אוסף תגובות של חברי וחברות כנסת ממאורעות הבוקר [יום שישי ר"ח סיוון] בתפילתן החודשית של נשות הכותל

ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) –
"'נשות הכותל' הם קבוצה פרובקטיבית של גורמים המבקשים לייצר מחלוקת ושנאה בציבור הישראלי על חשבון נושאים שבקונצנזוס הישראלי כגון הכותל.
הארגונים הרפורמים והנשים הפרובוקטיביות מבזים את מסורת ישראל, את הכותל ,ירושלים ואת משאת נפשם של מיליוני יהודים- חילונים ודתיים לחיות יחד תוך שמירה על ערכי המורשת והלאום."

ח"כ דוד צור (התנועה) –
"חברים, בואו לא נתבלבל.המהומות של הבוקר בכותל הן תחילתן של מחאות מתוכננות כנגד כל שינוי אפשרי ,בנושאי דת-ומדינה. הסוגיות של דת ומדינה שהיינו אדישים אליהם לאורך שנים בנושאי הנישואין וגירושין, קשיי הגיור,והגדרות על זהותנו היהודית ועוד׳ הרחיקו את העם היהודי בתפוצות"

ח"כ משה פייגלין (ליכוד) –
"מדוע אני תומך בזכותן של נשות הכותל להתפלל שם, למרות שברור לי שמדובר בפרובוקציה ולא בהגשמת אמונתן הדתית?
הוויכוח בין החרדים לנשות הכותל אינו ויכוח דתי. אין מניעה הלכתית לשימוש בטליתות ותפילין על ידי נשים. הויכוח הוא ויכוח הגמוניאלי. לאיזה זרם תינתן ההגמוניה במקום. שכן הכותל אינו בית כנסת – והאמת היא שגם אינו מקום קדוש (במובן ההלכתי). זהו אתר לאומי בעל סנטימנטים אמוניים חזקים"

ח"כ דוד צור –

"חברים, בואו לא נתבלבל.המהומות של הבוקר בכותל הן תחילתן של מחאות מתוכננות כנגד כל שינוי אפשרי ,בנושאי דת-ומדינה.
תוצר של אזלת היד של הממשלות משנים , שלא להסדיר מקום כפשרה מחשש לאיומי האלימות או סתם מחידלון.הסוגיות של דת ומדינה שהיינו אדישים אליהם לאורך שנים בנושאי הנישואין וגירושין, קשיי הגיור,והגדרות על זהותנו היהודית ועוד׳. הרחיקו את העם היהודי בתפוצות שמספרו כמספר היהודים בארץ..מישראל.צריך להיות קשובים לאחינו בתפוצות .ולא להתייחס לכך כקומץ של נשים שרוצות להתעטף בטלית..הן לא הסיפור!הסיפור הוא אם נוכל להיות מדינה וחברה פלורליסטית שמכבדת את המסורת ומנהגי כל זרמיה.
לצערינו אנחנו רחוקים משם עדיין! אך לא נרים ידיים.
שבת שלום"

לדברים בעמוד הפייסבוק של ח"כ דוד צור

ח"כ יוני שטבון –

"'נשות הכותל' הם קבוצה פרובקטיבית של גורמים המבקשים לייצר מחלוקת ושנאה בציבור הישראלי על חשבון נושאים שבקונצנזוס הישראלי כגון הכותל.
הארגונים הרפורמים והנשים הפרובטיביות מבזים את מסורת ישראל, את הכותל ,ירושלים ואת משאת נפשם של מיליוני יהודים- חילונים ודתיים לחיות יחד תוך שמירה על ערכי המורשת והלאום.
אני קורא לחבריי, חברי הכנסת מכל סיעות הבית להוקיע את אלו המבקשים והמבקשות דווקא בתקופה הזו ללבות אש של שנאה"

לדברים בעמוד הפייסבוק של ח"כ יוני שטבון

ח"כ מירי רגב –

"אני עם רב הכותל שמואל רבינוביץ ברחבת הכותל בתפילת ראש חודש. הרוחות סוערות והמראות קשים, כוחות משטרה גדולים נמצאים במקום. המראה הזה היה נמנע מאיתנו לו מדינת ישראל לא הייתה נרדמת בשמירה . אני תומכת בהחלטת בג״צ מלפני 10 שנים שקבע כי כל אחד יוכל להתפלל על פי מנהגו ולהכשיר את קשת רובינסון לתפילה מעורבת ככה שגברים יוכלו להתפלל לבד ונשים לבד. אני מתכוונת לקיים דיון נוסף בועדת הפנים על מנת לקדם את הכשרת קשת רובינסון לתפילה מעורבת בכדי שלא נראה מראות כאלו בראש חודש הבא , ראש חודש תמוז שיבוא עלינו לטובה"

