חברי כנסת סיעות חקיקה והצבעות
תאריך: 7.11.18

הצעת חוק הפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה השבועי, של ח"כ תמר זנדברג נפלה בקריאה טרומית ברוב של 43 מתנגדים אל מול 30 תומכים. ח"כ תמר זנדברג:"הציבור הרחב תומך בתחבורה ציבורית בשבת


היום, רביעי 07.11.2018 נפלה בקריאה טרומית הצעת החוק חוק הפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה השבועי, התשע"ה-2015 של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ברוב של 43 מתנגדים אל מול 30 תומכים.

יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג: "תחבורה ציבורית בשבת, הציבור לא תומך בזה סתם כאיזה אופנה, כאיזה טרנד חולף. הציבור הרחב, כולל המצביעים שלכם, חברות וחברים, ממפלגות הקואליציה, ממפלגות הימין, תומך בתחבורה ציבורית בשבת בגלל שהוא רוצה לנסוע ואין לו אוטו. זאת הסיבה הפשוטה. עכשיו, אני יכולה לתאר כאן את כל התועלות של תחבורה ציבורית בשבת, ויש להן. אני כמובן אתחיל מהתועלת הכלכלית. לכלמעלה מ-50% ממשקי הבית בישראל אין רכב פרטי בבעלותם. לא כולם שומרים שבת. איך הם אמורים לנסוע? אולי השרה לנדבר, בנט או גלעד ארדן יסבירו להם. אני לא מדברת על זיהום האוויר והתועלות האדירות באמת בתחום הסביבתי והחברתי.  אני רוצה להקדיש דקה לדבר על הצלת חיים. יש לי סקופ משמעותי. תקשיבו לזה, סקופ מרעיש: אם התחבורה הציבורית תופעל בשבת, אין חובה לעלות על האוטובוס. מי ששומר שבת יוכל להמשיך לשמור שבת. זה לא בכפיה. לא יובילו דתיים לאוטובוסים וינהירו אותם לשם תוך חילול שבת המוני. זה לא יקרה. אבל מצד שני, מי שלא שומר שבת, ושמירת שבת היא לא חובה במדינת ישראל, הוא היום תקוע בעוצר, בכפיה, ולא יכול לזוז. עכשיו, יש לי עוד חידוש לחדש לכם: לשר התחבורה, נכון להיום, יש סמכות להפעיל את התחבורה הציבורית בשבת. יש לו סמכות שקבועה לו בחוק. לכן, במידה רבה מאוד, הצעת החוק הזו שאני מציגה בפניכם היום היא מיותרת. השר יכול לפי שיקול דעתו, לפי סעיף בפקודת התעבורה, להפעיל את התחבורה הציבורית בשבת ואנחנו גם עתרנו לבית המשפט על זה, ואנחנו עדין בהליך משפטי שמתנהל כדי לחייב אותו לעשות את זה או לפחות להסביר למה הוא נמנע מלהשתמש בסמכות הזאת. אבל הצעת החוק הזו באה להקל על השר ולהפוך את נטל ההוכחה. לקבוע שבמקום שהפעלת התחבורה הציבורית בשבת היא אסורה והשר יכול להחריג, לקבוע שהפעלת התחבורה הציבורית בשבת תהיה מותרת והשר יכול לקבוע תקנות שלפיהן היקף התחבורה הציבורית בשבת יצומצם ויותאם לצרכים בשבת. לדעתי, אין דבר יותר צודק, נכון, טבעי, מובן מאליו מזה, והעובדה שהכנסת הזאת פעם אחר פעם מסרבת לעשות את הדבר הפשוט והמובן מאליו הזה רק מראה עד כמה חברי הכנסת, ולצערי אך ורק מהקואליציה, מנותקים מציבור המצביעים, כמו שאמרתי בהתחלה, גם שלהם. אז בואו, חברות וחברים, בעיקר מהקואליציה, תשתמשו בעובדה שוועדת השרים לחקיקה לא קבעה עמדה ותצביעו בחופש, לפי מצפונכם, בעד תחבורה ציבורית בשבת. ככה גם דרשו מכם למעלה מ-4,000 חותמות וחותמים על עצומה של ארגון "זזים" שנשלחה אליכם ביומיים האחרונים. תאמינו לי, נעשה רק טוב לכולנו. אף אחד לא יפגע מזה, אף ממשלה לא תיפול מזה. זה טוב, זה צודק, זה נכון וזה צריך לקרות, ומוטב מאוחר מאשר אף פעם לא".

 

בתגובה, שר הבינוי והשיכון ח"כ יואב גלנט (כולנו) בשם שר התחבורה ח"כ ישראל כץ (הליכוד): "יודגש כי הצעת החוק עולה בקנה אחד עם ההסדר הקבוע כיום בפקודת התעבורה ובתקנות שעל-פיהם מוסמך שר התחבורה להתקין תקנות בעניין איסור הפעלת אוטובוס ציבורי בקו שירות בימי מנוחה. הסדר זה נותן מענה אשר מחד מסמיך את שר התחבורה להתקין תקנות בעניין איסור הפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה המוגדר במדינת ישראל כיום השבת ובכך שומר על צביון מדינת ישראל כמדינה יהודית, ומאידך מאפשר לרשות המקומית להפעיל שירותי תחבורה ציבורית למקומות הכרחיים, בהם בתי חולים, ליישובים שאינם יהודיים או שהקו חיוני מבחינת ביטחון הציבור או מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית, ובכך שומר גם על צביון מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית".
 
 

תחומי עניין קשורים

ייתכן וגם זה יעניין אותך

    תנאי שימוש
    עקבו אחרינו בפייסבוק עקבו אחרינו בטוויטר הירשמו לניוזלטר צרו קשר