הצעת החוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין) (תיקון – הגבלת שימוש בכרטיסי אשראי לסרבני גט) של ח"כ בצלאל סמוטריץ' עברה בקריאה טרומית ברוב של 50 תומכים וללא מתנגדים.

היום, רביעי 24.10.2018 עברה בקריאה טרומית במליאת הכנסת הצעת החוק  בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין) (תיקון – הגבלת שימוש בכרטיסי אשראי לסרבני גט), התשע"ח-  2018 של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ברוב של 50 תומכים וללא מתנגדים.

הצעת החוק להוסיף לרשימת הסנקציות שעומדות לרשות הדיינים, גם אפשרות להגביל את סרבן הגט מלהנפיק או לעשות שימוש בכרטיס אשראי, במטרה לשכנעו לתת גט ולהתיר את אשתו מעגינותה.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "הגם שאנחנו מתווכחים כאן לא מעט בבית הזה על שאלת המונופול או השליטה של הרבנות ושל ההלכה האורתודוקסית בשאלת נישואין וגירושין – דעתי בעניין ידועה, דעות אחרות גם כן מוכרות – נדמה לי שכולנו צריכים להסכים שבתוך המסגרת ההלכתית הקיימת צריך להפוך כל אבן ולעשות כל מאמץ כדי למנוע שימוש לרעה מצד בני זוג האחד כנגד השני במסגרת סכסוכי גירושין בהלכה, ולהיאבק כמה שרק אפשר בתופעה הקשה של סרבנות גט, שנמצאת כידוע בשני הצדדים – סרבני גט, סרבניות גט. חוק בתי הדין הרבניים (קיום פסקי דין של גירושין), שחוקק בשנת 1995, העניק לבתי הדין הרבניים כלים שונים שנועדו להפעיל לחצים וסנקציות על הצד הסרבן, כמובן אחרי שניתן פסק דין שמחייב גירושין, במטרה ללחוץ עליו לחזור בו מסרבנותו ולשחרר את הצד השני מעגינותו.  אחת הסנקציות שהמחוקק נתן בשעתו הייתה מניעת האפשרות להשתמש בפנקסי צ'קים, הגדרת אותו אדם כמוגבל בחשבונו. אנחנו כמובן יודעים שהיום הרבה מאוד מהשימוש באמצעי התשלום עברו לכיוון של כרטיסי אשראי, אנשים פחות משתמשים בצ'קים, ואנחנו מבקשים בהצעת החוק הזו להוסיף גם את הסנקציה הזאת של מניעת היכולת להשתמש באמצעי תשלום של כרטיס אשראי – שוב, מתוך מגמה לנסות ולהפעיל כמה שיותר לחץ וסנקציות כמובן במסגרת ההלכתית, על-פי שיקול דעתו של בית הדין באופן שאנחנו לא נקבל אחר כך חלילה גט מעושה שאיננו תקף מבחינה הלכתית. הצעת החוק הזו גובשה לבקשתם של בתי הדין וכמובן בתמיכתם של שני הרבנים הראשיים לישראל. אני שמח שגם הממשלה תומכת בהצעת החוק הזו, אני מקווה שנעביר אותה בהליך חקיקה מהיר. אני רק רוצה באמת לנצל את ההזדמנות הזו לומר מילה טובה לבתי הדין הרבניים, שאוהבים ככה לחבוט בהם הרבה. ומהדיאלוג שיש לי איתם לא מעט בתקופה האחרונה – גם סביב החוק הזה וגם סביב סוגיות אחרותאני באמת חושב שבתי הדין היום נמצאים בתודעה טובה, בעיניי אפילו מדהימה, ועושים כל מאמץ היום כדי להביא לסיומם של מקרים קשים וטרגיים לשני הצדדים, בתי הדין, עושים עבודה גדולה ועבודת קודש".

