לקט התבטאויות של חברי כנסת לאחר אישורו בקריאה טרומית של חוק הפטור מגיוס בהתאם למתווה שגיבש ראש הממשלה

חוק הפטור מגיוס אושר בקריאה טרומית אחרי שוועדת השרים לחקיקה אישרה פה אחד את מתווה הפשרה של חוק הפטור מגיוס. 59 הצביעו בעד, 38 התנגדו ואיש לא נמנע. בשל העובדה שכל אחת מסיעות הקואליציה נהנתה מחופש הצבעה, שרת הקליטה והעלייה סופה לנדבר, שהגישה ערר נגד החוק, הצביעה בהתאם לעמדתה – ולפיכך לא תפוטר.

שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר (ישראל ביתנו):
"הייתי בטוחה שנעמוד על שלנו והייתי בטוחה שהחוק ששר הביטחון מתכוון להביא בקדנציה הזו יהיה חוק לכולם. ההחלטה עליו צריכה להיות שייכת למערכת הביטחון בלבד. עמדנו על שלנו ולא פירקנו ממשלת ימין. היינו בטוחים שרק חוק מקצועי צריך לקבוע מי ישרת עבור המדינה וייתן את השנים הכי טובות שלו. אני חושבת שהנטל צריך ליפול על כל אזרחי מדינת ישראל, שצריכים לתת שירות בצבא."

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו):
"היה ברור לנו לחלוטין שהעמדה שלנו היא העמדה הנכונה – וזו הסיבה שהיא גם התקבלה. כל הזמן אמרו לנו 'תרדו, תעלו', אבל אנחנו לא טיפסנו על שום עץ. מי שהתחילו את המשבר הזה היו הסיעות החרדיות עם האולטימטום, אחר כך שר האוצר כחלון שם אולטימטום, אחר כך ראש הממשלה. כל הזמן שמו אולטימטומים, אבל אנחנו לא הצבנו כזה. מה שאמרנו היה דבר אחד מאוד פשוט – שחוק הגיוס חייב לעבור דרך הביטחון וצה"ל. הם אלה שצריכים להתניע ולהוביל את התהליך הזה, ולא מועצת גדולי התורה. אמרנו שנצביע נגד החוק בכנסת, וזה מה שהיה. הייתה חשיבות גדולה מאוד להצבעה הזו כי החוק שהונח נותן פטור מלא לחרדים מכל שירות שהוא."

ח"כ משה גפני (יהדות התורה):
"אני מצטער על המשבר ואני חושב שהוא היה מיותר לחלוטין. אם היו שומעים לנו מלכתחילה, לא היה את המשבר הזה. המתווה שהושג טוב וכזה שאנחנו מסכימים לו, על אף שיש בו הרבה פשרות. אין דבר כזה שעושים חוק כזה בלי משרד הביטחון והצבא, לכן המתווה הזה הוא מתווה נכון. לא השגנו שום דבר מעבר לעובדה שהשפיות חזרה לקואליציה. בג"ץ פסק נגדנו ולא מכיר בערך של לומדי תורה, לכן עשינו את החוק בתחילת הקנדציה. אלא שבג"ץ פסל אותו ולכן צריך לעשות חוק אחר. ביקשנו את זה וקיבלנו – הולכים לחקיקה טרומית בהצעת החוק הפרטית, מערכת הביטחון תחוקק חוק ממשלתי במהלך הפגרה, וצריך למזג בין שני החוקים.  אני לא חושב שיהיה משהו דרמטי ושונה ממה שהיה בעבר. נמצא את הפתרונות ואני מקווה שהמשבר הזה לא יחזור על עצמו."

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד):
"בעוד שכולם מסביב טיפסו על העצים – ליצמן עם 'חוק גיוס בקריאה שלישית, שום דבר פחות מזה', כחלון שטען כי "אם התקציב לא עובר, אני מפרק את הממשלה" וליברמן, היחיד שחזר מחו"ל ואמר שהוא רוצה להמשיך עם הקואליציה הזו וליישב את המחלוקות היה נתניהו. את הטענה שלפיה הליכוד פועל לפי דף מסרים אוחנה פחות אהב, והשיב לפני שנטש את הריאיון: "לא קראתי, לא קיבלתי, לא שמעתי ולא תודרכתי בשום דף מסרים – אז די לבלבל את המוח לציבור."

