חברי כנסת סיעות חקיקה והצבעות
תאריך: 13.1.15

שאלון העמדות של מכון 'על משמר הכנסת' לקראת הכנסת ה-20

לקראת הכנסת ה-20, חוקל שאלון העמדות שנוסח ועוצב על-ידי מכון 'על משמר הכנסת', לכל המועמדים והמועמדות לפריימריז של הסיעות השונות. לאחר בניית הרשימות של כלל הסיעות, צוות המכון ימשיך לחלק את השאלונים לאלו הנמצאים במקומות הריאלים, ולאחר כינונה של הכנסת לחברי וחברות הכנסת המכהנים.

קראו את שאלון העמדות המלא.
1. האם הנך תומך/ת בחקיקה שתאפשר נישואין אזרחיים/ברית זוגיות במדינת ישראל?
א. תומך/ת - יש לאפשר לכל זוג להתחתן בדרך בה הוא רוצה ותואמת את צרכיו והשקפת עולמו.
ב. תומך/ת במידה מסוימת – יש לאפשר נישואין אזרחיים/ברית זוגיות אך ורק לזוגות שאינם יכולים להינשא (זוגות חד-מיניים, חסרי דת, כהן וגרושה וכו').
ג. תומך/ת במידה מסוימת – אני מתנגדת לנישואין אזרחיים אך תומכת בעיצוב מסלול להסכם אזרחי בין בני זוג- שאינו נישואין.
ד. מתנגד/ת – נישואין אזרחיים/ברית הזוגיות יפגעו בצביונה היהודי של המדינה ויצרו תופעות קשות כגון ממזרות ופיצול העם היהודי.

2. בכנסת ה-19 עלו מספר הצעות חוק המבקשות להגביר את הענישה על סרבני גט. האם תתמכי בחקיקה מסוג זה?
א. אתמוך - זוהי בעיה חמורה שיש לטפל בה בכל האמצעים החוקיים.
ב. אתמוך - הצעות החוק מבקשות לתת מענה למצוקה אמיתית של נשים רבות, אך שורש הבעיה נעוץ באי מתן חופש בחירה בנישואין ובגירושין.
ג. אתמוך במידה מסוימת – חקיקה מסוג זה צריכה להיעשות בשיתוף פעולה מלא עם רבנים ופוסקי הלכה.
ד. אתנגד - סרבנות גט הינה בעיה הלכתית ולא ראוי לטפל בה בחקיקה.

3. האם הנך בעד שריון מקומות לנשים בועדות ממלכתיות (האסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים, ועדה למינוי שופטים וכו') ובמועצות הדתיות?
א. בעד – יש לשריין מקום לנשים בכל ועדה/מועצה/אסיפה/רשימה ממלכתית רשמית.
ב. בעד במידה מסוימת – בעד שריון מקום לנשים בוועדות מטעם שירותי הדת משום שם ישנו מיעוט נשי מובנה, אך אין צורך בכך בכל מקום.
ג. נגד - אין צורך בייצוג נשים בועדות ממלכתיות ובמועצות הדתיות.
ד. נגד - הנציגים צריכים להיבחר על סמך התאמה מקצועית ולא מגדרית.

4. האם יש לאפשר לכל יהודי/ה להתפלל לפי מנהגיו/ה ברחבת הכותל המערבי (כולל קריאה בתורה והנחת תפילין נשים)?
א. יש לאפשר חופש דת מוחלט ברחבת הכותל.
ב. יש לאפשר זאת אך בזמנים מוגדרים ובאופן מפוקח על מנת לא לעורר תסיסה ולמנוע פרובוקציות.
ג. יש לאפשר זאת אך ברחבה נפרדת בלבד, כגון: הכותל הדרומי.
ד. אין לאפשר זאת כלל, רחבת הכותל הינה מקום קדוש והדבר אינו הולם את "מנהג המקום".