שר התחבורה ח"כ ישראל כץ (הליכוד) בשמו של ממלא מקום שר הדתות אריה דרעי: "הצעת החוק המונחת לפנינו מבקשת להוסיף לרשימת הסנקציות שעומדות לרשות הדיינים גם אפשרות להגביל את סרבן הגט מלהנפיק או לעשות שימוש בכרטיס אשראי, במטרה לשכנעו לתת גט ולהתיר את אשתו מעגינותה. מטרת ההצעה היא ליצור עוד מגבלה במסגרת ההגבלות המוטלות על סרבני גט. כיום לא ניתן כמעט לקיים אורח חיים נורמלי בלעדי כרטיס אשראי, ושלילת זכות זו הינה צעד מתבקש. חשוב לומר כי בתי הדין הרבני עושים הכול על מנת להביא מזור למי שמסורב גט, גברים ונשים כאחד. יש לא מעט גברים המסורבים גט על-ידי נשותיהם ובין השנים 2012-2017 כמעט מחצית מתיקי הסרבנות היו של גברים בידי הנשים, וגם כלפי נשים אלו מופעלות סנקציות שונות על-ידי בתי הדין, לרבות מאסר, והנתונים מוכיחים כי עצם האיום בסנקציות מפחית את הצורך בשימוש בהן ובכך מקטין את בעיית הסרבנות. לכן, רבותיי וגבירותיי חברי הכנסת וחברות הכנסת, הממשלה תומכת בהצעת חוק זו, ואני גם יודע שסביב נושא זה יש הסכמה מוחלטת מכל סיעות הבית ולכן אני קורא לכם להצביע בעד".

ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני): "יש סרבנות גט משני הצדדים, יש סרבני גט ויש סרבניות גט. למה הדבר דומה? יש הסתה משני הצדדים, יש הסתה מימין ויש הסתה משמאל. אז התשובה היא לא. סרבניות גט זה מה שנקרא אדם נשך כלב. זה דבר נדיר מאוד, אם בכלל. אני חייבת להגיד שאחת הנשים האחרונות שהוכרזה על-ידי בית הדין סרבנית גט פנתה אליי וסיפרה לי את סיפורה האישי, וסרבנית גט היא לא. אנחנו מדברות באופן כללי על המשך האלימות של גברים אלימים כלפי נשים באמצעות של סירוב גט כשהאישה כבר אוזרת כוחות ומחליטה ללכת. עכשיו, חבריי וחברותיי, בואו נדבר על האמצעים שיש בידי בית הדין הרבני להעניש את סרבן הגט עד שיאמר "רוצה אני". אז בואו נדבר על זה שלבית הדין יש אמצעים הלכתיים לא לעשות את הדבר הזה – לאפשר לגבר, לבעל, לשלול את החופש והחירות וזכויות הכי בסיסיות של האישה, ולא לפגוע בזכויות שלו – לא לפגוע בחירות שלו ולא לפגוע ביכולת שלו להשתמש בצ'קים או בכרטיס אשראי ופשוט, נניח, לבטל את הנישואים או להפקיע את הקידושין. וללמדכם עד כמה הדבר הזה אפשרי, ממש לא מזמן אישה שהיתה עגונה במשך 20 שנה, כשמתוכן 17 שנה בעלה יושב בכלא ולא נותן לה גט, הלכה בצר לה, כשהתייאשה מבתי הדין הרבניים שלנו, לבית דין פרטי, אורתודוכסי לא פחות מבתי הדין החרדים אורתודוכסיים שלנו, והוא באמת ביטלאת הנישואים. ואז הלכה האישה הזאת, ש-20 שנה היתה בכלא העגינות שלה, וביקשה מבית הדין הרבני לשחרר את מי שהוא כבר לא סרבן גט כי בעצם הוא כבר לא נשוי לה, לשחרר אותו מהכלא. מבחינת בית הדין, הוא המשיך להחזיק בכלא את האיש הזה, שהוא כבר בכלל מבחינה הלכתית לא נשוי לאישה הזאת, שהוא עיגן אותה במשך 20 שנה. הפטנט הזה שלכם, להמשיך להחזיק את עליונות הבעל על האישה, את עליונות בתי הדין שבהם יש רק דיינים גברים ואין נשים בכלל, על שאר מותר היהודיות והיהודים בישראל ואת מותר האורתודוכסיה בתור בעלת הבית המונופוליסטית היחידה על מוסד הנישואים, גורם להפרה של זכויות אדם לנשים ולגברים. הבית הזה, אסור שייתן לזה יד. את המונופול הזה צריך לבטל לאלתר".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הגיב לדבריה ואמר: "המסגרת האורתודוכסית היא כדי לשמור על עצמנו כעם אחד. וזה ההבדל – את יודעת מה – ביני לבינך: לך אין טיפת אחריות לשמר את העם הזה כעם אחד, מאוחד. לך אין טיפת אחריות שהילדים שלי יוכלו להתחתן עם הילדים שלך או עם הנכדים שלך, אם יהיו כאלה, בעזרת השם. זה לא מעניין אותך. אני כן רוצה; אני רוצה שהילדים והנכדים שלי יוכלו להתחתן עם הילדים והנכדים שלך, אם יהיו לך, או עם אחרים בלי לנהל ספרי יוחסין, בלי שנהפוך כאן לכמה עמים ולכמה קבוצות שלא מתחתנות אחת עם השניה, כן. לכן זה מחייב על כולנו לקבל מסגרת של גיורים ונישואים וגירושים על פי ההלכה האורתודוכסית. קיבלנו על עצמנו את זה, זה מצב טוב, הוא צריך להישאר. זה חלק מהיכולת שלנו להישאר כאן עם אחד מאוחד. באמת, מרב, זה לא מחיר כזה גדול. הניסיון, אגב – ובזה אני אסיים בחצי הדקה האחרונה – יש כל כך הרבה צביעות בניסיון לייחס את סכסוכי הגירושים ואת הבעיות בתהליכי גירושים לשאלת הגט. מה, בעולם, במקומות אחרים שבהם אין צורך בגט, אין סכסוכי גירושין? בתי המשפט למשפחה לא מלאים בסכסוכי גירושים?".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) נשא דברים ואמר: "הדבר היחיד שיש בתורה הקדושה זה שככה יתגרשו במדינת ישראל? שאנשים יוכלו להתעלל – גברים ונשים – בבני הזוג שלהם, כדי שאתה תצטרך לעשות בכנסת ישראל חוק שמונע מהם שימוש בכרטיסי אשראי? אני מציע שבמקום לעשות כל פעם חוקים עצובים, שאולי לא יביאו סרבן או סרבנית אחת אפילו לחזור בהם, להזכיר לאותם בתי דין שיש גם 'ואהבת לרעך כמוך',  ויש גם שאסור להשפיל. אני מציע שבמקרה כזה,  אתה – לא תשרת מערכת שמקובעת. אני מציע שאם כבר אתה עושה חוק, במקרה של התעללות, כאשר יש התעללות בגבר או אישה, אם בתי הדין הרבניים לא יודעים לפתור את זה תוך שנה – תופקע זכותם ויעברו לבתי דין לענייני משפחה. אתה רוצה שהילדים שלך יתחתנו עם הילדים של כולם? בוא נגיד את האמת – כמה ממזרים לא ידועים בגלל הכפייה הזאת של נישואים כאלה וגירושים כאלה יש? אתה יודע – אלפים, אלפים, בגלל שהמערכת הזאת מקובעת ולא חיה את החברה הישראלית, את האתגרים האמיתיים של היהדות במדינת ישראל. אני הצבעתי בעד, אבל אתה יודע שמהחוק הזה של כרטיסי אשראי בעיני, זאת בושה ליהדות שנזקקת לבטל כרטיס אשראי כדי לכפות גט".

שינוי גודל גופנים