ח"כ זהבה גלאון בוועדת החינוך: אנחנו לא "עגלה ריקה"

בדיון סוער ב27 ביוני 2017 עסקה ועדת החינוך והתרבות בטענות על הדתה במערכת החינוך הממלכתית.

ח"כ זהבה גלאון (מרצ)
הסיבה שאנחנו כאן היא התחושה הקיימת בבני הנוער, כי מבקשים למחוק את הזהות שלהם. הם מרגישים תחת מתקפה. חשופים לשטיפת מוח בבתי הספר שלהם. ממלכתיים חילונים כמובן. תחושה שהעגלה החילונית ריקה, מחנכים אותם ליהדות ברוח שאינה לרוחם. אני רוצה להדגיש כי אין לי ולחברות הכנסת דבר וחצי דבר נגד היהדות, הדת ואנשים דתיים. אנו מתקוממות על אלו שמשתמשים ביהדות לכוח הפוליטי שלהם. מעולם לא ראיתי בעבר ניסיון כזה של שר חינוך, להפריט את מערכת החינוך ולהביא עמותות חיצוניות לזהות יהודית, שמשדרים שחיים במדינת הלכה ולא מדינה דמוקרטית שצריכה לאפשר לא רק חופש דת אלא גם חופש מדת. אני גאה בנערות ונערים הללו שקמו ואמרו "עד כאן". היהדות שלהם לא פחותה מאף אחד אחר. אנחנו לא "עגלה ריקה". לא רוצים שיהיה דור עתיד של זומבים, "צבא השם" שמתחנכים רק לתכנים יהודים אורתודוקסיים.
זו לא רק הטפה במערכת החינוך, אלא גם בתקצוב למשפחות דתיות שמארחות חילונים, בנות שירות לאומי. רוצה לציין מתוך מחקר שלה מעמותת "מולד"- עשו מחקר מקיף ובדקו כי לזרמים הפלורלסטיים אין מקום במערכת החינוך, גם לא בתמיכות. 5.8% עוברים לארגוני יהדות פלורליסטית, וכל השאר לארגונים אחרים. לא רק לימודי יהדות- זה לאורך כל השיעורים- שבה נשזרת תפיסה זו, שתי וערב.
בני הנוער הללו "משיבים מלחמה". היום יושבים פה בני נוער, אך ישנן תלונות רבות והמוניות ממורים שחוששים להיחשף ולדבר. אנשים כבר עושים צנזורה עצמית בגלל הקוד האתי, מוטרדים מהאופן שבו הם נאלצים לפעול במערכת החינוך שדורשת להנחיל יהדות אחד מאוד מסוימת..
אני בעד לתת מגוון יהדות, בחירה, עושר לאומי של יהדות. לא להעלים את היהדות, אך לא הטפה! יש עוד הוגים רבים, יש לחנך לשוויון, לזהות ישראלית- ההתעקשות להכניס עמותות מיסיונריות שמלמדות את הילדים הלכה באופן שמכוון מלמעלה- זה אסור! צריך להחזיר את החינוך הערכי למורים שלנו.
ח"כ יעקב מרגי (ש"ס)
לפני חודש וחצי הועדה נדרשה לדיון הפוך. על תכנים שמוצגים באופן  כביכול "בעייתי" של יהדות. אני שמח שיש דיון כזה היום. טוב שיש דיון בחברה הישראלית ושיישמע כל אחד בצורה שלו, אני מקפיד לתת לכל אחד מקום להתבטא בועדה הזאת.

שקד, בן 15, מכרמיאל
אנחנו כבני נוער חילונים דעתנו מוחלשת במערכת החינוך. תכנים דתיים גולשים לנושאים שאינם בהכרח דתיים, לדוגמא- עבודה באזרחות על קבלת השונה, בעלי מוגבלויות בחברה. וכל העבודה הייתה על גמרא, תנ"ך, שולחן ערוך- רק ציטוטים של מקורות. מרוב עצים לא ראו את היער, זו הייתה נראית כמו עבודה מסכמת ביהדות ולא אזרחות.
