השר בנט בתגובה לדבריו של ח"כ סמוטריץ' נגד השירות המשותף: צה"ל פועל ברגישות ובהתחשבות בצרכי חיילים דתיים

ביום רביעי ה- 17.1.2018 התבטא ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) באופן חריף כנגד פקודת השירות המשותף, על רקע הפרסומים בעיתונות על מינויה של מפקדת טייסת ראשונה בחיל האוויר. דבריו של ח"כ סמוטריץ' עוררו גינויים רבים במערכת הפוליטית, גם מיושב-ראש מפלגתו, השר נפתלי בנט (הבית היהודי).

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי):
לא התלהבתי מהקמפיין. יש מקצועות ותפקידים לגברים ויש מקצועות ותפקידים לנשים. כך הקב"ה ברא את העולם וכך טוב. אוי ואבוי אם נשים יהפכו לגברים. העולם חייב את הדמויות הגבריות ונשיות ומי שמנסה לטשטש את ההבחנות הברורות האלה עושה עוול לעצמו ולעולם. צעירי הציונות הדתית מתגייסים בהמוניהם. הצבא חייב לאפשר את התנאים לאורח החיים של החייל הדתי. זו תכליתו, צה"ל צריך לנצח במלחמה ולא לקדם ערכים 'נאורים' וליברליים, ובשביל זה הוא צריך לאפשר ללוחמים ולצבא כולו להיות נאמן לתכליתו. עסקנו הרבה בסוגיית השירות המשותף, היו גם הצלחות. יש דברים שצריך לתקן.

לאחר שדבריו עוררו סערה הוסיף ח"כ סמוטריץ' בציוץ בטויטר: 
יש מיעוט נשים שמתאים לתפקידים גבריים אבל זה לא הכלל. באופן טבעי יש גברים ויש נשים, ולכל אחד טבע פיזיולוגי. הניסיון להתכחש לזה מצחיק.  מדובר בניסיון לא אלגנטי להוציא אותי חשוך ונבער, נראה לי שלא כל כך הלך לו. מוזמנים להאזין לדברים הפשוטים והברורים שאמרתי (להאזנה לראיון:https://goo.gl/nzCbuw )

גם מעל מליאת הכנסת, ביקש ח"כ סמוטריץ' להתייחס לנושא:
אני אומר את דבריי ואני עומד מאחורי כל מילה שלי. בירכתי ואני חוזר ומברך במזל טוב, שמח בשמחתה של סרן שנתמנתה למפקדת הטייסת הראשונה, וזה בסדר גמור.  ואני חוזר ומסתייג מהקמפיין שעושה או עושים בעלי עניין סביב הדבר הזה. בסוף בסוף בסוף תצעקו, תקללו, תכפישו, תעשו מה שאתם רוצים: את הטבע, כנראה יהיה לכם מאוד מאוד קשה לשנות, גם לא במאה השנים הקרובות.  מה אמרתי? אמרתי עמדה שמרנית קלאסית, שנובעת   מכל כך הרבה כבוד והערכה לנשים ולתרומתן האדירה.

דבריו של ח"כ סמוטריץ' עוררו גינויים רבים במערכת הפוליטית, בהם גם גינויים מצד שרי הממשלה וחברי הקואליציה.

שר החינוך ויושב-ראש מפלגתו של סמוטריץ, נפתלי בנט (הבית היהודי):
דוחה לחלוטין כל קריאה שלא להתגייס, ואת הקריאה החצופה לפטר את הרמטכ"ל. הקריאות נובעות מחרדה כנה אך שגויה של קבוצות מסוימות כאילו צה"ל אימץ אג'נדה פמיניסטית-ליברלית-רדיקלית על חשבון מבצעיות.
צה"ל ממוקד בתכליתו: ביטחון לאזרחי ישראל. צה"ל פועל ברגישות ובהתחשבות בצרכי חיילים דתיים. לעתים, כמו בכל גוף גדול, נעשות שגיאות, אך הן מתוקנות מתוך הידברות ואמון. אני בוטח בצה"ל, במפקדיו וברמטכ"ל ואני מכל וכל קריאה מכל סוג לסרב להתגייס.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו):
צה"ל אינו צבא פמיניסט או שוביניסט. כל שיקולים הם מבצעיים בלבד. אני קורא לרב שמואל אליהו ולרב שלמה אבינר לחזור בהם מדבריהם החשוכים, להימנע בעתיד מהתבטאויות דומות ולהפסיק לפגוע בעוצמתו של צה"ל ובלגיטימיות שלו.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו):
מזמין את בצלאל סמוטריץ' ללמוד על לידיה ליטבק, טייסת יהודיה, גיבורת בריה"מ,שהפילה 12 מטוסים נאציים במלחה"ע ה 2 ועל אלפי לוחמות במחתרות ובצה"ל שחירפו נפשן בהגנה על מדינת ישראל ועל החופש שאתה חי בו ולהתנצל בפניהן. אין להדרת נשים חלק ביהדות והיא משקפת קיצוניות ובורות מסוכנות.

