ח"כ יהודה גליק (הליכוד) על מתווה הכותל: "ממשלת ישראל הגיעה להתחייבות ולהחלטת ממשלה והיא הפרה אותה והביאה לנזק מאוד גדול, וחובה עליה לתקן אותו"

בכנס לציון 40 שנה להיווסדה של התנועה המסורתית בישראל שנערך היום (ד'), השתתף ח"כ יהודה גליק (הליכוד) לפאנל בנושא "הר הבית או הכותל- מה העבודה הזאת לכם?" בהשתתפות ענת הופמן (יו"ר ארגון נשות הכותל), הרב יוסף קליינר ובהנחיית ד"ר תומר פרסיקו. ובמסגרתו הציג את משנתו בנושאים שונים הנוגעים לדת ומדינה והתייחס במיוחד למתווה הכותל ולעלייה להר הבית.

במסגרת הפאנל נשאלו המשתתפים שאלות שונות:

ש: מה אומר לכם המושג קדושה?
ח"כ יהודה גליק: 
"אני שמח להיות פה ולברך את התנועה המסורתית על 40 שנה במדינה. אין שום ספק שהמשיכה שלי להר הבית קשורה למושג קדושה, לדוגמה בתנך אין אף אדם שמוגדר קדוש. לעומת זאת בנצרות יש המון. עם ישראל כקהל "והייתם קדושים". קדושה מבטאת שאיפה לגבוה. קודש הקודשים הוא המקום שהכי לא נכנסים אליו אבל התנועה שלנו היא השאיפה אליו. במובן ההלכתי המשנה מגדירה עשר קדושות. אין ספק שמקום קדוש הוא מקום שאדם שואף להתחבר לקדושה, והקדושה שלנו הוא בהיותנו מחוברים אליו. מקום קדוש כמו הר הבית הוא מקום שאתה מכין את עצמך, מטהר את ליבך וכו'.  זה גורם לך אחר כך לצאת משם אדם אחר ובתחושה שהיית במחיצת הקדושה של הקב"ה. 

לאורך כל ההיסטוריה אף אחד לא הכיר את האזור של לעלות להר הבית. המקור הראשון שאנחנו מוצאים בו את זה זה בשו"תים במאה שנים האחרונות. כמו שמצווה מפורשת היא לעלות לא"י. היית מצפה שכשהתחילה התנועה ציונית שמי שיקפוץ על עגלה בקטע של הר הבית זה הרבנים אבל לא. זה יונק מזה שיש תופעה מעניינת שרבנים יש להם טבע להיות שמרנים, וכשהם נתקלים בשינוי מיד יש תנועת אנטי. יש בזה משהו טוב כי ההתנגדות בנתה את החסידות, גם ההתנגדות לעלייה להר הבית מקדמת אותנו גם. כשאני התחלתי לעלות להר הבית היו 3 רבנים שהתירו את זה, בשנה שעברה עלו 30,000 יהודים. כעיקרון, היהדות הגלותית פיתחה לעצמה תחליפים, במקום קדושת המקום- קדושת התורה. גם תחליף לעבודת המקדש מצאו גמילות חסדים. אנחנו מתאהבים בתחליף וקשה לנו לחזור למציאות. אני משוכנע שכמו שיש היום למעלה מ300 רבנים שמתירים את זה, אנחנו נתקדם."

יו"ר ארגון נשות הכותל, ענת הופמן:
"יש קדושה בקבוצה שלנו של נשות הכותל. הצלחנו ליצור קבוצה אחת ולשבור את המחיצות, וכולנו בסופו של היום אנחנו קוראות מסידור אחד. שברנו גם את המחיצות בנינו לבין יהדות העולם. יהדות העולם תומכת במאבק שלנו בכותל. לאחרונה שברנו עוד מחיצה, יש 50 גברים ויהודה ביניהם שבאים לפעמים בראש חודש לכבד אותנו בראש חודש. אם יש מרכז כובד להעדר שוויון נשים בישראל הוא בכותל. אם שם נצליח למצוא שוויון אני חושבת שזה יקרין לכל השאר. אם תהיה יותר מדרך אחת להיות יהודי בכותל תהיה יותר מדרך אחת להינשא, להיקבר או להתגייר."
 
ש: האם אתם תומכים בחופש דת מוחלט באתרים דתיים? כמו הכותל והר הבית לדוגמה?

ח"כ יהודה גליק:
"מי שהיה הראשון לעודד אותי לעלות להר הבית היה אבי דיכטר שאמר לי להביא עוד אנשים להר הבית, וגם היום מפקד המחוז אומר לנו למה באים כל כך מעט. הרבה פעמים הבטיחו לנו שיגיע סוף העולם וזה לא קרה. אני טוען שככל שיהיו יותר יהודים בהר הבית יהיה יותר שקט- אם יתרגלו לזה שאנחנו חלק מהנוף הטבעי אז יהיה יותר שקט. מוציאים את הבריון השכונתי מהכיתה ואז יש שקט- כמו שעשו היום בוועדת האתיקה של הכנסת. הוציאו מהר הבית את הגורמים האלימים, עד היום כל יהודי שהיה עולה להר הבית הייתה המון אלימות. היום יש הרבה פחות. הר הבית אמור להיות מרכז השלום של העולם וכל מי שתומך בכך שאלימות היא מחוץ למשחק צריך להגיע להר הבית.
אני שמח שהר הבית קדוש למוסלמים ולנוצרים, זה מצויין וזה מגשים את חזון הנביאים. כשאני רואה מוסלמי מתפלל בהר הבית זה עושה אותי מאושר. אין ספק שהפרופגנדה הפלסטינית הצליחה לשכנע אותה שהאינתיפאדה השנייה פרצה בגלל העלייה של שרון להר הבית.  המאבק שלנו נעשה בדרכי שלום ובליל מלחמות. אין ספק שיבוא הזמן והאמירות האלו של ראש הממשלה ונשיא ארה"ב שהסטטוס קוו בהר הבית ישמר ישתנו. הר הבית זה פי 25 מהגודל של הכותל המערבי ויש שם מקום לכולם. ובניגוד לכותל שנהיה בית כנסת רק לפני 50 שנה ולא תמיד היה קדוש לעם היהודי. הוא היה שכונה של מוגרבים שמחקו אותם משם והפכו את השכונה לרחבת הכותל. הר הבית לא פינו אף אחד ומאז דוד המלך היה קדוש לעם היהודי. מי שרוצה להאבק למען משהו שרק ב50 שנים האחרונות נהיה קדוש לעם היהודי, לעומת המאבק שלנו על מקום שמאות שנים קדוש לנו. השאיפה לציון הוא הר הבית. אני שמח על המאבק של ענת וחברותיה- זה מאבק על מקומה של האישה וכל מי שמשווה בין בתי כנסת אורתודוקסים בירושלים מלפני 20 שנה להיום זה השתנה, והמאבק שלהו מדובר על בית הכנסת הכי גדול בעולם."