התכנים הללו נוגעים בבסיס שעלינו ללמוד להיות טובים יותר- כמו שיעורי חינוך מיני של הדרכה מבחוץ. לבסוף ביה"ס החליט שזה פתוח מדי לטעמו- למרות שאף תלמיד לא יצא נגד התכנית הזאת, ובמקום זאת ביקש מהמורות המסורתיות להעביר שיעורים על זוגיות דרך סיפורים מהתנ"ך. למשל- בתעודות השנה קיבלנו ספרי תהילים, אפילו שאנו חילוניים של אורט.
להורים של תלמיד חילוני אין דרך לברוח מזה- נבחנים על זה, בכל שנה יש יום שדה בצפת ליום תפילות בבתי כנסת, ותלמיד חילוני שלא מעוניין להגיע ליום השדה מוענש בהורדת 10 נק' מהציון.

 
ויוי וולפסון (סגנית ראש עיריית גבעתיים)
כל מה שהנוער דיבר זה בדיוק התוכן של מערכת החינוך. אנחנו ברשויות החילוניות חוות זאת כך- בשנים האחרונות יש רמיזה בוטה של משרד החינוך כי כל מה שאינו ערך יהדות אורתודוקסי ויהדות תורנית לא מתקבל. עשרות עמותות במסלול הירוק של משרד החינוך, מאשר כניסה ללא פיקוח ותקציבים של עמותות שמעבירות שיעורים בחינם למערכת החינוך, רובן הגדול הן אורתודוקסיות, שמטרתן הקניית ערכים תורניים. מעטים הן עמותות חילוניות, רפורמיות או קונסרבטיביות, אך אין להם את אותם התקציבים. פועלת שדבר זה ישתנה. מקימים ועדה לבדיקת המצב ומקווה להשפיע ולשנות.
אך ברמה הארצית משרד החינוך חייב  להפסיק לתת לעמותות להיכנס באופן חופשי, בעידוד כספי ותוכן- ההורים מרגישים שהם מחויבים למערכת.
אם בוחרים ללמוד זהות יהודית זה משמעותי- חייבים לתת ביטוי מאוד בוטל ושוויוני לכל הדעות והזרמים!
ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני מוטרדת מכמה היבטים. זה נשמע כמו "אכלו לי שתו לי" אך אי אפשר להתעלם מחוסר השוויון. הדיאלוג הזה מאוד מעניין אותי, וגם אותי הזמינו סניפים של תנועות נוער אורתודוקסיות. זה לא סימטרי. גם העמותה הכי ישראלית וציונית לא יכולה להיכנס לא לחרדים ולא לציונות הדתית, ולעומת זאת החילונית צריכים לקבל את החינוך הזה. זה יחסי ותרבותי. אפילו עניין הלבוש. גם בעיני יש לבוש שאינו במקום, אך מי שרגיל לראות אנשים מכוסים כל הזמן, יהיה לו קשה עם גופיות ומכנסיים קצרים- מה שחשוב זה האם כל אחד מבין שכל הצדק לא בהכרח איתו.
כשאני מבקשת פלורליזם, למה מי שרוצה לפעול אחרת נקשור את ידיו? מי שהקים את ישראל היו אנשים שהגיעו ממדינות רבות אך האתוס המרכזי היה "נס לא קרה לנו". אנחנו בוחרים להיות פה מציונות, אני רוצה שהאופן שבו מדינה יהודית מוגדרת ימשיך להיות כמו הקמת ישראל- שמכבד כל אחד את אמונתו.