ח"כ מרב בן ארי (כולנו):
מצד אחד סמוטריץ' מסביר לנו היום במליאה כמה נשים וגברים שונים ושזה הטבע ולכן בעצם אף פעם לא נהיה שווים, מצד שני הוא נלחם כארי לביטול חזקת הגיל הרך כי בעצם ההורים כן שווים לפחות כשמדובר בגידול ילדיהם. לא יודעת, לא נשמע לי אמין במיוחד כל הסיפור.

ח"כ רועי פולקמן (כולנו):
בצלאל סמוטריץ׳ נאם היום במליאה על כך שנשים הן נשים וגברים הם גברים ויש תפקידים שמתאימים לנשים וכאלו שלא וזו דרך הטבע. רק שבוראט אמר את זה לפניו. זה הזוי באותה מידה. ב 2018 אין תפקיד שאשה לא יכולה למלא ולא תשנה את זה שום אמירה דתית ושמרנית. מצדיע לך סא״ל טולי לרגל מינוייך למפקדת הטייסת הראשונה בתולדות מדינת ישראל!

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני):
אם זה נשמע כמו סרבן, קורא לסירוב פקודה כמו סרבן, מסית נגד חיילות כמו סרבן, אז כנראה שזה סמוטריץ’. בצלצל, אתה זוכר מי זו חנה סנש? חביבה רייך, מצלצל מוכר? ומה עם יעל רום, הטייסת הראשונה בצה"ל, זו שהשתתפה במבצע קדש, אותה אתה זוכר? כשסמוטריץ’ אומר שהוא פוחד שחיילים ״יתקלקלו״ בגלל הנוכחות של חיילות הוא בעצם אומר שהמפגש עם נשים הוא משחית. תובנה כזו, אם תקנה לה אחיזה בחברה הישראלית, תביא לסופה של החתירה לשוויון. כשאנחנו מדברות על ניפוץ תקרת הזכוכית, סמוטריץ’ בכלל רוצה לחזק אותה בבטון משוריין. סמוטריץ’, לא רק שאתה מפיץ את הרעל המיזוגני שלך, אתה מצדיק באמצעותו סירוב פקודה וסרבנות גיוס – מקומך בבית הדין ולא על בימת הכנסת.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד):
בלי בושה – הרב אליהו קרא הבוקר ברדיו לפטר את הרמטכ"ל. הרב אבינר קבע שגברים לא צריכים להתגייס היכן שיש נשים ביחידה, וח"כ סמוטריץ' יצא במתקפה מבישה נגד מינוי מפקדת לטייסת. ואת מי הם תוקפים? את הרמטכ"ל שמקדיש את חייו למען ביטחון ישראל. את הנשים פורצות הדרך המשתלבות בצה"ל בתפקידים משמעותיים, תורמות לצה"ל, לחברה ולביטחון ילדינו. והם גם תוקפים אותנו, ואת כל מה שמשותף ומחבר אותנו כחברה. את האתוס המשותף של צה"ל כצבא העם, שיש בו מקום מכבד ומאפשר לכלל הקבוצות: נשים, גברים, דתיים וחילונים. מתקפת הקיצונים החרד"לים על צה"ל ומפקדיו היא חרפה שפוגעת בצה"ל ובמפקדיו, פוגעת בחוסן הלאומי, ופוגעת בד.נ.א של הציונות הדתית המושתתת על ערכי ההשתלבות והחיים המשותפים. והמתקפה הבוקר היא רק חלק ממאבק כולל של פלג קיצוני שלא מקבל את העובדה שהזמנים השתנו. אך הרכבת הזו כבר יצאה מזמן, וזו שירת הברבור של פלג קיצוני שמסרב להכיר בכך ששילוב נשים בצה"ל ובחברה זאת עובדה מוגמרת. מברכת את ט', הטייסת הראשונה שהתמנתה למפקדת טייסת תעופה והראשונה לקבל דרגת סגן אלוף, ומחזקת את רא"ל אייזנקוט, רמטכ"ל מקצועי ומסור, שלמרות המורכבויות- פועל ברגישות ובאחריות לשמור על מעמדו של צה"ל כצבא העם, שיש בו מקום לכולם והוא מעל לכל מחלוקת.

