חברי כנסת סיעות חקיקה והצבעות
תאריך: 9.8.17

ח"כ דב חנין על הפעלת תחבורה ציבורית: "אנחנו צריכים לחתור לכיוון של שבת ישראלית, הסטטוס-קוו כבר לא תקף"

בתאריך ה-9.8.2017 קיימה וועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) דיון בנושא הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, בדיון נכחו מספר ח"כים, וכן נציגים רבים של ארגוני חברה אזרחית הפעילים בתחום.
להלן לקט התבטאויות:
ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת):

עשיתי בדיקה ואני אומר בזהירות הנושא הזה כמעט שאיננו נידון בוועדה ובמליאת הכנסת. אין דיון מעמיק ורציני, בשאלה שרמת החשיבות הציבורית שלה היא עצומה, רמת העניין הציבורי הוא מאוד גובהה, ויש לה הרבה משמעויות גם עבור מצב התחבורה הציבורית בכלל. הגישה שלי לנושא היא מאוד ברורה, אני לא מוכן להפוך את יום השבת ליום חול. זה לא אומר שאנחנו לא צריכים לתת פתרונות לאנשים שרוצים לנוע ממקום למקום בשבת, הסוגייה הזאת אסור לנהל אותה כסוגייה של מריבה בין דתיים לחילונים, כאשר אנחנו חושבים על סוגייה של קידום תחב"צ בשבת ובחגים, אנחנו לא מתכוונים לפגוע בחרדים ובדתיים. אולי אפילו ההפך, זה יכול להביא לצמצום חילול השבת בכניסה לחופים ולקניונים. אנחנו צריכים לחתור לכיוון של שבת ישראלית,, הסטטוס-קוו כבר לא תקף, יום השבת הפך ליום של קניות בלי הפסקה. אנחנו קובעים הסדר שבו אנשים עשירים שיש להם רכב פרטי יכולים לעשות מה שהם רוצים. צריך לעתת פתרונות. אני חושב שאם הדבר לא ייתפתח ברמה הארצית, הוא צריך לעבור לרמה המקומית. כל עירייה עובדת בצורה שונה, אנחנו מתחילים ומסיימים את הדיון הזה בנושא עמדתו של הציבור. היוזמות שקמו יש להן שתי צדדים, צד אחד מחאתי והצד השני הוא בהעידר פתרון של המערכת הציבורית והמדינה, אנחנו מתגייסים לייצר לעצמנו פתרון ביניים. 

ח"כ תמר זנדברג (מרצ):
אני רוצה לברך על הדיון הזה, פתרונות שמקודמים היום הם פתרונות וחלק מגדולתם היא בכך שהם לא מהווים פתרונות חלייפים בסגנון עמותות הצדקה שנכנסות ולוקחות את מה שהמדינה אמורה לעשות. אני לא זוכרת עמדה שנמצאת בכזה קונזוס גורף, חוצה מפלגות, כולל זהות פוליטית, מפלגתית. הפער כאן הוא מאוד בולט וזועק, דבר שני, הסוגייה של תחבורה ציבורית בשבת אני רוצה להציג אותה רגע כסוגייה תחבורתית בלבד, לא עניין דתי. אנחנו היום במצב שהיעדרה של תחבורה ציבורית בשבת מהווה חסם לשיפור התחבורה הציבורית במשך השבוע. הציבור נוסע ברכב הפרטי, מכיוון שאין לו תחבורה ציבורית בשבת. לא נוכל להפחית את מספר הכוניות אם לא נספק שירות איכותי וטוב במשך השבוע. סוגיית התחבורה הציבורית בשבת היא לא סוגייה דתית, היא לא סוגייה למפונקים, היא סוגיה של האם מדינת ישראל יכולה להפעיל תחבורה ציבורית איכותית.
יש שורה של ארגונים בקבוצה העותרת לבג"ץ, יש לנו קבוצה של אנשים. שר התחבורה הוא לא שר הדתות, ולכן לא יכול שר התחבורה להימנע מהפעלת סמכות שהחוק מעניק לו בגלל שיקול סף לא קשור.

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה):
איך יכול להיות שאם יש הרבה אנשים בתחנות, ואני אארגן אנשים שאוספים מה ייעשו המשטרה, הפקחים, היועץ המשפטי, והאם אני יוכל לקיים דיון בנושא בוועדה. אם המדינה תתעלם מהדבר הזה ותאפשר את זה, יש פה עוול משפטי, חוקי, אזרחי נורא, שבאמצע השבוע כופים את המונופו של חברות התחבורה, ובשבת הפקר. דבר שני, וועדה ציבורית של הכנסת יכול לדון בחברה של אינסטלטורים. אם מדינת ישראל לא הייתה מדינה יהודית, זאת הייתה מדינה חילונית דמוקרטית כמו האמנה הפלסטינית שרוצה מדינה חילונית, וכמו ארה"ב.   הבעיה היא שהיהודים החליטו לפני 100 שנה שהם רוצים מדינה יהודית, הקריבו 20 אלף קורבנות כדי שתהיה מדינה יהודית. אני רוצה להפריד בין קדושת השבת, מה שנשאר מהצבין של השבת, זה שאין תחבורה ציבורית בשבת. בן גוריון הכריז על הקמה של מדינה חילונית דמוקרטית,  היהודים החילונים רובם רוצים איזשהוא צביון של שבת, הם רוצים לרדת מהבית והלרגיש שבת ברחוב.

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני):
ברור שתחבורה ציבורית בשבת היא בסיס לקיומה של תחבורה ציבורית בישראל, אנחנו בבית שומרים שבת, לא נוסעים בשבת. אבל, אני מאוד רוצה שיהיה אפשר לנסוע בשבת, השאלה פה היא קודם כל פוליטית, ואין מה לעשות. הוזכרה כאן  אמנת גביזון-מדן. אני גרה ביישוב שרובו חילוני, אבל המועצה לא תעז לעשות תחבורה ציבורית בשבת כי יש לה קואליציה.



 

תחומי עניין קשורים

ייתכן וגם זה יעניין אותך

    תנאי שימוש
    עקבו אחרינו בפייסבוק עקבו אחרינו בטוויטר הירשמו לניוזלטר צרו קשר