יו"ר ארגון נשות הכותל, ענת הופמן: 
"אני לא רואה דמיון בין שני המאבקים. המאבק של נשות הכותל הוא מאבק לשוויון באתר שלגברים יש זכויות במקום הזה
. אם פעם המדינה תאשר ותעודד יהודים להתפלל בהר הבית וליהודיות יהיה אור אולי תקום קבוצה כמונו. אנחנו במאבק בתוך המשפחה. "אחינו" אומרים לנו שאנחנו לא יכולים לעשות הכל כמוהם. המאבק על הר הבית הוא מאבק עם השכנים. התוצאות הפוטנציאליות של המאבק הזה הן אדירות. לפי חוות דעת של צבא, משטרה מדובר על הערה של הקונפליקט הטריטוריאלי שלנו לקונפליקט דתי בינלאומי. כולנו יכולים לשלם מחיר אדיר על הדבר הזה. הרבה לפני שזה אתר דתי זה אתר לאומי ולא מאפשרים לעשות שם הרבה מאוד דברים שעוד לא קשורים לדת אלא הרבה לפני. אני מוכנה להתחשב באחרים ואנחנו מנסות תמיד אבל אנחנו לא מוכנות לוותר.
אני מאמינה בחופש דת, אנחנו חייבים לחשוב מה התוצאות הטבעיות של החלטות שלנו. המחיר שנשלם על הפיכת הקונפליקט האזורי לבין דתי צריך לשקול את השיקול הזה. בלי הפוטינציאל הנפיץ הזה בעיקרון אני חושבת שזה נהדר שאנשים יתפללו איפה שהם רוצים. מי שמצפצף על המחיר הענק הזה מסכן את כולנו."

ש:מה החזון שלכם באופן כללי?

יו"ר ארגון נשות הכותל, ענת הופמן: 
"אתה אדם מאוד נחמד יהודה אבל אתה דמגוג. כשאתה יהודי עולה על הר הבית שנמצא באחריות הווקף שמייצג את הרשות הפלסטינית שנמצאת תחת כיבוש ואתה מייצג את מי שלקח מהם את החופש. 
החזון שלנו הוא שוויון, להתפלל בקול רם בעזרת הנשים שכל מאות הבנות שפונות אלינו ומבקשות לעשות בת מצווה יעשו את זה. מתווה הכותל הוא רעיון גדול יותר ממה שנותנים לו קרדיט. זה היה מסלול של התדיינות, ניהלנו משא ומתן עם כולם ודיברנו עם שרי הדתות, עם רב הכותל וזה פתרון גדול- כולם יכנסו מאותו מקום ויכול לבחור לאן ללכת- לאזור מצד שמאל ששם ישלוט רב הכותל והרשות. בצד ימין בקשת רובינסון יהיה אזור פלורליסטי שבו נשים יתפללו ויעשו מה שהן רוצות ויוכלו להתפלל יחד בלי מחיצות. יהיה יותר מדרך אחת להיות יהודי בכותל, תהיה אפשרות לבחור.

ח"כ יהודה גליק:
אני בעד. ענת את ממש נחמדה אבל את דמגוגית. אני תומך במתווה הכותל ומסכים עם כל מה שאמרת, מי מכם רוצה להתפלל במקום יפה והוא ידידותי ומקבלים אותך בידידותיות, ולעומת זאת מי רוצה להתפלל במקום שאם אתה מביא מחיצה צועקים עלייך?
אני חושב שמי שאשם שמתווה הכותל לא עבר זה ממשלת ישראל למרות שאני חושבת שהייתה טעות אחת בבסיסו. וכל הכבוד על ההידברות שהייתה בבסיסו.  ממשלת ישראל הגיעה להתחייבות והיא הפרה את אותה התחייבות והחלטת ממשלה והביאה לנזק מאוד גדול וחובה עליה לתקן אותו.
החזון הוא לא שלי, כבר ישעיהו אמר שירושלים הוא התיקון של מגדל בבל והיא אמורה להיות עיר של שלום, שהוא הרמוניה. והיא אמורה להיות עיר שלא מדברת בשם קבוצה אקסלוסיבית שמייצגת את אלוהים וכל מי שלא איתם עשוי לאבד את הראש. אבל אלוהים הוא לא אקסלוסיבי. אני לא יודע למה צריך להישאר במיושן. אלוהים מתגלה בהיסטוריה המתהווה.

שינוי גודל גופנים