דיון בועדת העבודה והרווחה בנושא הכנה לקריאה שנייה ושלישית בנושא תיקון מס' 15 להצעת חוק שעות עבודה ומנוחה, סירוב לעבוד ביום המנוחה השבועי

ביום שלישי ה- 27.12.2016 ועדת העבודה והרווחה של הכנסת קיימה דיון כהמשך לדיון קודם להכנה לקריאה שנייה ושלישית בנושא הצעת החוק של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) וח"כ מיקי זוהר (ליכוד) בנושא הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון מס' 15) (סירוב לעבוד ביום המנוחה השבועי), התשע"ו-2016. הצעת החוק מבקשת לאפשר לכל עובד לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי הקבוע בחוק לגביו, ולא רק למי שמקיים את מצוות דת, במקום המצב הקיים בו עובד נדרש לחובת מסירת תצהיר הדבר אמונה דתית ושמירה על המצוות, לשם קבלת זכאות ליום חופש ביום המנוחה השבועי הקבוע בחוק לגבי הדת אליה הוא משתייך.

בדיון התקיימו חילופי דברים אשר נגעו למחלוקת בעיקר בין יוזמי החוק, חברי הכנסת עליזה לביא ומיקי זוהר, לביו יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש סביב השאלה האם העברת החוק תהווה פגיעה משמעותית במפעלים שונים שתוצרתם מצריכה עבודה במשך כל ימי השבוע, ובעיקר מפעלים בינוניים שאינם בעלי סדר גודל גדול מספיק המאפשר שינוי תכופים במצבת כוח האדם.
 
להצעת החוק המלאה:http://www.mishmar.org.il/page.php?p=16101

סקירה השוואתית של ימי מנוחה במדינות שונות בעולם (על בסיס מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת):


להלן לקט התבטאויות מן הדיון:

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד):
"ב-48 שעות האחרונות אנחנו עורכים דיונים סביב הצ"ח בטענה שזה עלול לפגוע בתעשייה ובמפעלי ההי טק שחלקם הגדול כן רוצה להעסיק עובדים בשבת. הרעיון פה לא מגביל את המפעלים לעבוד בשבת, מפעלים שיש להם היתר, הדבר היחיד שאנו מבקשים זה לתת לעובד את הזכות לנוח בשבת,הוא לא חייב ללכת לבית הכנסת, יכול גם ללכת לים עם משפחתו. אז, העלו בפנינו איזשהיא טענה שאני מבין אותה."

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד):
"מדינה יהודית ומדינה דמוקרטית, בשנת 1951 חוקק שעות עבודה ומנוחה שמנציח שאנשים דתיים אינם מחויבים לעבוד בשבת. התחלנו את העיסוק בנושא עקב פניות בנושא הזה, ואתה אדוני היו"ר מכיר את זה שאנשים מצהירים הצהרות שקר, מה אנחנו בעצם עושים במדינה יהדוית ודמוקרטית? או שתשקרו, או אם אתם לא תעבדו בשבת מונחת מעליכם סכנה של חרב הפיטורים, וזה מה שביקשנו לבוא ולתקן.
אי אפשר להתנהג בצורה חזירית. עליזה לביא אני אשמח לקבל נתונים כמה מפעלים עובדים בשבת וקיבלו אישור, ובכמה מפעלים מדובר. אנחנו דיברנו על קשר לקהילה, חברה בונה תעשייה תעשייה בונה חברה. נוסח החוק אומר אדם שלא רוצה לעבוד בשבת, יכול לבוא ולומר אני לא רוצה לעבוד בשבת."

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת):
"אני מברך על הצעת חוק. אני חושב שזוהי הצעת חוק טובה וחשובה, מהיותי עו"ד התמחיתי בעניינים של דיני עבודה. זכותו של עובד ליום המנוחה שלו,  זה לא מתקיים בהרבה מקומות. לפי דת האסלאם, צריך להתפלל ואז יכול לחזור לעבודה שלו. הרציו של מניחי החוק הוא איזה מן דבר זה שצריך להצהיר."

ח"כ מרב בן ארי (כולנו):
אני באמת תוהה איך נעשה בדיקה שלא גרמנו נזק, יש מפעלים שהמהות שלהם היא עבודה בשבת. השאלה היא איך אנחנו בודקים שלא נגרם נזק כאשר נגרום לאנשים לסרב לאנשים בשבת. אם אני וכל המלצרים שעבדו איתי במסעדה היו באים ואומרים אנחנו שומרים שבת, אז המסעדה הייתה נסגרת.

מר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים:
"אני אומר או שנהיה חלק מהעולם הגלובלי ונניח לכל אדם באשר הוא אדם להחליט אם מתאים לו או לא מתאים לו.
מותר למעסיק לקבוע את סדרי העבודה במפעל שלו, ואם הוא רוצה לעבוד בשבת, הוא בא ומבקש היתר מקבל או לא מקבל. עובד יכול לבוא ולומר האם מתאים לו או לא מתאים לו לעבוד בשבת.מפעל לא מחזיק סט עובדים בשבת וסט עובדים למשך השבוע."

שאול ששון מינהל תעשייה במשרד הכלכלה:
"אין דבר כזה שוק חופשי. יש היתרים רק למפעילם שחייבים לעבוד בשבת. יש מפעלים שחייבים לעבוד בלילה. זה לא מספיק לאישור בשבת. יש מפעלים שחייבים עבודה 7 ימים בשבוע כי הם עושים תהליך שלא ניתן להפסיק אותו. מדובר בתעשייה בכ-5872 היתרים שיש בשבת לכמה מאות מפעלים, זה פר היתר בשבת ליהודי, מספר העובדים הוא כנראה כפול 12,000 במשרה בשבת. אין ברירה המפעלים האלה א יכולים לסגור בשבת, המפעלים האלה מראש מודיעים לעובדים שנדרשים לעבוד בשבת, ולכן אם אננו מדברים על שוק חופשי כן יש שוק חופשי בכך שהחוק מגדיל."

נציגת משרד האוצר:
"זהו נושא מורכב. מבקשים דחיה על מנת לעשות עבודת מטה כדי לבדוק נתונים ולתת תמונה מקצועית. לסעיף 9 ו (ב( מבקשים להוסיף שירותים חיוניים: תחום טלפוניה, אספקת מים, מעברי גבול, גופים שחיוניים לשירות הציבורי. אנו מתעקשים להוסיף לסעיף שירותים חיוניים. סעיף 9 ו (ב) מוסיף 4 סעיפים קטנים שהם שירותים חיוניים לבטחון המדינה – שם גם עובד דתי לא יכול להיות פטור מכוח החוק."

בסיכום הדבר יושב ראש הועדה, ח"כ אלי אללוף (כולנו) קבע שבתוך שבועיים יתקיים דיון המשך בנושא, וכי עד אז, על הצדדים לדון בנוסח על מנת לקדם את החוק.