ח"כ נחמן שי על השקעות משרד התפוצות בקניית תקשורת בישראל: "מעלה ריח רע מאד"

ועדת העליה הקליטה והתפוצות דנה ביום 12 ביולי 2017 בהצעתו הדחופה לסדר של ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) לבדוק מדוע מיליונים מתקציב משרד התפוצות הושקעו בקניית פרסום ושיווק (לדבריו, סמוי) בתקשורת בישראל. הוועדה הרגישה כי לא קיבלה מענה לשאלות שהעלו חברי וחברות הכנסת שנכחו בדיון, ותבקש מהשר בנט ומנכ"ל משרדו להשיב על הזאלות בישיבה שתתקיים בוועדה בעוד כשבועיים. 

הצעה לדיון מהיר של ח"כ נחמן שי- מדוע 50% מתקציב משרד התפוצות שימש לרכישת תוכן תקשורתי בישראל.
 
ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני):
הדיון מתבסס על פרסום שהיה בעין השביעית, שהוא מעין כלב שמירה של התקשורת, עמותה בשם הצלחה עם העין השביעית הגישה בקשת חופש מידע, ופנתה למשרד התפוצות לברר כמה כסף הושקע בקניית הטבות ופרסומים בתקשורת, מבלי שמופיעה המילה מ'- מודעה. מה שנועד לפרגן למשרד על חשבון משלם המיסים. האם בכלל פרסומים כאלה הם ראויים? על אחת כמה וכמה אני מוטרד אם זה נעשה על חשבון משלם המיסים, ששרים מקדמים את עצמם.
לפי הפרסום שהופיע בעין השביעית נאמר שהמשרד השקיע 9 מיליון ₪ מתוך תקציב המשרד של 20 מיליון ₪. כמעת מחצית מהתקציב.
לצערי הרב מנכ"ל המשרד לא הגיע לדיון. יועץ של המנכ"ל הגיע, כבודה של הכנסת מחייב נוכחות של המנכ"ל. היתה לי שיחה עם המנכ"ל, והבנתי שהנתונים לא נכונים. לדבריו תקציב המשרד הוא 160 מיליון ₪.
עדיין מעניין אותי לדעת למה כל כך הרבה מושקע בקניית תקשורת בישראל.
איזה עוד משרדי ממשלה משקיעים מיליונים מתקציבם לקניית פרסום סמוי בתקשורת?
אני יוצא מפה עם הרגשה גרועה, ההשקעות לא עונות על יעדי המשרד. אם אלה היעדים השיטות צריכות להיות שונות. קניית תקשורת מעלה ריח רע מאד.
משרד ממשלתי שיכול לקנות תקשורת זה דבר רע. האם יש לאוצר יש מדיניות בעניין קניית תקשורת במילה המכובסת "בשיתוף עם"?
  
 
איתי הרשקוביץ יועץ בכיר למנכ"ל משרד התפוצות:
בין תחומי הפעילות בהם המשרד עוסק הוא חיזוק הקשר בין הקהל הישראלי לתפוצות. חזון העם היהודי בתפוצות הוא חלק בלתי נפרד מחיזוק הקולקטיב היהודי. הגברת הידע של יהודים בישראל כלפי יהודים בתפוצות.
פנינו ללשכת הפרסום הממשלתית, יצרנו סקר מקיף בקרב 1,100 ישראלים שמדד את התחושות של הישראלים כלפי אחיהם בתפוצות. על בסיס הסקר נבנתה אסטרטגיה של פעולה בתוך הקהל הישראלי, בשיתוף לפ"מ.
 כ- 8 מיליון ₪ הושקעו במדיה בישראל, במשך כשנתיים. התקציב לשנתיים האלה עמד על 148 מיליון ₪.
כלומר 5 וחצי אחוזים מתקציב המשרד מושקע בפעילויות האלה.
 
חזי כהן, אגף תקציבים באוצר:
תקציב המשרד עובד על בסיס הרשאה להתחייב לפרוייקטים ארוכי טווח. התקציב מועבר למשרד לפי קצב ההתקדמות.
 
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו):
ערוץ 7, NRG, מקור ראשון, מצב הרוח ועולם קטן. על מי אתם עובדים? אלה ערוצי מדיה שפשוט רציתם לתמוך בהם.
אני רוצה לשאול על סמך מה נבחרו מדיות כאלו ומה היו מטרות הקמפיין?
האם בכלל במטרות המשרד זו צריכה להיות מטרת המשרד. זה לא משרד למדינת ישראל והתפוצות. כמה הושקע לקמפיינים בחו"ל?
הפקתם סידרה ("הנעלמים") שפגעה בקהל היעד.
עשיתם פרסום פה בארץ לאוזניים של אנשים מסוימים, ופגעתם בקהל היעד. אני חברה בקואליציה ואני לא יכולה להתאפק כשאני רואה את זה.
  
היו"ר, ח"כ אבהרם נגוסה (הליכוד): 
לא קיבלנו תשובות לשאלות שעלו, ואנחנו נשאל את השאלות האלה בדיון בעוד שבועיים בדיון בוועדה עם השר והמנכ"ל. ואנחנו מצפים שמשרד התפוצות יבואו לענות לכל השאלות שעלו. ב 24 ביולי.
אני מבקש שתעבירו לנו את הסקר שעשיתם, שעל בסיסו בניתם את האסטרטגיה. וגם חלוקה של הכספים שהושקעו בכלי התקשורת.