ח"כ תמר זנדברג (מרצ)
דיון חשוב לאור מציאות שלנו- בשנה האחרונה יש הצפה מתגברת של פניות ממורים, הורים ותלמידים- שנמצאות ממערכת החינוך הממלכתית- אנחנו בדיון על הממלכה. על אופי אוניברסלי, פלורליסטי- הערכים שישראל ראתה לנכון מיום הקמתה להנחיל לתלמידה. אנחנו עדים לדבר שניתן להגדיר רק כ"השתלטות עוינת" של מיעוט המנסה לדחוף ערכיו, המונע מתפיסה שבעיקר לחילונים יש מה שהוגדר ע"י השר אורי אריאל "כ"חלל ערכי". החילונים הם כנראה עגלה ריקה, וכנראה מישהו שלח את השר אורי אריאל וחבריו בהנהגה הפוליטית למלא את החלל הזה בתוכן צר, מצומצם. גם בחינוך מיני, בטקסי הסיום, החדרת תכנים דתיים בשיעורי מתמטיקה ומדעים. יש פה נירמול הכיבוש והתנחלויות, והפיכתו ל"נון אישו". זה בערים החילוניות, לא במערכת החינוך הסקטוריאלית, לא הערבית או החרדית.
אנחנו רוצים לפתוח לדיון את כל הערכים שאנחנו רוצים- בוא נפתח הכל! את לימודי הליבה! יש פה מהלך מכוון למערכת החינוך הממלכתית במטרה לשבות ולהשפיע על ליבות החילונים.
את התוצאות נראה בתקציבים, החינוך היהודי גדל ב-40% והגיע לפי 17 מהחינוך למדעים, ופי 119 מהחינוך לדמוקרטיה ודו קיום! וזה לא במקרה. אנחנו מדברים על השתלטות פוליטית עוינת שזו מטרתה- להשתלט על ההכתבה הערכית והזהותית, לא של הזרם הממלכתי-דתי, לא החרדי, אלא החילוני והממלכתי- ניסיון עיצוב מחדש של הבסיס הערכי עליו מושתת החינוך בישראל.
רם פורמן (הפורום החילוני)
אנחנו ארגון שהתחיל כארגון הורים שילדיהם חוו הדתה- עשרות אלפי הורים ברחבי הארץ. לאחרונה קיבלנו פניות מבני נוער רבים. במקביל מייצרים קבוצת מורים שמרגישים שאסור להם להגיד דברים כי משרד החינוך יעניש אותם- כמה מאות מורים שלא מעיזים להיחשף. מטרתנו לשנות את ההדתה של מער' החינוך הממלכתית בלבד! אנחנו כחילונים רוצים לקבל את החינוך שמתאים לערכי הילדים שלנו. גם במקצוע הליבה החדש "מורשת", הדתה בספרי הלימוד בגיאוגרפיה, כימיה ומתמטיקה- בעלי תוכן דתי. יש גם חינוך לאורח חיים דתי ובעיקר בנות שירות בלי שום הכשרה ומרשות לעצמן לדבר באופן שלשום חילוני היה אסור להגיד לילדים דתיים בגילאים אלו.
מה אנחנו דורשים: הרחקת עמותות דתיות לאומיות מבתי ספר ממלכתיים
ביטול המקצוע "תרבות יהודית ישראלית"
סוף להדתה בספרי לימוד
הכרה בזכות הורים חילונים להעניק לילדיהם חינוך חילוני
יצירת מנגנוני הגנה דומים בבתי ספר דתיים

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני מתקומם על מה שקורה היום, דווקא מהמקום שאני בא ממנו, שאני רוצה שהילדים שלי ילמדו דף גמרא. אבל לא עם אינדוקטרינציה. אני ראיתי את החומרים. זו הרמה הכי נמוכה של אינדוקטרינציה. חומרים שמניחים כי "הצד השני" מפגרים. שההורים הוא ציבור פרימיטיבי. אני נדהמתי לראות את הדברים הללו. מזכיר את המהפכה התרבותית של מאו. אומר כמי ששומר שבת, מדליק נרות וכך חונכו ילדי- ודווקא בגלל זה אני מתקומם. יותר מכל מקומם כי ישראל 2017 אין לגיטימציה לציבור המסורתי- חילוני. אני עם סימן שאלה מעליי, וגם משפחתי, והלגיטימיות שלי בישראל. רק האורתודוקסיה הבוטה, המונופול- זה מה שקובע כאן! זה מה שאנחנו רוצים במערכת החינוך שלנו? אני חושש לנכדים שלי כשייכנסו למערכת הזאת- לזה הגענו! זה לא שיח של חילוניות אבסולוטית מול דת. רוב הציבור בישראל כן רוצה זהות יהודית- אבל לא ככה! לא ביד קשה, וכופה, ומתייחסת לציבור האחר כ"מפגרים". די עם זה! כבוד!
