חברי כנסת סיעות חקיקה והצבעות
תאריך: 7.11.18

הצעת חוק הפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה השבועי של ח"כ דב חנין נפלה בקריאה טרומית ברוב של 43 מתנגדים אל מול 30 תומכים. ח"כ דב חנין:"תחבורה ציבורית בשבת זהו מהלך המתחייב מבחינה דמוקרטית


היום, רביעי 07.11.2018 נפלה בקריאה טרומית הצעת החוק חוק הפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה השבועי, התשע"ה-2015 של ח"כ דב חנין ברוב של 43 מתנגדים אל מול 30 תומכים.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "למה להעביר את הצעת החוק הזו? קודם כל, כיוון שתחבורה ציבורית גם בשבת זה מהלך נכון מבחינה חברתית. איפה ההיגיון שבו אנחנו גוזרים על אנשים להיות כבולים לבתיהם כי אין להם רכב פרטי? איפה הצדק בזה? איפה הרציונל בזה שלעשירים שיש להם רכב פרטי אנחנו מרשים ניידות כשאנחנו שוללים מאזרחים אחרים? שנית, תחבורה ציבורית בשבת ובסופי שבוע זה המהלך הנכון מבחינה סביבתית. זה חוסך זיהום אוויר. שלישית, מהלך של תחבורה ציבורית בשבת מגן על חיים, מציל חיים. מוריד את מספרן של תאונות הדרכים. רביעית, תחבורה ציבורית בשבת זה מהלך נכון מבחינה תחבורתית. הוא חוסך פקקים מיותרים, הוא מעביר אנשים לתחבורה ציבורית כאשר במצב הקיים היום, אם אנשים ממילא צריכים לקנות רכב פרטי כי אין להם פתרון אחר לסופי שבוע, הם לא יעברו לתחבורה ציבורית והם ימשיכו להישאר תקועים עם הרכב הפרטי בפקקים האין-סופיים שמאפיינים את חיינו. תחבורה ציבורית בשבת, עמיתיי חבריי הכנסת, זה גם המהלך המתחייב מבחינה דמוקרטית. כאשר אנחנו רואים את הנתונים, אנחנו רואים שבכל קבוצות הציבור הישראלי ישנה תמיכה מאסיבית של רוב גדול בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. אני רוצה לסיים בנושא הציבור הדתי ולומר לכם, חבריי הדתיים והחרדים בכנסת: הצעת החוק הזו איננה פוגעת בדתיים. קודם כל, אנחנו מציעים מנגנון מידתי מאוזן, אנחנו מאפשרים התחשבות בציבור הדתי. אנחנו לא רוצים לייצר תחבורה ציבורית בריכוזים דתיים. אין לנו שום כוונה לפגוע בציבור הדתי אבל מעבר לזה, בהיעדר תחבורה ציבורית בשבת, מה אתם חושבים אנשים עושים? עולים למכוניות שלהם, נתקעים בפקקים, זה לא חילול שבת?".

 

בתגובה, שרת הבינוי והשיכון ח"כ יואב גלנט (כולנו) בשם שר התחבורה ח"כ ישראל כץ (הליכוד): "יודגש כי הצעת החוק עולה בקנה אחד עם ההסדר הקבוע כיום בפקודת התעבורה ובתקנות שעל-פיהם מוסמך שר התחבורה להתקין תקנות בעניין איסור הפעלת אוטובוס ציבורי בקו שירות בימי מנוחה. הסדר זה נותן מענה אשר מחד מסמיך את שר התחבורה להתקין תקנות בעניין איסור הפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה המוגדר במדינת ישראל כיום השבת ובכך שומר על צביון מדינת ישראל כמדינה יהודית, ומאידך מאפשר לרשות המקומית להפעיל שירותי תחבורה ציבורית למקומות הכרחיים, בהם בתי חולים, ליישובים שאינם יהודיים או שהקו חיוני מבחינת ביטחון הציבור או מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית, ובכך שומר גם על צביון מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית".

 

ח"כ מוסי רז (מרצ): "אנחנו בשנת 2018. הדיבורים כאן על סטטוס קוו הם דיבורים בעלמא שאין להם שום דבר להתייחס עם המציאות. מאז 48' השתנו בנושאים הדתיים הרבה דברים גם לטובת הציבור הדתי וגם לרעתו. איש לא הציע כאן שנאסור על כלי רכב לנסוע בשבת. השרים, חברי הכנסת שיצביעו נגד התחבורה הציבורית בשבת יוכלו לנסוע ברכב שלהם בשבת. אבל מי שלא יכול להרשות לעצמו לנסוע ברכב אם מפאת זה שאין בבעלותו רכב – ולחצי מהמבוגרים בישראל אין בבעלותם רכב – אפילו יותר ממחצית – או שהדלק יקר לו, אז שייענשו. למה? אפשר להעניש אותם. אני לא רב. אם "אגד" מחללת שבת אתה לא יכול לנסוע בה? עובדה שמחללים שבת בחיפה, וציבור חרדי בירושלים נוסע ב"אגד" מיום הקמתה. תחשבו על אלה שלא יכולים; תחשבו על אלה שנוסעים ביום שישי בערב – החיילים שאתם גאים בהם כל כך שבאים הביתה ומסכנים את חייהם אחרי שלא ישנו כל השבוע, אחרי שאולי שתו משהו; תחשבו על פיקוח נפש דוחה שבת אם אתם לא יכולים לחשוב על אלה שאין להם".

תחומי עניין קשורים

ייתכן וגם זה יעניין אותך

    תנאי שימוש
    עקבו אחרינו בפייסבוק עקבו אחרינו בטוויטר הירשמו לניוזלטר צרו קשר