יושב-ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני)

דבריו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' כנגד מינויה של מפקדת הטייסת ט' הם הבל הבלים.
לכל מי שיבקר במוזיאון המקסים בגן הלאומי במצדה, אני ממליץ לראות שם חלקי טליתות שנשות הקהילה עטו בעת תפילתן. הפרק הזה נעלם מהזיכרון הלאומי. אז כדאי שנזכיר כמה עובדות: ההיסטוריה הלאומית שלנו, עוד מן התנ"ך עוצבה על ידי נשים דגולות ולוחמות שהשתלבו "בתפקידי גברים" – החל מארבע האימהות בספר בראשית, עובר דרך דבורה הנביאה אשר תפקדה גם כנביאה וגם כשופטת ששפטה את ישראל והובילה את שבטי ישראל, עד כדי חיזוק ההכרה בייחוד הדתי והזיקה הלאומית המאחדת אותם בקרב השבטים המפוררים. הייתה זו חולדה הנביאה בימי המלך יאשיהו שניבאה נבואת זעם כיוון שהעם חטא ויעל אשת חבר הקיני בספר שופטים שהרגה את סיסרא במלחמה שעשו עמו דבורה הנביאה וברק בן אבינעם.
בימיה המודרניים של המורשת היהודית הייתה זו שרה אהרונסון, גיבורת ניל"י, שסייעה לבריטים במלחה"ע ה-1 במטרה לקדם את הקמתה של ריבונות יהודית עצמאית בארץ ישראל. הייתה זו חנה סנש שהתגייסה לצבא הבריטי במלחה"ע ה-2 וצנחה מעבר לקווי האויב הנאצי וקיפחה את חייה. היו אלה לוחמות הפלמ"ח, האצ"ל והלח"י. היו אלה הלוחמות בגוש עציון ובקיבוץ גשר ובנקודות רבות ברחבי הארץ בקרבות תש"ח. הייתה זו לוחמת קרקל שהסתערה לבדה וחיסלה מחבל בגבול מצרים וקיבלה על כך צל"ש. הייתה זו סגן יעל רום ז"ל הטייסת הראשונה בחיל האוויר עוד בשנות החמישים, הייתה זו סגן תמר אריאל, בת משואות יצחק (יישוב על שם סבי הרב הרצוג זצ"ל) שקיפדה את חייה בהימליה והייתה זו רב סמל קרן טנדלר ז"ל, מכונאית מסוקי יסעור, שנפלה בעת פעילות מבצעית במלחמת לבנון השנייה. ועוד ועוד ועוד.
צה"ל ינצח רק בעזרת אותם נשים וגברים חזקות וחזקים בעלי מוטיבציה וערכים לאומיים שיובילו את הצבא במערכה הבאה.

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני):
החלקים החשוכים של הציונות הדתית מכים שוב, והם עושים זאת כי הם מבינים שהחברה הישראלית והמציאות הישראלית מתרחקת מהם. אנו אומרות לסמוטריץ׳, ולרבנים שמואל אליהו ושלמה אבינר שאנו מתגאות ומתגאים בנשים שמשרתות בצה"ל. המציאות ממנה הם מנותקים מוכיחה כי מקומן של נשים בכל מקום: בחברה, בצבא, ובפוליטיקה. נשות ישראל שואבות את השראתן מאימותינו התנ״כיות, וגם ממיכל הגיבורה, מדבורה הנביאה ומאחרות. הרבנים השוביניסטים כנראה שכחו אותן. אנחנו נזכיר להן.

ח"כ אורלי לוי אבוקסיס (סיעת יחיד):
אולי ראוי להזכיר את סיפור דבורה הנביאה שהייתה שופטת מצביאה וכן גם משוררת. אומץ ליבה בלט אל מול הססנותו של ברק בן אבינועם המצביא הגדול שהתנה את יציאתו לקרב בהצטרפותה הפיזית של דבורה. רק תחת שלטונה נאמר ״והארץ שקטה ארבעים שנה״.