. לכן, אנחנו נשלח מכתב כזה לראש הממשלה עם עותק לחברי ועדת שרים שאני מבינה שזה פנים ושזה דתות. אנחנו נבקש גם מהיועמ"ש להגיד אמירה שעד שהוועדה הזו לא מתכנסת סגן שר הדתות לא יעשה שום מחטף במינויים עד שלא יגיעו להבנות עם ראשי הערים, וזאת משום שיש כאן מצב שיש כאן ראשי ערים שאומרים שזה לא מתואם איתם. הם גם יעבירו לנו את כל החומרים. זה רק חלק מהם. למאבק הזה מצטרף גם חיים ביבס, יושב ראש השלטון המקומי, ולכן אני רוצה שזה יהיה בהבנה ובתיאום – זה מה שאני רוצה.

אני אומרת שוב לכבוד סגן השר בן דהן, קודם כל, אני חייבת להגיד שזה במאת תענוג לעבוד לך. אתה פונה, אתה חוזר, אתה עונה לטלפונים. יש בעיה עם שר הדתות אבל לא עם סגן שר הדתות. סגן שר הדתות זמין, אפשר לדבר איתו, אפשר לקדם איתו דברים. גם כשהדברים לא נוחים הוא מגיע לכאן ומדבר. מהבחינה הזו אני רואה את זה כאומץ לב ציבורי לבוא ולהגיד את הדברים. אני מצפה. בסופו של דבר, בן דהן, כולנו גורמים פוליטיים, וזה נכון. אבל לכולם יש פרנסה ופרנסה זה מהשמיים ואתה אדם דתי, אז אל תפגעו באנשים בלי שצריך לפגוע בהם.

תודה רבה לכולם ושיהיה יום טוב.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15.

שינוי גודל גופנים