הממשלה מקדמת את הצעת החוק של חברי הכנסת מקלב וגפני להרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים

במהלך חוה"מ פסח פורסם כי הממשלה החלה בצעדים לקידומה של הצעת החוק של חברי הכנסת מקלב וגפני (יהדות התורה) שעברה בקריאה טרומית במליאת הכנסת במהלך מושב החורף האחרון, למתן סמכויות שיפוט לבתי הדין הדתיים בנושאים בסכסוכים אזרחיים.

בעוד שכיום בתי הדין הרבניים מוסמכים לשמש רק כמוסד לבוררות במקרים של סכסוכים אזרחיים, הצעת החוק של חברי הכנסת מקלב וגפני מבקשת להעניק לבתי הדין הרבניים גם סמכויות שיפוט, צעד שיעניק לבתי הדין הרבניים סמכות לשפוט במגוון של נושאים אזרחיים. כמו,  כמו הטלת עיקולים, כפיית עדים להתייצב בפניהם והטלת צווי עיכוב יציאה מהארץ וצווים זמניים אחרים. בנוסף, ניתן יהיה לערער על פסקי הדין שייתנו בתי הדין הרבניים בפני בית הדין הרבני הגדול או בפני בג"ץ. כמו כן, הצעת החוק מבקשת לאפשר הגשת עיעורים בנושאים הנ"ל בפני בית הדין הרבני, בעוד שכיום ניתן לערער רק אל מול מערכת בתי הדין האזרחיים. 

להלן לקט תגובות מחברות הכנסת מן האופוזיציה בנושא:
ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני):
כל ניסיון לספר כאילו יש כאן הגנה לנשים הוא רמאות לשמה. זה בית משפט ששופטים בו רק גברים, ונשים אינן שוות בעיניו. גם היום בתי הדין אמורים לפסוק לפי חלק מהחוקים, אבל המציאות מוכיחה שהם לא עושים זאת. שרת המשפטים נותנת ידה להרעת מעמדן של נשים, להחלשת שלטון החוק, ליצירת רשימות שחורות בבתי הדין ולכפייה דתית קיצונית. זו הצעת חוק שערורייתית שאנו נעשה הכל על מנת למנוע את חקיקתה".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד):
"מצער מאוד שתזכיר כזה מקודם דווקא במשמרת של השרה איילת שקד, שמכירה את מצוקתן של נשים מול ערכאות אלו, את העומס הרב על המערכת ואת ההשלכות של החלטה כזו על איכות שירותי הדת בישראל. מה שנדרש עבור אלפי זוגות הוא לא עוד כוח והשפעה לבתי הדין, אלא ביטול מרוץ הסמכויות הקיים בין מערכות הדין בישראל".

לקריאת נוסח הצעת החוק של חברי הכנסת גפני ומקלב