עליזה לביא: "ליל הסדר הולך להיות ליל הסגר להרבה מאוד משפחות"

את הדברים אמרה ח"כ לביא לאור התשובה שקיבלה מהשר לשירותי דת, דוד אזולאי, לשאילתא שהגישה בנושא עירוב באזור המלונות בים המלח, שענה כי "מי שקצת מבלה בים המלח, יודע שרוב הזמן נמצאים בתוך המלון"

לפני כשלושה חודשים הגישה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) שאילתא לשר לשירותי דת, דוד אזולאי (ש"ס) המבקשת את התייחסותו לנושא ה"עירוב" באזור המלונות בים המלח. השר השיב, לאחר שלושה חודשים (כאשר החוק קובע התייחסות תוך שלושה שבועות) כי "מי שקצת מבלה בים המלח, יודע שרוב הזמן נמצאים בתוך המלון. כמעט ולא יוצאים החוצה", וכי "אנחנו מכירים את החום הגבוה שם, ומי שצריך לצאת לים – לא יוצא בשבת. אני כמעט בטוח שזה לא יפגע בתיירות. אנשים ימשיכו לבוא, היות שבשבת, במזג אוויר כזה, במקום כזה, אנשים לא יוצאים".
 
 מהו אותו עירוב? על פי ההלכה, אין לקחת אף פריט על הידיים (החל מנייר טואלט וכלה בהחזקת תינוק) ביום שבת מאזור המוגדר כ "רשות הרבים"  ל "רשות היחיד". כדי לעקוף את האיסור ולהקל על הציבור, תיקנו חכמי ישראל את "עירוב החצרות" – חוט ארוך הנמתח על גבי עמודים, תוחם שטח מסויים ויוצר מעין חומה דמיונית המקיפה אותו. באופן זה הופך האיזור כולו לרשות היחיד בעיני ההלכה, שבה ניתן לטלטל חפצים ללא הגבלה – כולל בין בתים פרטיים למקומות ציבוריים.   
ב-2006 הותקן עירוב לראשונה גם סביב מלונות ים המלח – עד שלפני כשנתיים הוא נפגם ולא עוסקים בתיקונו, כי עבודות לפיתוח החופים עלולות לחבל בעירוב שוב ושוב, ולכן יש להמתין עד שיסתיימו.

ח"כ לביא טענה במסגרת השאילתא כי התקלה נמשכת זה למעלה משנה, זאת לאור ויכוח בין המועצה הדתית למועצה האזורית מי ישלם על התיקונים.

השר לשירותי דת אמר בתגובה כי "מדובר על סדר גודל של קרוב למיליון שקל אם לא יותר".
והוסיף: "אם בתי המלון שמרוויחים ומכניסים כל כך הרבה כסף ירצו לתרום עירוב, בשמחה רבה נסייע להם. מדי שבת משגיחי הכשרות במלונות מכריזים על כך שאין עירוב, ומזהירים את הציבור מפני איסור טלטול חפצים בשבת.. בינתיים, ועד לסיום העבודות, הוצבו שלטים המזהירים את הציבור על היעדר עירוב באזור".

ח"כ לביא אמרה כי לקראת החג מגיעות לישראל משפחות מחו"ל,הסומכות על קיומו של ה"עירוב". "אנחנו מדברים על המועצה המקומית הכי עשירה בישראל, המועצה האזורית 'תמר'", אמרה. "שנה אין עירוב באזור ים המלח, אז בואו ונודיע את זה עכשיו בקול, ואנשים יבטלו את הנסיעה שלהם לאזור. יהיה שבר כלכלי, ואולי מזה תצמח ישועה".
 
בהמשך, אמר השר כי "הבעיה היא לא מיליון השקלים. הבעיה היא שברגע ששמים את זה, למחרת באים לעבוד ושוב צריך לפרק את זה, ועוד פעם לשים – ועוד פעם לפרק. זה חלק מהמסלול העבודה", כלומר- לא ימצא פתרון לנושא. 

ח"כ לביא כתבה על כך בעמוד הפייסבוק שלה: "נכון, לאנשים רבים הנושא אינו נוגע ואולי אף נשמע תמוה. אלא שככל שמדובר באנשים דתיים, המצב הקיים מותיר אותם בהסגר במהלך חופשתם בשבתות. אי אפשר לצאת משטח המלון, אי אפשר לטייל עם עגלת התינוק, לרדת לרחוץ בחוף או פשוט לקרוא ספר. עוצר מוחלט.
אנחנו רגע לפני ליל הסדר, שהולך להפוך לליל הסגר עבור משפחות רבות, בהן משפחות יהודיות המגיעות מחו"ל לקראת החג, וסומכות כמובן על קיומו של עירוב החצרות.
אין לכך הסבר מוצדק. יש פתרונות יצירתיים, אפשר למצוא גם פתרונות זמניים לסופי השבוע. צריך רק רצון טוב, ובעיקר להתעלות מעל הסחבת הבירוקרטית והבריחה מאחריות. דווקא משר הדתות וממשרדו הייתי מצפה לפחות אדישות בנושאים הנוגעים בציבור בוחריו."