יותם ברום ארגון "פנים" (ארגוני התחדשות יהודית)
חשוב לי להגיד פה שמדובר בבעיה מערכתית- ולא רק בבעיה ספציפית בעיר זו או אחרת. המטרה של מע' החינוך הממלכתית היא להעשיר את התלמידים ולא לשנות את אורח החיים שלהם, ויש פה בלבול.  (מרב- אצלכם באמת יש בלבול- התכוונה למשרד החינוך). רוב הטענות שהעלו פה הן לא נגד המורים, ולא תכנית הלימודים. לדוג' התקצוב- יש תקנות לארגונים שלא במע' החינוך- 90% ארגונים דתיים שמזוהים עם הבית היהודי- ומקבלים את רוב התקצוב- זה מפחיד לדעתי. מבחני תמיכה מוטים! למשל- הקריטריון בודק עבודה מול תלמידים- שהם מביאים מעל 200 תקנים של בנות שירות לאומי שלארגונים פלורליסטים בכלל אין- ומודדים את העבודה מול תלמידים כשהארגונים הפלור' בכלל לא רוצים להגיע לתלמידים אלא למורים! כאידיאולוגיה משרד החינוך רוצה להעצים מורים ומצד שני מתקצב ארגונים שעוקפים את המורים.
זה נראה הגיוני שבנות שירות מעבירות שיעורים לתלמידים יקבלו תקצוב, ומורים שמלמדים תכנים ראויים ומתאימים לילדים- לא יתוקצבו??
הציבור הממלכתי לא רק חילוני. חשוב לשים לב לזה- לא לטעות. צריך לשים לב שמקטבים "או חילוני או דתי" בחינוך- מפספסים ציבור של שמעוניין בלימודי יהדות ותרבות יהודית והשאלה היא איך עושים את זה. פה תכנית הלימודים יודעת להתאים עצמה אך עמותות חיצוניות לא.
ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הגעתי מדיון על העברת תקציבים לעמותות וארגונים שהרימו קמפיין אלים ומכוער נגד שירות נשים בצה"ל. הנושא הזה מאוד קרוב לכאן. המסקנה ברורה- יש פה קבוצה אינטרסנטית וכוחנית, שמשתמשת בכספי ציבור, ובניגוד לרצון הציבור חותרת תחת היסודות וההסכמות שלאורך כל השנים ישראל פועל. פועלת כאליטה סגורה שהשאר נחותים ממנה ודרושים לתיקון ערכי". הקבוצה לא מחנכת ליהדות. מה שעושה הקבוצה הזאת אלא מחנכת לאהבת נפתלי בנט, ולכן כספיה גדלו בצורה כ"כ חריפה. לפי אותן שיטות פעולה שמענו לפני שבועיים את אורי אריאל, על דוח מבקר המדינה, איך כספים שנועדו לפריפריה עברו לגרעינים תורניים שנועדו לחדור לישובים חילוניים וקידום התנחלויות. ניסיון לחינוך מחדש של ילדי וילדות ישראל. מציעה לועדה החשובה הזאת, לטפל בנושאים הללו כמכלול ולא בשורה של ועדות נפרדות. יש פה מימון ציבורי את כל הגופים הללו בכל הזוויות השונות.
ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הייתי בחדר השני בכינוס השדולה הגאה. דיברו על משפחה, דבר שגם הוא במדינת ישראל עדין מתנהל רק לפי דת, יהודית או מוסלמית. הדמוקרטיה היחידה בעולם שאין בה נישואין אזרחיים, גם אם יהודים וישראלים, לא יכולים להתחתן! מדברת על אלו שרוצים ולא יכולים. הכינוס הזה מתקיים ביום סוער של ישראל, משתי החלטות שערורייתיים של הממשלה הזאת- הכותל שוב נחטף ע"י מיעוט אורתודוקסי, והגיור היחידי שמוכר הוא האורתודוקסי המחמיר היחיד. זו מציאות שבה יש מיעוט של העם, שמנסה להפוך את המדינה, ממדינת לאום של עם ישראל- מדינה של עם ולאום, למדינה הלכה דתית! השר דרעי אמר לפני חודשיים- "אנחנו מדינה יהודית אבל חילונית", ויש יותר מדי אנשים ששוכחים שאנחנו חייבים להיות מדינה חילונית כדי שנוכל להכיל את כל היהודים! אנחנו המדינה היחידה בעולם שלא מכירה בכל סוגי היהודים באופן שוויוני, ושעושה מסיונריות דתית בתוך בתי הספר!!! הם נחשבים חסרי וחסרות ישע ולא יכולים להתקומם מול המורים. זה ניצול כוח שערורייתי! בחוסר כוחות מוחלט!
במער' החינוך מתבצעת מסיונריות כוחנית, שמטעמי גיל- צריכה להיות מחוץ לחוק
ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי)
שואל את התלמיד שקד- כמה שעות בשבוע היו לו שבו חש כפייה דתית. (לפעמים 8 שעות בשבוע). הפסוק אומר "כי אדם עץ השדה" כמו שלעץ יש שורשים, מהם הוא צומח ופורח, כך גם האדם הפרטי- במעלה הדורות. בלי זה גם עץ יעוף ברוח. כך גם מערכת החינוך מבקשת להעניק את אותם השורשים של העם היהודי- הם שורשים בהם לומדים כי שורשינו עתיקים מאוד- וזו בחירה של הדמוקרטיה, שהמדינה תעניק מעט מהדבר הזה ואף אחד לא מנסה לכפות על אף אחד בשום מערכת קיום דבר זה או אחר.  רוצים להעניק ידע. המנהל, באופן עצמאי, יכול לבחור מתוך הסל שלו, יכול לבחור אם רוצה קבוצה זו או אחרת- זו בחירת המנהל. יודע מהי דעתנו ליהדות- זו לא תרבות נבחרת, היא יהדות ושורשיה מימי אברהם אבינו- היא עברנו והיא עתידנו. זו הבחירה של רוב הציבור בישראל- רובו מסורתי ורוצה להתחבר לשורשיו האורתודוקסיים= ומי שרוצה עמותה רפורמית יכול! החבורה היקרה פה היא מיעוט בחברה הישראלית. שימו לב יש פה קבוצה שרוצה שמדינת ישראל תהיה לא יהודית. אחריות שלנו לשמור עברנו להבטיח עתידנו, בלי כפייה, אך מתוך אחריות, צריך שילד בישראל יידע יהדותו ותנ"ך.
ח"כ מיכל רוזין (מרצ)
רוצה לתת דוגמא משאלה שהיתה בכתה השבוע- ברובע יהודי 4 בתי כנסת בכל אחד מתפללים 3 תפילות ביום, כמה תפילות עולות לקדוש ברוך הוא מדי יום"?