לדברים בעמוד הפייסבוק של ח"כ מירי רגב

ח"כ יואל רזבוזוב –

"אני ורבים אחרים מתמלאים תחושת זעם וכעס על הדרך האלימה בה פעלו חרדים כנגד נשים שכל שרצו היה להתפלל בכותל ובאישור ביהמ"ש.
בושה וחרפה שאותו ציבור מוסת ופרוע זרק שקיות זבל ואבנים על המתפללות. חבל שאותם "יראי שמים" לא נהגו כבספר משלי "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום", אלא פועל כאספסוף נגד אותם נשים שרצו רק לממש את זכותן לפולחן דתי.
כיו"ר הועדה האחראית על הקשר עם התפוצות, אני מוצא את עצמי לא פעם בפורומים בחו"ל נבוך ומובש, מחפש איפה להחביא את עצמי, לנוכח התנהלות נפשעת שכזו. אני מחזק את ידי הנשים, והמשטרה שהגנה עליהן, במאבקם לכך שנוכל כחברה לנהוג על פי אורחות חיינו והשקפתינו"

לדברים בעמוד הפייסבוק של ח"כ יואל רזבוזוב

ח"כ משה פייגלין –

"מדוע אני תומך בזכותן של נשות הכותל להתפלל שם, למרות שברור לי שמדובר בפרובוקציה ולא בהגשמת אמונתן הדתית.
בדיון שהתקיים בוועדת הפנים (בשיתוף עם הוועדה למעמד האישה) בנושא נשות הכותל, המתנתי לרגע נדיר של שקט בין זעקות החרדים וארגוני הנשים, ואמרתי את הדברים הבאים:
הוויכוח בין החרדים לנשות הכותל אינו ויכוח דתי. אין מניעה הלכתית לשימוש בטליתות ותפילין על ידי נשים. הויכוח הוא ויכוח הגמוניאלי. לאיזה זרם תינתן ההגמוניה במקום. שכן הכותל אינו בית כנסת – והאמת היא שגם אינו מקום קדוש (במובן ההלכתי). זהו אתר לאומי בעל סנטימנטים אמוניים חזקים כתוצאה מכך שמעבר לו נמצא המקום הקדוש באמת – הלא הוא הר הבית מקום המקדש היהודי. אל הכותל המערבי נדחקו היהודים בארבע מאות השנים האחרונות, לאחר שגורשו מנקודות תצפית אחרות מהן נהגו להתפלל לכוון ההר (ממזרח ומדרום).
אז על מה בעצם הויכוח?
הרי נשות הכותל לא ינסו להתפלל דווקא בבית כנסת שמרני, מאידך איש לא מנסה למנוע מהן לעטות טליתות בבית כנסת רפורמי – למה הן מתעקשות דווקא בכותל ואפילו לא בפינה נפרדת של אותו כותל – באזור קשת רובינסון (פשרת שרנצקי) ?
ובכן העניין הוא באמת עניין הגמוניאלי – לא דתי. הזרם המרכזי ביהדות קנה לעצמו חזקה באתר הלאומי הכל כך סנטימנטלי הזה ומבחינתו ויתור לנשות הכותל הוא ויתור על זכות ההובלה של היהדות.
כשהסבירה ח"כ זנדברג באותו דיון, שיש ביהדות הרבה זרמים, הסברתי לוועדה שזה נכון, אבל ההיסטוריה הוכיחה שמכול הזרמים – האורתודוכסיה היתה ונותרה שער הכניסה והקיום של היהדות ושאר הזרמים תמיד היו שערי היציאה ממנה. יחד עם זאת אין ספק שהאורתוכסיה צריכה להתפתח ולהתחבר אל הליך השיבה אל ציון והמציאות המודרנית.
מכל מקום – הדתיים "היו שם קודם" ונקבעו עובדות במקום. מה שעושות שם עכשיו נשות הכותל לא נובע מצורך דתי שכאמור יכול היה לבוא בקלות על סיפוקו לאורך נקודות אחרות בכותל – כולל כאלו הקרובות יותר למקום המקדש עצמו, – אלא מתוך מאבק כוחני במעטה ליברלי/פמניסטי. הן מעוררות מדנים ומלחמות אחים בשם איזו דרישה שדבר אין לה עם הרצון להתפלל במקום קדוש. האורתודוכסיה יצרה מסורת במקום ועכשיו הן נדחפות דווקא לשם, ו"תוקעות אצבע בעין" עם כללים אחרים.
זה די מגעיל – למען האמת – אבל אני בכל זאת תומך בדרישתן.
כי כאמור הכותל אינו בית כנסת של איזו קהילה נפרדת – וחבל שהפך לכזה. זהו אתר לאומי. הכוחנות החרדית במקום, שלטי ההפרדה בין גברים לנשים שפיזר רב הכותל בכל האזור (משל היינו בחצר חסידית בבני ברק) מעוררים אצלי שאט נפש. הכותל שייך לכולם וזכותו של כל אחד – מבחינתי גם מוסלמי – למצוא שם פינה שאינה מפריעה לקבוצות אחרות ולהתפלל"

לדברים בעמוד הפייסבוק של ח"כ משה פייגלין

שינוי גודל גופנים