חברי כנסת סיעות חקיקה והצבעות
תאריך: 17.2.16

ח"כ נאוה בוקר בוועדת הכלכלה: "איך בדיוק כבישים עמוסי פקקים ומכוניות שומרים על צביון יהודי יותר מאשר הפעלת שירות האוטובוסים?"

הדברים נאמרו במסגרת דיון שנערך אתמול (16.2.16) בועדת הכלכלה בנושא התחבורה הציבורית בשבת בזמן שעון החורף.
עוד אמרה ח"כ בוקר (הליכוד) כי "המצב הנוכחי לא רק שפוגע בדת היהודית ומביא עליה שנאה מיותרת, הוא גם פוגע באוכלוסיות החלשות". 
ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) אמר כי "הסטאטוס קוו שנקבע בשנת 1948 בנושא תחבורה ציבורית חייב להשתנות. פני המדינה השתנו ללא היכר מאז היווסדה והאוכלוסיות הזקוקות לתחבורה ציבורית גדלו לעין שיעור."
אתמול, ה-16.2.16, נערך דיון בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא תחבורה ציבורית בשבת במהלך שעון החורף, ביוזמתו של ח"כ יואב בן צור (ש"ס).
במסגרת הדיון נשמעו הצהרות יוצאות דופן מחברות וחברי הכנסת של מפלגת השלטון. הצהרות אלו זוכות לביקורת והתנגדות עזה מצד שותפותיה לקואליציה, המפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה. 

ח"כ נאוה בוקר אמרה כי "נושא התחבורה הציבורית בשבת הוא נושא שמשסע את החברה הישראלית כבר יותר משני דורות. אני מגיעה ממשפחה שומרת מסורת ובדיוק מהסיבה הזו כל כך כואב לי לראות את העוינות ואת אי ההסכמה על היום שהכי צריך לאחד אותנו."

עוד הוסיפה כי "הטענה המרכזית היא שאם תהיה תחבורה ציבורית בשבת הדבר יגרום לחילול שבת המוני, אבל בפועל דווקא ההפך הוא הנכון. איך בדיוק כבישים עמוסי פקקים ומכוניות שומרים על צביון יהודי יותר מאשר הפעלת שירות האוטובוסים? המצב הנוכחי לא רק שפוגע בדת היהודית ומביא עליה שנאה מיותרת, הוא גם פוגע באוכלוסיות החלשות שאין להן יכולת להחזיק רכב. העובדה שבימי שישי בערב אין תחבורה ציבורית ברבות מהערים, גורמת לתאונות דרכים לאלו שנוהגים ברכב לאחר ששתו. אני מאמינה בלב שלם שעם ישראל יידע לכבד את השבת, אבל הדרך לעשות זאת היא לא באמצעות כפייה''.

גם ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), שיזם את החוק לסגירת בתי עסק בשבת, אמר כי הוא תומך בתחבורה ציבורית באופן חלקי במהלך השבת.

ח"כ רוברט אילטוב הביע גם הוא את תמיכתו ואמר כי "הסטאטוס קוו שנקבע בשנת 1948 בנושא תחבורה ציבורית חייב להשתנות. פני המדינה השתנו ללא היכר מאז היווסדה והאוכלוסיות הזקוקות לתחבורה ציבורית גדלו לעין שיעור. אנחנו חייבים להתייחס לספר סוגיות קריטיות – זכויות העובדים, זכויות הסטאטוס קוו והכי חשוב – זכויות הציבור. ישנם כיום מיליוני אזרחים שאין להם יכולת להתנייד ללא פתרונות של תחבורה ציבורית ואנחנו מחויבים לספק להם פתרונות אלה".

עוד אמר כי "המחלוקת בעניין זכויות העובדים ניתנת להסדרה פשוטה וישנן דרכים רבות לוודא שלא תהיה פגיעה בעובדי התחבורה הציבורית. נושא החיוניות של תחבורה ציבורית חייב להבחן לפי הפירוש הרחב ביותר של המילה, לציבור יש זכויות בסיסיות, חופש התנועה, הזכות לבריאות ולביטחון. אנו חייבים לאפשר לכל נכה או חולה, פנסיונר או ילד את היכולת להתנייד בחופשיות ובמחיר סביר בעת צורכם גם בשבת". 


ההצעה שהועלתה פועלת לאור עקרונות אמנת גביזון-מדן, שנכתבה ע"י הפרופסור רות גביזון והרב יעקב מדן ומטרתה הינה הסדרת יחסי הדת והמדינה בישראל מתוך ההבנה כי הסטטוס קוו שנקבע בשנת 1948 אינו תואם את מציאות החיים העכשווית.

האמנה מציעה כי תחבורה ציבורית תפעל בשבת, אך באזוריים מסוימים ייתכן שתוגבל נסיעתה בשעות המתאימות, לפי החלטת ועדה מיוחדת שתדון בנושא. על מנת למנוע פגיעה בזכויות עובדים, תיעשה העבודה בשבת על בסיס משמרות, ולא יקופחו עובדים שרצונם שלא לעבוד בשבת. 


תנאי שימוש
עקבו אחרינו בפייסבוק עקבו אחרינו בטוויטר הירשמו לניוזלטר צרו קשר