החידה בחשבון היא דוגמא אחת לדרך שבה מכניסים. כשהילדה שלי היתה בביה"ס הגיע רב אורתודוקסי שהסביר על ראש השנה "הם היהודים מפרידים בשר וחלב וכו'", "אנחנו לא עושים את זה אז אנחנו כנראה לא יהודים". ברוב הבתים יש עמדת התנצלות על כך, כי זה המסר שעובר עשרות שנים במערכת החינוך החילונית! יש אנשים מאמינים ומסורתיים, אך המסר במערכת החינוך היא שיש יהדות אחת, אורתודוקסים, וזה יוצר ניכור ליהדות! אני נלחמתי להכניס חינוך יהדות ודמוקרטיה לבתי הספר, אך ברוח החופש וזה לא  מוכנים!
כאשר מנהלת מביאה רבה רפורמית לביה"ס קרואים לה לשיחת נזיפה במערכת החינוך, שהפכה להיות שמאלנית ומביאה רבה רפורמית לתיכון. אנחנו רוצים יהדות! אך עפ"י דרכנו ואמונתנו- ואתם לוקחים לנו ומנכרים את ילדינו מהיהדות ולא ניתן לכם
אבנר פורת (חותם)
מוזר הדברים שנאמרו פה על שלזרמים הפלורליסטים אין תקציב ומקום במערכת החינוך. אך דווקא הטון הכי מרכזי בספרי הלימוד  והתכנים נמצאים בקצה של הפלורליזם היהודי. לציבור המיוצג פה, שלא חושב שמאוד גדול, לא צריך לכפות תכנים דתיים, אך יש ציבור רחב ממלכתי מסורתי שדווקא תכנים פלורליסטים פוגעים בו. לציבור הזה גם מגיע שיקבל תכנים מסורתיים וגם עליו לא יכפו תכנים. אם רוצים אפשר לפתוח בתי ספר פרטיים לבחירת ההורים.
ארגון "אספקלריה"
אנו נגד כפייה דתית במערכת החינוך. גם מער' החינוך הממלכתית היא בסגנון רפורמי. רק 5% מהחילונים הם אנטי אורתודקסיים לפי המרכז הדמוקרטי. חושב שזו שערורייה שמשרד החינוך והכשרות המורים הן בגוון רפורמי, כל ספרי הלימוד בתרבות יהודית ישראלית הן בגוון רפורמי, ולא אורתודוקסי.
משרד החינוך– צילה מירון אילן- אגף מורשת ומפקחת מחשבת ישראל
החינוך הממלכתי עד לפני שנה הזדכה מלימודי היהדות, איפשר בכל המגזרים האחרים, והנוער החילוני גדל בלי שום ידע ורקע בתרבותית היהודי. אני חושבת שחשוב "איך" לומדים בחינוך היהודי, איך נותנים מענה? מקצוע "תרבות יהודית ישראלית" החדש, הוא תוצאה של אנשים מהתרבות הממלכתית, היא עוסקת בארון הספרים היהודי לדורותיו, עם כל הטקסטים שקיימים. מהשנה יש 10 שעות בין ג' ל-ט'- שעה בכל שכבה בשבוע. הרעיון הוא שתלמידים יוכלו ללמוד, לדעת ולהכיר, להתפלמס, להתווכח וליצור השקפת עולם יהודית- דתית- וזו הכוונה שלנו. גם לנו קשות החוויות ששומעים כאן- לא יודעים מה קורה כשמורה סוגרת את הדלת. אנחנו לא עוסקים בהלכה ואין מחויבות הלכתית, אך יש מחויבות להכיר ולדעת. אחד הגורמים המשמעותיים במקצוע זה הוא המורים. אם עד היום המורים המחנכים היו מורים בכל מקצוע
בשעת התקן חייבת להיות מורה מקצועית! נפתחו מגוון מסלולים חדשים ולכן ייקח כמה שנים.

 לנוסח ההצעה לדיון מהיר שהגישה ח"כ גלאון:
http://www.mishmar.org.il/page.php?p=19702

שינוי גודל גופנים