השר ארדן על מדיניות המשטרה בנושא אכיפה נגד רכבים החונים בשבת: "אין איסור על אכיפה, אבל אין אכיפה"

ביום רביעי ה-31.1.2018 השיב השר לביטחון פנים, עניינים אסטרטגיים והסברה, ח"כ גלעד ארדן (הליכוד) לשאילתא של ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) בנושא מקרה בשכונת רמת שלמה בירושלים, משבת שעברה, שבה המשטרה אכפה איסורי חנייה של רכבים חונים בשבת.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): שבת אחת קודם – קנסה המשטרה כלי רכב חונים ברמת שלמה בשכונת רמת שלמה בירושלים, שבה אין כניסה לתנועת כלי רכב בשבתות ואין אכיפה כלפי כלי רכב העוברים בשכונה ומסכנים הולכי רגל. רצוני לשאול: מדוע יש אכיפה כלפי כלי רכב חונים ואין אכיפה כלפי כלי רכב הנוסעים בניגוד לחוק? השר לביטחון פנים, עניניים אסטרטגיים והסברה, ח"כ גלעד ארדן (הליכוד): זה לא נכון שאין אכיפה כלפי כלי רכב נוסעים; לא רק שיש אכיפה, אלא ב-2017 האכיפה הזו גדלה בעשרות אחוזים לעומת העבר בעקבות תהליך ההתעצמות שאני יזמתי לטובת אגף התנועה, וחשיבותו, ובכלל – האכיפה של דיני התנועה כנגד עברייני תנועה. בקשר לחלק הראשון, אני חייב לומר שבאופן עקרוני, אם שואלים אותי כסדר עדיפויות, אני לא חושב שבסדר העדיפויות של המשטרה היא צריכה לאכוף דוחות חנייה, בטח לא בשכונות שבהן אין נסיעת כלי רכב במהלך השבת, כיוון שהרוב המכריע של התושבים הם שומרי תורה ומצוות, ושומרים את השבת. אז אני באמת לא חושב שבסדר העדיפויות שלה זה דבר נכון.

ככלל, אין איסור על אכיפה, אבל אין אכיפה – כראש עיריית בני ברק לשעבר אתה בטח יודע את זה, בעצם. אין אכיפה כזו במהלך סופי-השבוע. במקרה הספציפי שאתה שואל עליו ומזכיר, אני עשיתי בירור מעמיק עם המשטרה. לצערי, אני לא יכול למסור את כל הפרטים. הסיבה שבגינה היו שם שוטרים זה לא למטרת אכיפת דיני תנועה.
אני לא יכול להרחיב מעבר לזה, אבל זה היה כדי למנוע פשיעה מסוג אחר, לטובת ההגנה על תושבי השכונה. במהלך הפעילות האחרת, שלא קשורה לאכיפת חנייה, השוטרים פשוט נתקלו בכך שכלי רכב חסמו חלק ממסלולי נסיעה. כידוע, צירי נסיעה חייבים להישמר פתוחים למצבי חירום – אמבולנסים, כיבוי אש וכו' – ולכן, בגלל הסיבה הזו ניתנו שם דוחות תנועה. זו לא תופעה חדשה, זו לא מדיניות חדשה, זה היה חריג וזה היה בגלל ההימצאות של השוטרים שם בגלל נסיבות אחרות.
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אני מודה לך, אדוני השר, על התשובה. אני באמת לא מכיר את התופעה הזאת, למשל, בבני ברק אני לא זוכר שהיו לנו דברים מהסוג הזה, ולכן נורא התפלאתי שזה קרה. ברור שאם המשטרה צריכה להיות שם בנושאים של שלום הציבור, היא צריכה להיות, אבל צריכה להינתן באמת הנחיה גם אם יש משהו שיכול להיות עבירת תנועה במקום שהוא כביש; ברור שאם זו חסימה מוחלטת של ציר – הרי אמבולנסים צריכים לעבור, משטרה צריכה לעבור וכו', על זה אני לא מדבר. אבל אם יש להם פעילות אחרת, שיעשו את הפעילות שצריך, ויטפלו אם יש משהו שהוא באמת רק בסכנת חיים.אני אשמח שבאמת ההנחיות יהיו לגבי אותם רכבים שעוברים דרך השכונה הזאת לשכונת שועפאט וממנה, שנכנסים לשכונה בניגוד לחוק, בניגוד לתמרור שאוסר כניסה בשבת, ודווקא בעניין הזה אכיפה תהיה ברוכה.