5. האם לדעתך יש להתנות תקצוב מוסדות חינוך בלימודי ליבה מלאים?
א. כן - המצב כיום בו רבים מתלמידי ישראל אינם לומדים לימודי ליבה מנציח את הפערים בחברה ופוגע במדינה לטווח הרחוק.
ב. כן - אך צריך לבחון מחדש את תוכנם של לימודי הליבה ולמצוא דרך להתאימם למגזרים השונים.
ג. לא – התניה כזו פוגעת בחוק חינוך חינם, שהינו זכות בסיסית לכל ילדה וילד.
ד. לא – התניה כזו פוגעת ברב תרבותיות ובאפשרות הבחירה של הורה בחינוך ילדיו.

6. האם יש להפעיל תחבורה ציבורית בשבת?
א. אין לאפשר כלל – זהו יום המנוחה של העם היהודי.
ב. אין לאפשר כלל – מטעם סוציאלי-חברתי, הדבר יפגע בשכבות החלשות שיאלצו לעבוד ביום זה.
ג. יש לשמר את המצב כיום – תחבורה ציבורית מסויימת בהתאם לסטטוס קוו ומוניות שרות.
ד. יש לאפשר תחבורה ציבורית באופן מידתי ומותאם ליום השבת תוך התחשבות באופיו של היישוב.
ה. יש לאפשר תחבורה ציבורית מלאה ביום שבת - אין סיבה שאנשים ללא רכב פרטי, לא יוכלו להתנייד ביום שבת.

7. בכנסת ה- 19 הועלו הצעות חוק ונערכו דיונים רבים בנוגע למערך הכשרות: העלויות הגבוהות לבעלי עסקים, מונופול הרבנות ועוד. כיצד לדעתך יש לפעול על מנת לייעל את המערך?
א. מערך הכשרות פועל בהתאם להנחיית הרבנות וכל חקיקה בתחום זה תפגע בהלכות הכשרות.
ב. המערך נותן מענה לציבור רב שאינו בהכרח שומר מצוות. יש לפעול להגברת הפיקוח והרגולציה על-מנת לייעל את המערכת, אך להשאיר את הרבנות כאחראית בלעדית בתחום.
ג. יש להפריט מערך זה (לאפשר מסלולי כשרות קונסרבטיבי, רפורמי, חילוני, מסורתי וכו') ולאפשר תחרות בענף בכדי לבטל את המונופול של הרבנות.

8. האם מדינת ישראל צריכה להכיר באופן ממסדי בכלל הזרמים ביהדות (הקונסרבטיבי, הרפורמי) ולהשוות את חלוקת התקציבים לזרמים השונים?
א. כן – חלוקת התקציב צריכה להיות שוויונית.
ב. כן- עם זאת, חלוקת התקציבים צריכה להיות בהתאם לגודלו של כל זרם.
ג. לא – יש לשמר את הסטטוס קוו לפיו המדינה הינה בעלת רוח אורתודוכסית, ולכן יש להכיר ולתמוך אך ורק בזרם הזה.
ד. לא – המדינה לא צריכה לתמוך כלל בשירותי הדת.

9. האם על מדינת ישראל להכיר בגיורים של כלל הזרמים ביהדות (קונסרבטיבי, רפורמי)?

א. כן - ראוי לאפשר לכל אדם הבוחר להצטרף לעם היהודי לבחור בזרם המתאים לו ולהשקפת עולמו, ראוי גם לכבד את יהדות התפוצות שרובה המכריע אינו אורתודוקסי.
ב. לא – יש למצוא דרכים להקל ולהנגיש את מסלול הגיור הממלכתי, אך אסור להוסיף מסלולים נוספים.
ג. לא - הדבר מנוגד למסורת היהודית ועלול ליצור בעיה ברישום במוסד הנישואין בעתיד.


תנאי שימוש
עקבו אחרינו בפייסבוק עקבו אחרינו בטוויטר הירשמו לניוזלטר צרו קשר