שר הפנים אריה דרעי (ש"ס):
"אני שמח שהתיקון שהבאנו לחוק תורתו אומנותו אושר הערב ברוב גדול. כפי שאמרתי מתחילת הדרך, מדובר בהמשך ההסדר הקיים בו אנו מאפשרים לבני הישיבות לשקוד על תלמודם. צר לי שגורמים מסוימים ניסו לעשות על גביו הון פוליטי ולחולל משבר מיותר.אני מברך את שותפיי לקואליציה שגילו אחריות ברגע האמת כדי לאפשר לממשלה החברתית הטובה הזו להמשיך ולפעול למען כלל הציבור."

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה):
"צעד ראשון, אבל חשוב מאין כמותו. אני שמח לראות שהקואליציה השכילה לנהוג על פי השכל הישר; לקיים את ההתחייבות למפלגות החרדיות, ולתקן את העוול שנגרם על ידי שלטון הבג"ץ שפסל את החוק הקודם. מיד בפתיחת מושב הקיץ נדאג לסיים את הליכי החקיקה כדי שנוכל להגיע לתאריך שנקבע על ידי בג"ץ עם חוק חדש.
ראש הממשלה גילה אחריות כשעמד מול הניסיונות של ליברמן להפיל את הממשלה ולרוץ לבחירות על שנאת חרדים ולומדי התורה. בליכוד הבינו הלילה שוב, לא היו, ולא יהיו, שותפות טובות יותר מהמפלגות החרדיות. השותפות הזו תמשיך למען טובת אזרחי ישראל בכלל והמגזר החרדי בפרט עד למועד סיום הקדנציה כפי שנקבע מראש. יאיר לפיד שעמד הערב במליאה ודיבר בפאתוס על חשיבות השירות הצבאי כשמירה על העם: מסירות הנפש שלו ב'במחנה' כבר נודעה בשערים. הוא ימשיך להסית, לשסות ולשקר. ההיסטוריה של עמנו התמודדה עם צרות גדולות ממנו, אם כי מגוחכות הרבה פחות". שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי): "חשבנו שזה דבר רע מאוד למדינת ישראל ללכת לבחירות סתם, כי היה פה משבר שבעצם מבוסס על כלום. המתווה הנכון הוא כזה שגם מקובל על צה"ל, וגם מקובל על החרדים, ובניגוד למה שמספרים לנו כאלה שאומרים שצריך לגייס את כל החרדים, שיעורי הגיוס צמחו מ300 בשנה לפני עשור, ל-3,000 בשנה. אבל הצבא לא ערוך לקלוט עשרות חסידי גור עם 17 כשרויות שונות, והפרדה מגדרית בצה"ל. לכן, מה שצה"ל רוצה ומה שהממשלה רוצה זה אותו דבר. אני חושב ששירתתי בצורה קרבית לא פחות מיאיר לפיד, לגופם של הדברים שאמר הוא יודע טוב שצה"ל לא רוצה קצב רצחני של חסידי גור, חסידי בעלז, וחסידי וייזניץ, וצה"ל לא ערוך לזה, אתם רואים כבר את היקף החיכוכים שיש בצה"ל סביב סוגיות של הפרדה מגדרית. אנחנו העברנו בכנסת הקודמת חוק מאוד דומה, שלולא היה נפסל בתחילת הקדנציה הנכונה, הוא חוק טוב. שיעור המתגייסים החרדים עולה בקצב הגיוני, ותגלו שצה"ל רוצה להתעסק בהגנה על ביטחון המדינה, ולא בקליטה רבתי של רבבות חרדים.הדרך הנכונה עם החרדים היא לתת להם השכלה כמה שיותר טובה, ולאפשר להם תעסוקה כמה שיותר טובה, ולאפשר להם גיוס הדרגתי לצה"ל. כך נראה יותר ויותר חרדים משולבים בחברה מתוך רצון."

  ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד):
"על מי הם עובדים? הליכוד והבית היהודי, הם העבירו יחד איתנו את חוק השוויון בנטל. פחדנים. מקריבים את צה"ל בשביל האינטרס הפוליטי הצר שלהם. איפה כתוב בתורה שמותר לשלוח מישהו אחר לההרג בשבילך? וממתי ללמוד תורה סותר מלשרת את המולדת ולהגן על המולדת? הקואליציה הזו צריכה להתבייש." ח"כ עליזה לביא (יש עתיד): "כשלא נכנעים לסחטנות ולאיומי המפלגות החרדיות – מגלים שאין מאחוריהם כלום. ההנהגה החרדית ממש יצאה מגדרה לפתור משבר שאת ראשיתו היא עצמה הציתה, ולפתע גילתה שכלל אינו בשליטתה. מוטב לזכור זאת גם בעתיד, אל מול דרישות מופרכות שעוד יבואו: עמידה על עקרונות מוכיחה את עצמה, כניעה מזמינה עוד סחטנות. עדיין- אחרי הסחרור שסחבו אותנו השחקנים בהצגה בימים האחרונים, נותרנו עם חוק השתמטות מצה"ל, שצפוי להיות מאושר כעת בקריאה טרומית. זה מסר שמדכא מאוד להביא הביתה לבני שמשרת כקצין, לבתי שלקראת גיוס, ולכלל חיילות וחיילי צה"ל. שלא לדבר על פשיטת הרגל הערכית (לא רק שאין אפילו מראית עין של שויון, אלא שאי השוויון בין דם לדם יעוגן כעת בחוק רשמי), ועל הפארסה המשפטית שעוד לפנינו (שרת המשפטים הודתה אמש בקולה שהחוק שהעבירה בוועדת השרים הוא לא חוקתי). ותאמינו או לא- זה עוד הנוסח המרוכך, אחרי שהפוליטקאים החרדים נבהלו מגודל הלהבות. זחיחות ויוהרה הם שהביאו להתנהלות המזלזלת הזו של השלטון כלפי אזרחיו, והם שיביאו להפלתו של אותו שלטון בידי אזרחיו." ח"כ עפר שלח (יש עתיד): כמה רעש עושה הקואליציה הזאת, ובאיזה שקט היא מתקפלת. מאיימים בקולי קולות, ואחר כך בורחים מבחירות, נכנעים לחרדים, עושים עוד סיבוב על הקרוסלה המשוגעת של ראש הממשלה הזה, שלא יוותר על גרם אחד של טרלול בדרכו לכתב האישום. כמה רעש היה פה, ובסופו רק דממה דקה של פחדנים. ח"כ איציק שמולי (יש עתיד): ״פשרת בן צור״ עליה סיכמו ביבי וליצמן היא לא פשרה אלא כתב כניעה מביש, לא חוקתי ולא שוויוני שמוכר את ציבור המשרתים ופוגע בצה״ל. כל מי שרוצה- משוחרר על המקום. ביבי, בנט ושקד ויתרו על הממלכתיות בשביל כסא בממשלה עד הקיץ, קורא לליברמן ולכחלון להפגין סטנדרטים גבוהים יותר ולא להיכנע לסחטנות.‬ גם מצד החרדים הצביעות חוגגת- איך מתווה שנחשב חילול השם בבוקר, הופך לרצונו המפורש בלילה. שוויון בנטל הוא ערך יסודי ומקודש וחובתנו להיאבק עליו." שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי): "אף אחד לא חשב שנכון ללכת עכשיו לבחירות על כלום ושום דבר." ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "אנחנו שמחים שתהיה חקיקה מתואמת גם עם מערכת הביטחון, לא הייתה שום חקיקה שלא הייתה מתואמת עם משרד הביטחון. הפוך יותר הדאיג אותנו שמשרד הביטחון יחוקק חוקים, מבלי שזה יישלב אותנו. הבקשה שלנו הייתה שזה ייעבור כי ידענו שבלי הבטחה ממוקדת על החוק הזה, אחרי התקציב זה לא יעבור, אז היום כשיש הבטחה, היום ההבטחה הזאת נעשית, והחקיקה הזאת תימשך כפי שסוכם, לאחר מושב הקיץ. לנו מאוד היה חשוב שהחוק הזה יעבור, והחוק הזה גם לאחר הסכמה אנחנו יכולים להביא אותו, כי הוא הונח רק בגלל שהייתה פסיקה של בג"ץ. גם חוק המרכולים, לא הגיע כי אנחנו רוצים לשמור על שמירת שבת בישראל, אלא בגלל פסיקה של בג"ץ על המרכולים בת"א, שבאה לנגוס בשבת. לא הייתה מלחמה, ולא באנו לריב עם השומר. כשזה מגיע לצרכים מפלגתיים."